M Mrs November skrev:
Känns orimligt!
Hela denna tråd handlar om orimligheter som nu till och med bedöms kunna vara brottsliga.

• Gilla
Robert63 och 4 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Faller inte det under begreppet tvångsvård? Känns orimligt! 🤔
Nej. Det första PEth testet görs genom att avläsa den ur ett blodprov som tas av annan anledning. Det gör att ett nytt prov inte behöver tas, och därmed räknas det ej som tvångsvård.

Så fort något lämnat din kropp (blod, kroppsdel, etc) så har du inte längre rätt att bestämma över den kroppsdelen. Det innebär att man får avläsa fler värden ur ett blodprov än vad som uppgetts när man tog blodprovet.

När det första PEth testet tagits, så görs rapport till transportstyrelsen, som sedan kräver att du ska göra fler tester för att få behålla körkortet.

M
S sebastiannielsen skrev:
Nej. Det första PEth testet görs genom att avläsa den ur ett blodprov som tas av annan anledning. Det gör att ett nytt prov inte behöver tas, och därmed räknas det ej som tvångsvård.

Så fort något lämnat din kropp (blod, kroppsdel, etc) så har du inte längre rätt att bestämma över den kroppsdelen. Det innebär att man får avläsa fler värden ur ett blodprov än vad som uppgetts när man tog blodprovet.

När det första PEth testet tagits, så görs rapport till transportstyrelsen, som sedan kräver att du ska göra fler tester för att få behålla körkortet.
Nja! Där blev det lite väl förenklat😉Men att använda peth testet för att påvisa långvarigt högt intag av alkohol håller inte🙂

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Nja! Där blev det lite väl förenklat
nja. Det är ju så det är. De får inte sticka en nål i dig utan ditt godkännande, men när de väl stuckit nålen i dig med ditt godkännande och tagit blod, så får de göra vad de vill med blodet.

Samma om de amputerar en kroppsdel av dig för att det behövs. Sen när kroppsdelen är amputerad så har vården rätt att göra vad dem vill med den avhuggna kroppsdelen, inkluderat att exempelvis ta prover för att se vad som föranledde tillståndet som krävde amputation. Det är inte tvångsvård om de börjar skära upp det avhuggna och sedan ta prover eller testa och liknande för att se vad för bakterier eller virus som spridit sig.

Det första PEth testet görs genom att avläsa den ur ett blodprov som tas av annan anledning.
Det är absolut inte tillåtet. Du bestämmer över vilka prover som får tas. Patientlagen är glasklar.

Paragraph from Swedish patient law about consent requirements in healthcare.

Så fort något lämnat din kropp (blod, kroppsdel, etc) så har du inte längre rätt att bestämma över den kroppsdelen.
Undrar över varför de i så fall frågar om hur jag tillåter att mitt blod används när jag lämnar det på blodcentralen.

Du får väldigt gärna komma med något som styrker dina minst sagt kontroversiella påståenden. 😉

• Gilla
  • Älska
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är absolut inte tillåtet. Du bestämmer över vilka prover som får tas. Patientlagen är glasklar.
Du bestämmer vilka prover som tas ja. Men du bestämmer inte vilka värden som får avläsas ur varje prov.

Alfredo Alfredo skrev:
Undrar över varför de i så fall frågar om hur jag tillåter att mitt blod används när jag lämnar det på blodcentralen.
Det är mer en vänlighetsgrej. Är det så att någon riskerar att dö, och behöver ditt blod som du ej tillåtet att det används på det sättet, så kommer de köra över ditt nej.
De kommer dock tillfråga personen som ska få ditt blod om de vill "overrida" ditt nej.

Du bestämmer vilka prover som tas ja. Men du bestämmer inte vilka värden som får avläsas ur varje prov.
Och källan som styrker detta hittar jag var?

• Gilla
Peter787 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och källan som styrker detta hittar jag var?
Källan har du i patientlagen.
Kom ihåg, lagen anger vad som är förbjudet, inte vad som är tillåtet. Legalitetsprincipen.

Lagen anger att hälso och sjukvård utan patientens samtycke, är förbjudet.
Sålänge de inte ska stoppa tillbaka blodet i dig, så får de göra vad de vill med blodet. Det är inte "hälso och sjukvård" att avläsa värden ur ett blodprov.

Om de däremot ska stoppa tillbaka blodet i dig, så har du full rätt att bestämma vad som görs med blodet, och vägra återinförande om man gjort saker med blodet som du inte godkänner, eftersom bearbetningen av blodet ingår i den hälso & sjukvård som utförs när blodet stoppas tillbaka..

"Hälso och sjukvård" är att ta blodprovet.

Samma om vi säger en sjukhussäng. Det är "hälso och sjukvård" att flytta din säng mellan olika platser medans du ligger i den. När du inte längre ligger i den så är det inte "hälso och sjukvård" att flytta runt den tomma sängen.

Redigerat:
Det är inte "hälso och sjukvård" att avläsa värden ur ett blodprov.
Så du anser att det som står i artikeln ovan som jag citerar nedan är fel och att du vet bättre?

Text från lagtext om informationsplikt, betonar att prover inte får användas för andra analyser än de som överenskommits med patienten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Peter787 och 7 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Så du anser att det som står i artikeln ovan som jag citerar nedan är fel och att du vet bättre?
Åliggandelagen finns inte kvar längre. Den upphävdes 1998.
Enligt åliggandelagen var man skyldig att visa patienten respekt, vilket även inkluderade respekt för saker som avlägsnats från patienten.

Nu gäller istället patientlagen, som är tydligare vilka åtgärder som kräver samtycke, och det är hälso och sjukvård, PUNKT.
Du är inte skyldig längre att visa respekt för patienten, utan ansvaret stannar vid den vård du utför på patienten.

Det är just dessa frågor om "vem äger provet" och "får man kolla hasch i ett urinprov som tagits av annat ändamål" som gjort att man tagit bort kravet om att visa patienten respekt.

När man tar blodprov, så brukar de ta 1 eller 2 prover, ibland flera. Det beror på att vissa av värden som ska avläsas är inkompatibla med varandra, det behövs olika kemikalier i rören för att "framkalla" vissa sorters värden.

Ur varje prov (rör) kan de sedan avläsa ett tiotal-tjugotal värden. Vilka värden de avläser, är något som du som patient inte bestämmer över.

Du har rätt att samtycka eller neka till varje rör, men vad man gör med varje rör är inte din ensak.

En annan sak som svarar mot att du har rätt att bestämma över ditt prov, är att i en del sjukhus hanteras blodprov i batcher maskinellt. Det gör att ditt nekande av att utföra viss bearbetning på ditt blodprov potentiellt kan hindra annan patients vård.
Vilket också visar på hur tydligt det är att du som patient inte bestämmer över blodet som lämnat din kropp.

Titta på denna maskin. Maskinen gör precis exakt samma moment med exakt alla blodprov. Du tror väl inte du som patient ska få välja vad som görs med just ditt blodprov. Sen när värdet är avläst, då är det fråga om det ska synas på en skärm eller utskrift eller inte, men då är värdet avläst och du har inget mer att säga om det.

Medicinsk laboratoriemaskin med många blodprovsrör i process.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:

Man undrar ju varför inte läkaren informerar om exakt vilka värden som skall utläsas.

Sedan undrar jag varför man tycker om PEth när de andra markörerna är säkrare.

Vad är det som är så bra med just PEth? Speciellt som det tydligen var känt att det inte indikerar långvarigt bruk.

Till sist vill jag säga att det här med hemliga undersökningar som inte direkt är till din fördel luktar kraniemätning för 2020-talet.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
ICD-11 är en revision av ICD, inte någon diagnos...
Alkoholismdiagnoser I ICD-11 börjar med 6C40...
O Odur skrev:
Polisen har inlett utredning om tjänstefel av Transportstryrelsen avseende PEth

[länk]
Bra, för Transportstyrelsen verkar vara idioter. De skickade körkortsdatabasen till Tjeckien för nåon datagrej. Samtliga uppgifter spreds för vinden/nätet.

Sedan deras 0-vision. Det kan aldrig bli 0. I så fall måste högsta hastighet sättas till 0 km/h.

Och nu PEth :(

• Gilla
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Bra, för Transportstyrelsen verkar vara idioter. De skickade körkortsdatabasen till Tjeckien för nåon datagrej. Samtliga uppgifter spreds för vinden/nätet.

Sedan deras 0-vision. Det kan aldrig bli 0. I så fall måste högsta hastighet sättas till 0 km/h.

Och nu PEth :(
Ge dom inga idéer nu kring 0km/h……….

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Ge dom inga idéer nu kring 0km/h……….
Det hjälper inte med noll, folk kommer att dö ändå...

• Gilla
Peter787 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.