Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
Klurar på badrummat på vinden. Har löst det mesta men klurar nu på hur man drar pexrören genom väggen i badrummet. Hittat om toleranser i utrymmen intill röret ska vara si och så många mm (som mest), men själva infästningen i väggen så den sitter stabilt? Rör i rör är väl standard antar jag men hur fäster jag ytter-röret? Är det annat man ska tänka på vid själva genomdragningen?
JAg har precis gått genom samma resa med att ta reda på allt till badrummet. Det du behöver är diverse fixtturer. Titta t ex på Uponors hemsida där du hittar en broschyr som förklarar hur Pex ska förläggas och hur fixturerna fungerar.
Jag har uppfattat att det är viktigt att hålla sig till en och samma tillverkare av Pex med tillhörande fixturer och kopplingar för att det ska anses helt igenom säkert. Har jag helt fel om jag säger att Vattette och Wirsbo/Uponor är de stora i branschen i Sverige?
Uponor har nog en av sina tuffaste konkurrenter i LK på denna marknad. Vattette är väl mer rörkopplingar än hela system för tappvatten och värme. Inne i badrummet där rören vill vara kromade är ju FM och Mora stora.
Ok, de har jag missat lite märker jag. Vet du vilka som är "bäst"? Ser att LK ligger ngt bättre i pris (vvs-boden).
Kan man blanda mellan dessa två?
Kan man blanda mellan dessa två?
Nej jag har ingen uppfattning om vad som är bäst. Jag gissar att det inte är någon avgörande skillnad mellan tex LK och Wirsbo. Jag valde att köra Wirsbo här i hust pga att dom då hade avsevärt bättre dokumentation lättillgänglig samt en support som gärna hjälpte till. Just då var det också enklare att handla Wirbo på nätet, LK var svårare att få tag på till bra pris. LK kanske har tagit sig i kragen sedan dess och utbudet hos näthandlarna ändras ju hela tiden. Där rördimensionerna stämmer kan man väl blanda, vet inte vad branschreglerna säger om det dock.
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
http://www.uponor.se/~/media/Files/...BLD_TW_PEX_6012_042009_Tappvattenhandbok.ashx
Har hittat en bra anvisning där, är med på allt förutom två saker:
Stödbussningen, ska denna in mellan PEX-röret och skyddsröret? Vad är den till för?
Som jag förstår sista kopplingen så kommer man ju se en bit pexrör sticka ut ur väggen, inte så vackert. Hur löser man detta? Klipper man pexen så det blir en "lagom" bit som sticker ut och den lilla bit som ändå blir kvar döljs till exempel av en sån här metallplatta som ligger mot väggen?
Har hittat en bra anvisning där, är med på allt förutom två saker:
Stödbussningen, ska denna in mellan PEX-röret och skyddsröret? Vad är den till för?
Som jag förstår sista kopplingen så kommer man ju se en bit pexrör sticka ut ur väggen, inte så vackert. Hur löser man detta? Klipper man pexen så det blir en "lagom" bit som sticker ut och den lilla bit som ändå blir kvar döljs till exempel av en sån här metallplatta som ligger mot väggen?
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
http://www.youtube.com/watch?v=pEHL_i6OPVQ
Här verkar man ha ytterligare ett rör genomdraget (det blåa) som man fäster själva anordningen i (ser det ut som iaf). Vad är det för system? Fördelar?
Här verkar man ha ytterligare ett rör genomdraget (det blåa) som man fäster själva anordningen i (ser det ut som iaf). Vad är det för system? Fördelar?
Lyssnade inte, men det är en lösning från Vatette.FredrikoKarl skrev:
Inget som jag skulle välja då man måste köpa till de extra verktygen som gör gängorna....
Medlem
· Västerbotten
· 317 inlägg
En sak jag tänkte på är värmeutvidgningen på pexrören, den är ju påtaglig ändå. ÄR det nåt speciellt man ska tänka på här. Vid genomförningar och kopplingar. Annars i övrig dragning är det väl bara se till att det finns utrymme för slangen att utvidga sig och krympa?
För det första så är det ingen gängning som visas utan man fräser ner fixturen så att den går i liv med ytbeklädnaden. Jag är ingen röris men detta både ser jag med ögonen och har läst i dokumentet som hänvisades till ovan. Med andra ord kan man skära med ngt annat om man vill. Fräsen är till för de som daglidags monterar fixturer skulle jag säga.
FredrikoKarl: använd dosa M6 istället för bockfixturen så slipper du dina bekymmer. Sådana har jag beställt och ska använda. Då kan du ansluta blandare utan att ha en bricka fastskruvad genom tätskiktet.
FredrikoKarl: använd dosa M6 istället för bockfixturen så slipper du dina bekymmer. Sådana har jag beställt och ska använda. Då kan du ansluta blandare utan att ha en bricka fastskruvad genom tätskiktet.
Dosa M6 utan väggbricka för blandaren? Kan du peka på någon instruktion där jag kan läsa mig till det? Jag tittade lite snabbt på monteringsanvisningen (bara bilder) och där kunde jag inte dra den slutsatsen.
Jag trodde att M6 funkade som den gamla väggdosan och då hade man väl ett blandarfäste/väggbricka?
Jag trodde att M6 funkade som den gamla väggdosan och då hade man väl ett blandarfäste/väggbricka?
