72 379 läst ·
141 svar
72k läst
141 svar
Peugeot-Kvarnar är rena skiten.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 279 inlägg
Har en LeCruset kvarn sedan några år. Funkar bra. Är dock igen peppar-nörd.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Är du nöjd med Ikeas pepparkvarnar så använd dessa. Själv skulle jag använda Peugeot kvarnar alla dagar i veckan då dessa har kvalitetskvarnverk.I Ironside skrev:Nja, jag läste tråden och förstod det som att pepparkorn man köper i svenska livsmedelsbutiker fungerar dåligt i Peugeot kvarnar och detta skriver man om på flertalet sidor. En del som kör Peugeot har kört på "special" peppar från Peugeot som endast kan köpas i vissa butiker.
Santa Maria är troligen det säkraste kortet att få tag på i livsmedelsbutiker i Sverige och därmed är det också detta som ska fungera. Om de nu ändrat sin storlek så att de fungerar utmärkt även i Peugeot kvarn så kan det vara intressant men då är det också ny info för iallafall mig.
Samtidigt läser man om många andra kvarnar där man inte har några problem alls oavsett vad man stoppar i, ex IKEAS.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 626 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 626 inlägg
Kontakta Butiken verkar som du har något fel på kvarnen, alt. handhavande fel.Huddingebo skrev:
Min Peugetkvarn har legat nedpackad mästan sedan jag fick den 2012.
Fungerade SKITDÅLIGT på ren svenska. Jag fick den av min flickväns mamma.
Hon hade en likadan fast ca 10år äldre.
Den malde perfekt alla kornstorlekar.
Min klarade bara av korn med jämn och liten storlek, vilket såklart är helt kass.
Det pratades då om att tillverkningen av Peugeot kvarnana hade flyttat/sålts.. vet inte om det stömmer men mycket sämre var de.
Hehe, ja kostar kvarnen 50 spänn så har jag inga problem att köpa ny var 10 år så länge som jag får ett bra resultat. Läser man på nätet får man uppfattningen att de håller riktigt bra.H HEM2121 skrev:
Det jag gillar med Ikeas är att verket sitter på ovansidan så man slipper salt och peppar i skåpet där kvarnarna står. Sen har Ikeas keramiskt verk som ska vara starkare än stål och inte rosta.
Vi får se vad vi verkligen tycker när det anländer, gillas det inte kan man alltid köpa annat. Jag tror dock inte det kommer bli peugeot för 500 kr om de inte garanterar att verken fungerar med peppar som man köper i Svenska butiker.
Santa Maria har väl de sämsta/billigaste kryddorna? Samma med kanelen de säljer, är inte ens märkt med vilken kanelsort det egentligen är.
Köper man en dyr kvarn kanske man kan unna sig peppar av lite bättre kvalitet också....
Köper man en dyr kvarn kanske man kan unna sig peppar av lite bättre kvalitet också....
Ja, det var lite så jag tänkte, men eftersom större pepparkorn = bättre kvalitet så får jag inte ihop det.Unikt namn skrev:
Har nu provat IKEAS kvarnar och det finns ett par saker som slår mig.
Vi har alltid kört färdigmat och när det gäller salt och peppar så har storleken på kornen varit väldigt jämnt. Men kvarn blir det mycket ojämnare storlek på kornen, visst kan man ställa in grovleken men även om man ställer in en grövre inställning så får man en del finmalt. Första tanken är såklart att detta handlar om IKEA billighets kvarn men när jag tittar på videos så verkar det ganska vedertaget. D.v.s. det är helt normalt och inget problem för slutresultatet.
Det finns en klar fördel med att kvarnen sitter i den övre delen, man får ingen salt och peppar i lådan/skåpet. Utförandet gör den dock lite bakvänd att använda, jag kan tycka att man får en finare känsla av att bara snurra på en liten topp så som standar kvarnen är utformad. Men det är möjligt att detta bara handlar om en vanesak. Istället för att skruva på "toppen"(kvarnverket) så kan man skruva på själva glasflaskan antar jag och detta kanske ger bättre kontroll.
Jag köpte den peppar och den salt som fanns att tillgå på ICA MAXI och det var egentligen bara en. D.v.s. Santa Maria och Falksalt. Det fanns alltså inte så mycket att välja på, inget havssalt och ingen speciell peppar typ.
När man läser era poster låter det som att det faktiskt finns en betydande skillnad på peppar och peppar precis som man kan ana från vissa kockar att det finns skillnad på salt och salt. Får jag möjlighet att testa något annat än Santa Maria och Falksalt så kommer jag helt klart testa
Slutsatsen är att IKEAS kvarn är en bra början för vår del. Om och när kraven ökar kanske man köper något annat men ärligt talat tror jag inte det kommer inträffa. Att en vanlig standardkvarn är snyggare håller jag dock med om så om inte annat så för den delen kanske man väljer standard om IKEA´s skulle visa sig faila tidigare än förväntat.
Vi har alltid kört färdigmat och när det gäller salt och peppar så har storleken på kornen varit väldigt jämnt. Men kvarn blir det mycket ojämnare storlek på kornen, visst kan man ställa in grovleken men även om man ställer in en grövre inställning så får man en del finmalt. Första tanken är såklart att detta handlar om IKEA billighets kvarn men när jag tittar på videos så verkar det ganska vedertaget. D.v.s. det är helt normalt och inget problem för slutresultatet.
Det finns en klar fördel med att kvarnen sitter i den övre delen, man får ingen salt och peppar i lådan/skåpet. Utförandet gör den dock lite bakvänd att använda, jag kan tycka att man får en finare känsla av att bara snurra på en liten topp så som standar kvarnen är utformad. Men det är möjligt att detta bara handlar om en vanesak. Istället för att skruva på "toppen"(kvarnverket) så kan man skruva på själva glasflaskan antar jag och detta kanske ger bättre kontroll.
Jag köpte den peppar och den salt som fanns att tillgå på ICA MAXI och det var egentligen bara en. D.v.s. Santa Maria och Falksalt. Det fanns alltså inte så mycket att välja på, inget havssalt och ingen speciell peppar typ.
När man läser era poster låter det som att det faktiskt finns en betydande skillnad på peppar och peppar precis som man kan ana från vissa kockar att det finns skillnad på salt och salt. Får jag möjlighet att testa något annat än Santa Maria och Falksalt så kommer jag helt klart testa
Slutsatsen är att IKEAS kvarn är en bra början för vår del. Om och när kraven ökar kanske man köper något annat men ärligt talat tror jag inte det kommer inträffa. Att en vanlig standardkvarn är snyggare håller jag dock med om så om inte annat så för den delen kanske man väljer standard om IKEA´s skulle visa sig faila tidigare än förväntat.
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
En pepparkvarn ska kunna hantera allt vad peppar man häller i den. Det är den enda uppgiften den har.
För många år sedan (kanske 20?) så köpte jag en Skeppshult pepparkvarn. Tung, gedigen pjäs men var extremt kinkig med kornstorleken, jag led med detta i säkert fyra år.
Sedan testade jag att skriva ett mail direkt till tillverkaren om problemet. De var helt öppna med att det varit en del problem tidigare med deras keramiska malverk, de hade utvecklat en ny modell som löste problemen. De skickade ett nytt malverk till mig på ren goodwill i ett brev.
Visade sig att det var precis så bra som de påstod, fantastiskt bra malverk! Är en trotjänare i köket sedan dess och fick sällskap strax efter denna uppgradering med ytterligare en pepparkvarn i samma serie, använder den till vitpeppar.
Långsiktiga kundrelationer är vad som lönar sig, lysande hanterat. Inget tjafs alls, bara göra rätt om man kan och det kunde dom!
För många år sedan (kanske 20?) så köpte jag en Skeppshult pepparkvarn. Tung, gedigen pjäs men var extremt kinkig med kornstorleken, jag led med detta i säkert fyra år.
Sedan testade jag att skriva ett mail direkt till tillverkaren om problemet. De var helt öppna med att det varit en del problem tidigare med deras keramiska malverk, de hade utvecklat en ny modell som löste problemen. De skickade ett nytt malverk till mig på ren goodwill i ett brev.
Visade sig att det var precis så bra som de påstod, fantastiskt bra malverk! Är en trotjänare i köket sedan dess och fick sällskap strax efter denna uppgradering med ytterligare en pepparkvarn i samma serie, använder den till vitpeppar.
Långsiktiga kundrelationer är vad som lönar sig, lysande hanterat. Inget tjafs alls, bara göra rätt om man kan och det kunde dom!