Var bör elskåpet placeras?

Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Besvarad 3 nov 2013 av Bengt Loord
Hej, vi ska ev. bygga hus från Floods modell Ekoln med sep. garage. Byggföretag vill att vi ska bestämma var vi vill plac. skåp för inkommande el (elmätare och huvudsäkringar) samt övriga centraler etc. Vad anser ni. Tacksam för svar mvh Kalle.
 

Svar

Hej,

Elmätare och huvudsäkringar sätter man i ett fasadmätarskåp så att allt detta är åtkomligt utifrån.

Om man sätter detta på garage eller huvudbyggnad beror på hur hus och garage ligger i förhållande till det håll varifrån elleverantören kommer med sin anslutningskabel.

Ligger garaget först så sätter kan man sätta fasadmätarskåpet på garaget.

Vad gäller inmatningen till huset så bör den komma på samma ställe som vattenrör etc.

Elinstallatören kan säkert rekommendera var det är lämpligt att placera elcentralerna med tanke på utrymme, åtkomlighet etc.
 
Redigerat:

De senast besvarade frågorna

Taklampa ojordat uttag

1 aug 2022
Hej! Har flyttat in i hus byggt 1990 med ojordade tak-lamputtag. Våra relativt nya taklampor har en gul/grön sladd vilket då innebär att själva lampan är jordad om jag förstår det rätt? Går den...

Multidetektor

9 aug 2022
Hej. Har precis flyttat till en lägenhet där de flesta väggarna är betong. Är lite rädd för att borra upp gardinstänger och tavlor i en elkabel eller vattenrör. Tänkte köpa en multidetektor. Vet...

Eldragning

8 jul 2022
Ska lägga nytt golv på ett gammalt trägolv. Kan jag lägga en matning till spis 220 v med EKKJ kabel i rör i urfräst spår i undergolvet ? Behövs rör ? mvh CG
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.