4 586 läst ·
9 svar
5k läst
9 svar
Piffa upp 30 år gammalt badrum
Hej!
Jag bor i ett radhus byggt -82 där vi i somras gjorde i ordning det lilla badrummet, slet ner allt, mattor, kakel, spånskivor, satte nytt med våtrumsskivor, tätskikt osv. Det blev ett ganska stort projekt, ganska kostsamt även om vi kom undan billigt och väldigt mycket jobb.
Jag skulle vilja piffa till det andra, lite större, badrummet också, det ligger en brun våtrumsmatta och sitter vitt kakel med brun bård. Det jag framförallt vill göra är att få golvet snyggare, kaklet kan jag låta sitta. Jag vill också uppfylla de byggnormer som gäller och isåfall vill jag inte röra befintligt tätskikt (även om reglerna antagligen var lite mildare då det byggdes).
Så har ni några tips? Går det att måla mattan och hur gör man isåfall? Kan man lägga något över mattan? Jag inser att klinkers inte blir någon höjdare men någon annan lösning? Jag skulle inte ha några problem med själva jobbet/kostnaden för att lägga golvet men då måste jag ju sätta om väggarna eftersom tätskiktet bryts och då måste jag sätta nya skivor och vips så blir det ganska stort helt plötsligt.
Tacksam för alla tips!
Jag bor i ett radhus byggt -82 där vi i somras gjorde i ordning det lilla badrummet, slet ner allt, mattor, kakel, spånskivor, satte nytt med våtrumsskivor, tätskikt osv. Det blev ett ganska stort projekt, ganska kostsamt även om vi kom undan billigt och väldigt mycket jobb.
Jag skulle vilja piffa till det andra, lite större, badrummet också, det ligger en brun våtrumsmatta och sitter vitt kakel med brun bård. Det jag framförallt vill göra är att få golvet snyggare, kaklet kan jag låta sitta. Jag vill också uppfylla de byggnormer som gäller och isåfall vill jag inte röra befintligt tätskikt (även om reglerna antagligen var lite mildare då det byggdes).
Så har ni några tips? Går det att måla mattan och hur gör man isåfall? Kan man lägga något över mattan? Jag inser att klinkers inte blir någon höjdare men någon annan lösning? Jag skulle inte ha några problem med själva jobbet/kostnaden för att lägga golvet men då måste jag ju sätta om väggarna eftersom tätskiktet bryts och då måste jag sätta nya skivor och vips så blir det ganska stort helt plötsligt.
Tacksam för alla tips!
Teak på golvet?
Eller plast plattor (såna som man kan ha i garaget).
Att såga till teak eller lärk och skruva ihop med rostfria skruvar ser mycket fint ut. Delvis kan man lyfta upp golvet lite delvis bygga upp med samma teknik. En board i lärk bakom WC stolen... Mycket kan göras med hängande eller flyttande teknik.
Eller plast plattor (såna som man kan ha i garaget).
Att såga till teak eller lärk och skruva ihop med rostfria skruvar ser mycket fint ut. Delvis kan man lyfta upp golvet lite delvis bygga upp med samma teknik. En board i lärk bakom WC stolen... Mycket kan göras med hängande eller flyttande teknik.
Vi fräschade upp vårt duschrum med trätrall. Mjukt och skönt att gå på och det var snyggt också. Men det var ju ruskigt ofräscht med allt som fastnade i skarvarna. Hade intentionen att det skulle göras rent varje månad men det hände ju såklart inte. En bra lösning om man tänker det för något år bara.
Har diskuterats en hel del här. Avråds av experter bl a för att plastmattan kan vara gammal eller av material som är olämpligt för ändamålet. Det lär dock finnas fix som är skonsamt mot plastmattor. Om det gäller en budgetrenovering skulle jag själv lägga klinker. Vid en försäljning är det då viktigt att informera om förhållandet för att undvika problem med dolt fel.byggare henke skrev:
Klicka här för att svara