Hej!

Jag har försökt att koppla ihop min mammas och pappas Phillips tv, Telia box och soundbar så att dessa tre kan styras med samma kontroll. Alltså den tv-kontroll som följer med Telias box. Just nu så går boxen och tvn att styra med samma kontroll och soundbaren styr med egen kontroll.

Telias box model Aris har ingång för optisk kabel och vanlig HDMI (inte ARC)

phillips tv model 49PUT6101/12 har Hdmi, Hdmi ARC och optisk kabel

Soundbar jvc th-d437h har utgång HDMI ARC, Optisk och AUX

Innan teliaboxen kom in i bilden och även nu går inte baren och tvn att koppla in via HDMI ARC inställningen på Stero automatisk slog om till multichannel när man stängde av tv. Om man skulle få denna inställning att stanna kvar skulle troligen problemet var löst.

TV-skärm visar ljudinställningar på svenska, med fokus på ljuddistributionsformat och anslutet ljudsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har nu provat att koppla optisk kabel mellan bar och tv samt bar och Telia. Då slår tv inte om automatiskt från Stero och allt fungerar bra. Tyvärr tar tvn emot ljudet även via HDMI från boxen och jag måste då stänga av tvljudet och får då detta felmeddelandet när jag ska justera ljuset på Telia-kontrollen
TV-skärm visar fotbollsmatch, pop-up meddelande om avaktiverade högtalare, kabeltrassel under skärmen.
Skapa konto

En TV-skärm visar ljudinställningar; reflexion av en person syns.
Skapa konto

Någon som vet vad jag ska göra?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.