Vi satte upp en solcellsanläggning 2020 och klurar nu på att komplettera med batterier. Men frågan är var man ska placera dom. På framsidan av garaget finns två gamla sopskåp, de är 70 djupa invändigt och mäter jag väggen från utsida till garagepoerten får jag 1m. Innanför sopskåpen är det någon form av betongvägg. Ovanskåpen är det troligen öppet upp till tak.
På garageväggen innanför sopskåpen inne I garaget finns elcental, växelriktare och allt som hör till solcellsanläggningen. Här finns också plats för ännu en hybridväxelriktare.
Vår solcellsanläggning är på 24.05kWp, och vi bränner ca 25 000 kWh per år. Det finns en elbil I hushållet.
Frågorn:
Hur stort batteri ska man sikta på?
Om jag skulle nyttja utrymmet som sopskåpen ger vad krävs för att få det att räknas som egen brandcell?
Fördelar/nackdelar med att ha batteriet semi-ute?
Något mer jag inte tänkt på?
Bor i Mäladalen.

• 20260510_103447.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20260510_103513.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
I mina ögon borde ju metallskåp blir en brandcell, men vet inte. Men tänker också på om batteriernas mått passar bra i skåpen, med möjlighet att komma åt anslutningar osv. för elektrikern. Det är heller inte ett optimalt utnyttjande av ytan med ett batteri (stapel) per skåp. Vi plockade bort vårt sopskåp för att få en extra kvadratmeter i garaget, lite lättare med trähus.

• Gilla
bibl
  • Laddar…
Walle85
Många tillverkare har krav på utrymme runt stapeln som måste vara fritt för att kunna få bra luftflöde för kylning. Så en stapel som är ca 70 cm bred kanske egentligen behöver 130-140 cm utrymme i bredd för att garantier ska gälla, samma med utrymme uppåt, ibland uppemot 40 cm fritt.

• Gilla
bibl
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
I mina ögon borde ju metallskåp blir en brandcell, men vet inte. Men tänker också på om batteriernas mått passar bra i skåpen, med möjlighet att komma åt anslutningar osv. för elektrikern. Det är heller inte ett optimalt utnyttjande av ytan med ett batteri (stapel) per skåp. Vi plockade bort vårt sopskåp för att få en extra kvadratmeter i garaget, lite lättare med trähus.
Det hade onekligen varit kul med mer utrymme inne i garaget men den väggen har aldrig föresvävat mig att flytta på, sen hade jag nog tänkt att man får slita ut skåpen och ersätta dom med något annat, men att nyttja dom som dom är är ju onekligen en tanke.

Att de behöver luftflöde runt sig var inget jag visste, tack för den inputen. Det gör ju det här stället inte fullt lika optimalt.

Walle85
bibl bibl skrev:
Att de behöver luftflöde runt sig var inget jag visste, tack för den inputen. Det gör ju det här stället inte fullt lika optimalt.
Vissa märken och modeller kanske inte lika höga krav, så kan vara värt att kolla runt lite. Men batterier genererar värme när de laddas i/ur och mår inte bra av för höga temperaturer över tid.

• Gilla
bibl
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.