12 185 läst ·
7 svar
12k läst
7 svar
Pizza Puts inomhus, Hur tar jag bort ?
Den glade husbyggaren som byggde mitt hus på mitten av sjuttiotalet var betongare och fick väl sin lycka uppfylld då han kunde "putsa" hela sutterräng våningen med betong ala pizzeria..
Hon som bestämmer är nu ganska less på dessa väggar och vi skall göra något åt det. Att bara spackla sägs inte vara något bra alternativ då väggarna är målade med plastfärg. Dessutom är det som mest 10cm mellan grund och botten i putsen.
Jag tror att vissa väggar är betong och några betonghålsten.
Är det någon som har ett bättre förslag en att gå lös med ett bilningsverktyg ?
Hon som bestämmer är nu ganska less på dessa väggar och vi skall göra något åt det. Att bara spackla sägs inte vara något bra alternativ då väggarna är målade med plastfärg. Dessutom är det som mest 10cm mellan grund och botten i putsen.
Jag tror att vissa väggar är betong och några betonghålsten.
Är det någon som har ett bättre förslag en att gå lös med ett bilningsverktyg ?
Jag hade samma problem med pizza väggar. Nu vet jag inte vilket matrial det var gjort av på våra väggar. Vad jag fick göra var att ta en rasp och dra av alla "toppar" på väggarna. Sedan använde jag gipsputs för att få det slätt. Ett jäkla jobb men det blir bra. Du kan måla, vilket vi gjorde, eller sätta väv eller tapet.
Lyckans ost... Min pizzamurar har gjort pizzastrukturen med putsbruk=betong!!!
dvs här krävs kraftigare grejor...
Någon har nämnt verktyget "betongytfräs" är det någon som vet om man kan köra en sådan på vägg ? är det möjligt att köra på pizzayta ? Orkar man köra 40kvm ?
dvs här krävs kraftigare grejor...
Någon har nämnt verktyget "betongytfräs" är det någon som vet om man kan köra en sådan på vägg ? är det möjligt att köra på pizzayta ? Orkar man köra 40kvm ?
F-n nu känner jag mig gammal, vad är pizzayta????
Ursäkta... jag trodde det var allmänt vedertaget att väggar målade med strukturfärg i alla dess mönster fanns på alla pizzeria i början av 80talet. Mitt problem är att jag har en strukturvägg putsad i betong med rejäla strukturer ca 80-100mm skillnad mellan topp och botten
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Kör gipsputs!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41105
Då jag antar att det är ganska tätt mellan topparna tror jag säkert det går alldeles utmärkt, spelar ingen roll vad det är för kvalitet på putsbruket bakom eller att det är målat med plastfärg så länge färgen fäster bra på underlaget och inte löser sig när det blirt blött (prima i så fall).
För att kolla hållfasthet kan du testa med en knivspets
A-bruk / betong - går knappt att rista märke i
B-bruk - krävs lite tryck för att skrapa märke i ytan
C-bruk - gör motstånd men det är ganska lätt att borra ner knivspetsen
Vet inte om det där går att förstå, men det var ett försök
Lycke till!
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=41105
Då jag antar att det är ganska tätt mellan topparna tror jag säkert det går alldeles utmärkt, spelar ingen roll vad det är för kvalitet på putsbruket bakom eller att det är målat med plastfärg så länge färgen fäster bra på underlaget och inte löser sig när det blirt blött (prima i så fall).
För att kolla hållfasthet kan du testa med en knivspets
A-bruk / betong - går knappt att rista märke i
B-bruk - krävs lite tryck för att skrapa märke i ytan
C-bruk - gör motstånd men det är ganska lätt att borra ner knivspetsen
Vet inte om det där går att förstå, men det var ett försök
Lycke till!
Det går utmärkt att använda en betongytfräs på en vägg. Glöm dock inte att hyra en filterdamsugareroga02 skrev:
Klicka här för att svara