181 303 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Det är ju bara att titta på de exempelnsom finns.BirgitS skrev:
Vi har inte en aning och ändå ska en massa människor idiotförklara vad läkare och Transportstyrelsen gör. Tycker du verkligen att det är okej?
Myndigheterna vet betydligt mer än vad vi i tråden vet, de har hela historien, exakta PEth-värden, exakt när de är tagna, exakt vad läkarna anser. Inget av det vet vi.
T ex att transportsyrelsen inte anser att ett lågt peth är ett bevis på att man inte är alkis eller på ambulansföraren som t om hade sin läkares bedömning att hon inte var alkoholist.
Jag tror definitivt inte att myndigheterna vet mer än personerna som är inblandade, personer som myndigheterna inte ens har träffat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Men snälla du, artikeln handlar om en person som fick körkortet indraget för länge sen. Eller hur?M Mrs November skrev:
Det finns inget i artikeln som påstår att det var just igår som Transportstyrelsen började backa.
Transportstyrelsen hade redan börjat backa när de kom med förtydligandet i mars. Så mars månad är synnerligen viktig i sammanhanget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det där är ju ett gammalt fall och inte något som har inträffat efter att förtydligandet publicerades.P Peter787 skrev:
Apropå den sidan står det också så här:
"Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025."
Du som trodde att det aldrig skulle bli något av deras utredande och så är det redan gjort. Det enda som kvarstår är att ta in yttrandena från remissinstanserna så att det blir helt färdig och beslutat i år.
Du kanske skulle läsa lite mer själv innan du postar dina gissningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Du protesterade inte när jag tog upp vad man brukar tycka är ödeläggande redan i inlägg #1 027, t.ex. nära anhörigs död, utan du fortsatte att hävda att det är ödeläggande att bli av med körkortet. Då har du själv jämställt de två händelserna.Alfredo skrev:
Artikeln började precis som jag skrev. 5/5 pga raseriet Transportstyrelsens backar. Som lax på moset har jag också alldeles nyss läst att generaldirektören kallas upp till trafikutskottet . Nu kanske det äntligen börjar hända grejer😄BirgitS skrev:
Men snälla du, artikeln handlar om en person som fick körkortet indraget för länge sen. Eller hur?
Det finns inget i artikeln som påstår att det var just igår som Transportstyrelsen började backa.
Transportstyrelsen hade redan börjat backa när de kom med förtydligandet i mars. Så mars månad är synnerligen viktig i sammanhanget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Fortfarande svårt att inse att Transportstyrelsen har ändrat sig sen Linn gjorde de första PEth-testerna?M Mrs November skrev:Verkar inte riktigt vara sant att det bara triggar en förundersökning. Fallet Lina visar på annat. En yrkesförare i norra Sverige som blev av med körkortet (undrar om han hette Dennis) överklagade och fick rätt i förvaltningsrätten. Vad tror du händer? Transportstyrelsen överklagar förvaltningsrätten beslut🤔 Du kan säkert hitta artikeln på nätet. Vad gäller polis o fyrverkerier så undrar jag vad den vinklingar har för relevans för tråden?
"Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025. Vad gäller alkoholproblematik vill man ”bättre ringa in individer som utgör en trafiksäkerhetsrisk och också att underlätta för läkare att identifiera olämpliga körkortshavare”, skriver myndigheten till SVT."
"”Vi bedömer att det innebär en viss lättnad jämfört med nuvarande regler.” uppger Transportstyrelsen. De skriver att det enligt förslaget ”inte kommer att räcka med enbart prover med förhöjda alkoholmarkörer”, som PEth, för att återkalla körkort."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-tester-nu-overklagar-hon-till-hogsta-instans
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Nu har ju Transportstyrelsen redan färdigställt ett förslag som har varit ute på remiss. Det var med andra ord länge sen de backade.M Mrs November skrev:
Se sidan i mitt förra inlägg som en av dina trofasta följeslagare länkade till först.
Rent nonsens😡 Det är ödeläggande att bli av med körkortet om man behöver det. Det betyder inte att man jämställer med död, cancer o vad allt du hittar på. Skitsnack kallas sånt. Helt orelevant för tråden.🤨BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Vi vet inte vad personerna själva vet. Vi vet bara vad de säger till en journalist. Kan vara väldigt stor skillnad.G gaidin skrev:Det är ju bara att titta på de exempelnsom finns.
T ex att transportsyrelsen inte anser att ett lågt peth är ett bevis på att man inte är alkis eller på ambulansföraren som t om hade sin läkares bedömning att hon inte var alkoholist.
Jag tror definitivt inte att myndigheterna vet mer än personerna som är inblandade, personer som myndigheterna inte ens har träffat.
Observera att det alltid är en läkare som först skickar in PEth-resultatet och det finns inga krav på att en läkare alltid ska skicka in resultat som är över 0,3. Det har varit så att det bara är om läkaren bedömer att en patient är olämplig att ha körkort av medicinska skäl som det ska anmälas till Transportstyrelsen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-tester-nu-overklagar-hon-till-hogsta-instans
Men alla exempel som finns in tråden är gamla och från tiden innan Transportstyrelsen ändrade sig.
"Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025"
Alltså synnerligen på gång och det var därför som förtydligandet kom i mars.
Är på remiss, beslut fattas i år.BirgitS skrev:
Vi vet inte vad personerna själva vet. Vi vet bara vad de säger till en journalist. Kan vara väldigt stor skillnad.
Observera att det alltid är en läkare som först skickar in PEth-resultatet och det finns inga krav på att en läkare alltid ska skicka in resultat som är över 0,3. Det har varit så att det bara är om läkaren bedömer att en patient är olämplig att ha körkort av medicinska skäl som det ska anmälas till Transportstyrelsen.
[länk]
Men alla exempel som finns in tråden är gamla och från tiden innan Transportstyrelsen ändrade sig.
"Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025"
Alltså synnerligen på gång och det var därför som förtydligandet kom i mars.
Så, ingenting har ännu förärats, Linn har inte fått tillbaka sitt körkort.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Som det står i inlägget?M Mrs November skrev:
Var det svårt att förstå?
Svårt att hitta sidan som avsågs?
Du får den här igen för säkerhets skull: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...-tester-nu-overklagar-hon-till-hogsta-instans
Och utifall att det är svårt att hitta rätt ställe så kommer det ett citat igen:
"Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025."
Så hur är det nu. Hur kan något redan ha varit ute på remiss om arbetet påbörjades igår?
Kan du förklara det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Har varit ute på remiss, inte är.G gaidin skrev:
Ett förtydligande kom ut i mars och om läkarna följer det så blir det inga mer körkortsindragningar bara pga. av två PEth-test som är för höga.
Du tror inte att det kan vara så att Transportstyrelsen kanske känner att det börjar bränna under fötterna. För mycket medial uppmärksamhet helt enkelt o allt för många som är heligt förb....de på situationen. Det kan inte vara så roligt att bli uppkallade till trafikutskottet. Känsligt det där vettu. Även för en generaldirektör.BirgitS skrev:
Som det står i inlägget?
Var det svårt att förstå?
Svårt att hitta sidan som avsågs?
Du får den här igen för säkerhets skull: [länk]
Och utifall att det är svårt att hitta rätt ställe så kommer det ett citat igen:
"Transportstyrelsen arbetar nu med att ”modernisera och förtydliga reglerna”. Det har varit ute på remiss och ska beslutas under 2025."
Så hur är det nu. Hur kan något redan ha varit ute på remiss om arbetet påbörjades igår?
Kan du förklara det?