181 288 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Jag har inte någonstans försvarat Transportstyrelsens tidigare beslut. Jag har bara skrivit att det nu är annat som gäller och att det inte är någon idé att hålla på att klaga på att Transportstyrelsen har gjort fel tidigare eftersom de redan har ändrat sig.mikethebik skrev:
Nu har du tjatat om det där förtydligandet i mars otaliga gånger i ditt försvar av att Trafikverket straffar oskyldiga personer.
Häpnadsväckande att någon kan försvara sådana flagranta övergrepp mot enskilda medborgare.
Du börjar snart få stämpeln som rabiat i mina ögon.
Oftast har dina inlägg i andra trådar varit vettiga och genomtänkta, men nu verkar du gå helt bananas.
Jag tycker att det är alla de som fortsätter att klaga på Transportstyrelsen efter att de har ändrat sig som går bananas. De vill inte inse att Transportstyrelsen har ändrat sig.
Det har du gjort i dina försök att likställa ett tillfälligt högt peth-värde med risk för alkoholmissbruk, rattfylla och dödsfall i trafiken, och som du dessutom saltat med att man också har högt blodtryck samt att man minsann också kan få cancer av alkohol.BirgitS skrev:
Jag har inte någonstans försvarat Transportstyrelsens tidigare beslut. Jag har bara skrivit att det nu är annat som gäller och att det inte är någon idé att hålla på att klaga på att Transportstyrelsen har gjort fel tidigare eftersom de redan har ändrat sig.
Jag tycker att det är alla de som fortsätter att klaga på Transportstyrelsen efter att de har ändrat sig som går bananas. De vill inte inse att Transportstyrelsen har ändrat sig.
Helt ovidkommande och endast ett sätt att försöka poängtera ökade risker av alkoholintag som inte har ett smack med tråden att göra.
Övergrepp mot enskilda medborgare är vad tråden i slutänden handlar om, och att försvara det är skamligt!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Du har missförstått. Det är läkare som utifrån flera parametrar som ska avgöra, PEth-värde är en sak som de ska väga in men inte den enda när det gäller om det är lämpligt att meddela Transportstyrelsen.mikethebik skrev:
Det har du gjort i dina försök att likställa ett tillfälligt högt peth-värde med risk för alkoholmissbruk, rattfylla och dödsfall i trafiken, och som du dessutom saltat med att man också har högt blodtryck samt att man minsann också kan få cancer av alkohol.
Helt ovidkommande och endast ett sätt att försöka poängtera ökade risker av alkoholintag som inte har ett smack med tråden att göra.
Övergrepp mot enskilda medborgare är vad tråden i slutänden handlar om, och att försvara det är skamligt!
Jag har ingenstans skrivit att Transportstyrelsen har gjort rätt när det gäller de personer som det har länkats till. Jag har tvärtom varit noga med att inte skriva det eftersom jag har alldeles för lite information för att veta det.
Helt normalt att trådar glider iväg från huvudämnet.
Kan det vara så att vi har en influencer i tråden som är sponsrad av Transportstyrelsen 🙂 En kan ju undra🤔😏mikethebik skrev:
Nu har du tjatat om det där förtydligandet i mars otaliga gånger i ditt försvar av att Trafikverket straffar oskyldiga personer.
Häpnadsväckande att någon kan försvara sådana flagranta övergrepp mot enskilda medborgare.
Du börjar snart få stämpeln som rabiat i mina ögon.
Oftast har dina inlägg i andra trådar varit vettiga och genomtänkta, men nu verkar du gå helt bananas.
Jisses..BirgitS skrev:
Du har missförstått. Det är läkare som utifrån flera parametrar som ska avgöra, PEth-värde är en sak som de ska väga in men inte den enda när det gäller om det är lämpligt att meddela Transportstyrelsen.
Jag har ingenstans skrivit att Transportstyrelsen har gjort rätt när det gäller de personer som det har länkats till. Jag har tvärtom varit noga med att inte skriva det eftersom jag har alldeles för lite information för att veta det.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Javisst, jag är anställd på Boverket, Folkhälsomyndigheten, inom vården och allt möjligt annat som folk har tyckt under åren. Naturligtvis är det inte så.M Mrs November skrev:
Om jag hade varit det så hade jag ju skrivit att jag tycker att de alltid har gjort rätt, men det har jag inte gjort. Tvärtom är jag säker på att det någon gång har fattats fel beslut där också, liksom på alla andra arbetsplatser. Folk tänker fel ibland, det gäller alla.
Ok, så då håller du med om att Transportstyrelsen har gjort fel och att detta snarast ska åtgärdas med att återlämna körkorten som felaktigt återkallats från personer som inte begått något olagligt.BirgitS skrev:
Du har missförstått. Det är läkare som utifrån flera parametrar som ska avgöra, PEth-värde är en sak som de ska väga in men inte den enda när det gäller om det är lämpligt att meddela Transportstyrelsen.
Bra!
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 103 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 103 inlägg
Som sagt jag har alldeles för lite information för att veta det. Liksom alla andra i tråden.mikethebik skrev:
Det är inte olagligt att ha epilepsi, svåra synproblem, demens, vara alkoholist men det gör verkligen inte att det är lämpligt att alla de med såna problem ska få sina körkort tillbaks.
Skillnaden är att de diagnoserna som är uppradade är fastställda diagnoser och inte beslutade på godtyckligt påhittade gränser som inte har någon substansBirgitS skrev:
Det är inte olagligt att vara alkoholist, men det är olagligt att straffa någon för brott de inte begått, så i konsekvensens namn ska de tjänstemän som beslutat om körkortsindragning baserat på peth-prov men inte på rattfylla åtalas, fråntas körkortet och sparkas från sitt onödiga jobb.BirgitS skrev:
Att bli dement, blind eller drabbas av epilepsi är inget som går över efter några dagars vila från livet, det är tyvärr bestående.
En rejäl fylla på en fest eller efter en vecka i solen med mycket pilsner är inte bestående, skillnaden är så uppenbar att det är löjligt att jämföra dem.