181 290 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Det var ju du som ansåg att bli av med körkortet inte ödelagt någons liv, det var du som påpekade att det handlade om anhörigas död o s v.BirgitS skrev:
Mitt raljerande mot dig handlade om det. Det är inte du som äger betydelsen av ord. I stället för att missförstå avsiktligt kanske du kan visa lite ödmjukhet över att folk uttrycker sig olika.
"Särskrivningar är det värsta jag vet!"
"Det värsta jag vet är folkmord"
Förstår du skillnaden i uttryck och att det kanske inte ger dig några poäng att endast följa dina egna tolkningar i stället för att vara lite flexibel och försöka förstå vad folk verkligen menar?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Nej, så är det inte. Man kan ha vissa sorters epilepsi och ändå få körkort, jag berättade om en jag kände tidigare i tråden. När det gäller synproblem så beror det också på, vissa människor klarar inte av att anpassa sig till att synen försvinner på ett öga medan andra klarar av att t.ex. börja vrida på huvudet mycket mer i stället. Demens kommer ofta smygande och långsamt och det finns ingen fastlagd gräns för exakt när man inte får ha körkort längre.B bjalle88 skrev:
I alla fallen, liksom när det gäller alkohol, är det läkare som ska bedöma om personen är lämplig eller olämplig att ha körkort. Det är läkaren som meddelar Transportstyrelsen om hen anser att en person är olämplig.
Fast Transportstyrelsen skiter ju i om läkaren intygar att det inte finns några alkoholproblem…BirgitS skrev:
Nej, så är det inte. Man kan ha vissa sorters epilepsi och ändå få körkort, jag berättade om en jag kände tidigare i tråden. När det gäller synproblem så beror det också på, vissa människor klarar inte av att anpassa sig till att synen försvinner på ett öga medan andra klarar av att t.ex. börja vrida på huvudet mycket mer i stället. Demens kommer ofta smygande och långsamt och det finns ingen fastlagd gräns för exakt när man inte får ha körkort längre.
I alla fallen, liksom när det gäller alkohol, är det läkare som ska bedöma om personen är lämplig eller olämplig att ha körkort. Det är läkaren som meddelar Transportstyrelsen om hen anser att en person är olämplig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
Ingen har straffat någon för ett brott hen inte begått, vad jag vet. Vad är det för brott du avser?mikethebik skrev:
Det är inte olagligt att vara alkoholist, men det är olagligt att straffa någon för brott de inte begått, så i konsekvensens namn ska de tjänstemän som beslutat om körkortsindragning baserat på peth-prov men inte på rattfylla åtalas, fråntas körkortet och sparkas från sitt onödiga jobb.
Att bli dement, blind eller drabbas av epilepsi är inget som går över efter några dagars vila från livet, det är tyvärr bestående.
En rejäl fylla på en fest eller efter en vecka i solen med mycket pilsner är inte bestående, skillnaden är så uppenbar att det är löjligt att jämföra dem.
Det handlar om att en läkare meddelar Transportstyrelsen att en person är olämplig att ha körkort, det handlar inte om brott.
Som sagt, Transportstyrelsen har förtydligat att det numera inte räcker med två PEth-tester som ger för högt värde för att dra in körkortet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg
G gaidin skrev:
Det får du fråga Transportstyrelsen om förstås.G gaidin skrev:
Fråga Linn. Men ett förtydligande om när läkare ska skicka in att någon är olämplig för körkort borde nog de flesta förstå inte är samma sak som att riva upp gamla beslut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 111 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 111 inlägg