P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är sånt som man normalt menar med ödeläggande.

Det är ju det jag har framfört hela tiden, Transportstyrelsen har ändrat sig och första steget var ett förtydligande i mars. Men bra att du till slut förstår det.
De har inte ändrat någonting, de fortsätter med lögnerna om att det krävs en stadigvarande konsumtion motsvarande 28 - 42 glas vin i veckan för att få ett mätvärde på 0.30 mikromol/liter.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Läs gärna#1037 Då kanske du förstår mitt inlägg. Det är alltid bäst att läsa allt man missat för att förstå sammanhang.
Jag har inte missat det inlägget heller, och jag har läst den artikeln också. Något annat vore ju omöjligt eftersom jag citerade artikeln. Är du säker på att det är jag som missar saker och inte du?

Artikeln skriver precis det som jag har skrivit en massa gånger, Transportstyrelsen har redan ändrat sig. Och ändå ska en massa folk vägra förstå det.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
De har inte ändrat någonting, de fortsätter med lögnerna om att det krävs en stadigvarande konsumtion motsvarande 28 - 42 glas vin i veckan för att få ett mätvärde på 0.30 mikromol/liter.
Det är ju därför som PEth-värdena inte är enda kriteriet utan något av tre andra kriterier ska vara uppfyllda. Läs hela förtydligandet och sluta inte innan det är slut. Det viktigaste är på slutet.

Jag har ingenstans hävdat att enstaka PEth-värden är relevanta som enda kriteriet för att dra in körkort.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är sånt som man normalt menar med ödeläggande.
Men inte att bli av med jobbet och / eller sitt företag?
För de allra flesta är det nog också ödeläggande, och eftersom hela tråden handlar om ett felaktigt mätvärde på Transportstyrelsens lotteri kan vara ödeläggande för individen, p.g.a. förlust av körkortet och därefter jobb, företag etc. etc.
Så snälla Birgit blanda inte in självklarheter för att försöka maskera den stora lögnen serverad av Transportstyrelsen.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
P Peter787 skrev:
Men inte att bli av med jobbet och / eller sitt företag?
För de allra flesta är det nog också ödeläggande, och eftersom hela tråden handlar om ett flelaktigt mätvärde på Transportstyrelsens lotteri kan vara ödeläggande för individen, p.g.a. förlust av körkortet och därefter jobb, företag etc. etc.
Så snälla Birgit blanda inte in självklarheter för att försöka maskera den stora lögnen serverad av Transportstyrelsen.
Men som jag hela tiden har skrivit så har Transportstyrelsen redan ändrat dig. Det är inte jag som ältar saker som hände för flera år sen utan jag skriver om det som har hänt i år, alltså Transportstyrelsen har ändrat sig och har infört kriterier som är oberoende av PEth-värden. Det står i förtydligandet som kom ut i mars.

• Gilla
Troberg
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte missat det inlägget heller, och jag har läst den artikeln också. Något annat vore ju omöjligt eftersom jag citerade artikeln. Är du säker på att det är jag som missar saker och inte du?

Artikeln skriver precis det som jag har skrivit en massa gånger, Transportstyrelsen har redan ändrat sig. Och ändå ska en massa folk vägra förstå det.
Men snälla du artikeln säger den 5/5 alltså igår; Efter raseriet Nu backar Transportstyrelsen. Har inget med mars månad att göra som du oavbrutet hänvisar till. 😏

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Brotorpet skrev:
Ifrågasatt sömnapnen? De ville väl försöka hjälpa honom andas bättre när han sover?
Jo, så är tanken så klart. Men nu var det att han ev inte var utvilad, när han skulle ut i trafiken.
Och med andra ord en trafikfara.

Nu är det s a s två hinder.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju därför som PEth-värdena inte är enda kriteriet utan något av tre andra kriterier ska vara uppfyllda. Läs hela förtydligandet och sluta inte innan det är slut. Det viktigaste är på slutet.

Jag har ingenstans hävdat att enstaka PEth-värden är relevanta som enda kriteriet för att dra in körkort.
Du kanske skulle titta på tv ibland.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-tester-nu-overklagar-hon-till-hogsta-instans

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är du kvar? Kul!
Vilken tur för dig att tråden inte stängdes😁.
Har man ett mycket osäkert test som grund, är det både felaktigt och medvetet.
Källor på att det är mycket osäkert?

Dessutom, som jag sagt upprepade gånger: Testet triggar bara en utredning. Testet i säg är inte nog för att dra in ett körkort.

Ditt resonemang är som att säga att polisen inte ska utreda skottlossning, för det kanske bara är fyrverkerier, och man ska inte riskera fängelse för fyrverkerier. Man kan inte ignorera att det sker en hel del mellan "pang" och "fängelse".

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att det är skrämmande att du tycker att det är lika förödande att bli av med körkortet som att en nära anhörig dör
Jag skulle uppskatta om du omgående slutar hitta på saker om vad jag tycker! Jag har aldrig skrivit något sådant och än mindre tyckt det!

Att ljuga om de man debatterar med är lågt. Riktigt lågt!

• Gilla
ylven och 9 till
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:

Dessutom, som jag sagt upprepade gånger: Testet triggar bara en utredning. Testet i säg är inte nog för att dra in ett körkort.

Ditt resonemang är som att säga att polisen inte ska utreda skottlossning, för det kanske bara är fyrverkerier, och man ska inte riskera fängelse för fyrverkerier. Man kan inte ignorera att det sker en hel del mellan "pang" och "fängelse".
Verkar inte riktigt vara sant att det bara triggar en förundersökning. Fallet Lina visar på annat. En yrkesförare i norra Sverige som blev av med körkortet (undrar om han hette Dennis) överklagade och fick rätt i förvaltningsrätten. Vad tror du händer? Transportstyrelsen överklagar förvaltningsrätten beslut🤔 Du kan säkert hitta artikeln på nätet. Vad gäller polis o fyrverkerier så undrar jag vad den vinklingar har för relevans för tråden?

• Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:

"Testet triggar bara en utredning"
Ja men är det inte det som är kärnan i det här , testet är ju inte tillförlitligt och svingar hej vilt.
Varför ska ett sånt test ligga till grund för vidare utredning?

• Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Vad gäller polis o fyrverkerier så undrar jag vad den vinklingar har för relevans för tråden?
Verkligen inte. Jag tycker att tråden skall stängas innan Troberg förpestar den än mer😀.

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:

Du borde också se inslaget från SVT, där det avslöjas att Transportstyrelsen helt på egen hand bestämt att dra in körkortet för en ambulanssjuksköterska, som tydligen blåst i alkolås varje dag utan problem men råkat ha högt PEth så TS beslutade att dra lappen utan någon kontakt med personen i fråga eller behandlande läkare.
Transportstyrelsen vet bäst ! , NOT.

• Gilla
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Vad är riskbeteende? Har det inte mer med dåligt omdöme/psykologi att göra?
Vilka sätter sig i bilen och kör alkoholpåverkade?

En halveringstid för bio-markören på 1,3 till 13 dagar visar PEth provets noggrannhet.
Nedbrytningsprodukten bildas bara vid nedbrytning av alkohol.
Ingen rök utan eld…
Och om värdet sjunker vid ett påföljande test så visar det bara att missbrukaren medvetet minskat sitt alkoholintag. 😳

Hur påverkas halveringstiden av kön, kroppsvikt, hälsotillstånd, blodvärden?

Det är väl Sveriges nollvisioner som har fått Transportstyrelsen att dra in körkort på endast 2 positiva PEth test.
Inget annat land i världen gör det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.