Tomtom79 Tomtom79 skrev:
drink drive limit" så det är väl i princip en öl
Det var en konstig tolkning.
Rimligtvis är det promillegränsen som avses.
Och är det statistik från USA så har delstaterna egna regler.
Vissa stater har orimligt höga gränser; 0,8‰

Att vi i Sverige har 0,2‰ är inte av slump.
Det är där hjärnan börjar påverkas.

Om det är Arboga 10,2 så räcker nog iofs en öl för de flesta att nå över gränsen.. 😂

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Om det är Arboga 10,2 så räcker nog iofs en öl för de flesta att nå över gränsen.. 😂
Pfft. Lättöl! Torrhumlade quad IPAs kan ligga upp mot 14 % och barleywinesen sambon gillar är nog mot 16 %-hållet.

• Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…

Jag har för mig att en öl räcker för att hamna på just gränsen i Sverige.
Skärmdump som visar en fråga om hur mycket öl som motsvarar 0,2 promille, med ett citat från Netdoktor.se om beräkning av alkoholpromille.

Har också för mig att gränsen är vald som i princip nolltolerans, men av mättekniska skäl väljer man 0,2 för att inte få falska positiva svar vid utandningsprover. Alltså, en mätning kan visa lite även om man drack en öl igår, men om man väljer 0,2 som gräns så är risken obefintlig. Men minns inte var jag läst det så...

USA går inte att jämföra med nä för det skiljer enormt. Där kan det ju var olagligt att dricka sprit i ena kommunen, men lagligt i nästa och då har man ofta lite lösare regler med drunk driving :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
mättekniska skäl
Nu är detta ett sidospår som ej är relevant i tråden..

Men nej, det har ingenting med mättekniska skäl att göra.

Alla som blåser positivt i en nykterhetskontroll får lämna blodprov för fastställande av exakt värde.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag har för mig att en öl räcker för att hamna på just gränsen i Sverige.
[bild]

Har också för mig att gränsen är vald som i princip nolltolerans, men av mättekniska skäl väljer man 0,2 för att inte få falska positiva svar vid utandningsprover. Alltså, en mätning kan visa lite även om man drack en öl igår, men om man väljer 0,2 som gräns så är risken obefintlig. Men minns inte var jag läst det så...

USA går inte att jämföra med nä för det skiljer enormt. Där kan det ju var olagligt att dricka sprit i ena kommunen, men lagligt i nästa och då har man ofta lite lösare regler med drunk driving :)
0,2 är till för att undvika punchpralinsyndromet. Det framkom när de sänkte från 0,5.
Även Storbritannien har väl 0,8 och på den nivån är åtminstone jag lätt behagligt påverkad. Har naturligtvis en alkoholmätare som används vid behov samt lite på skoj. En starköl ger 0,4 strax efter men sjunker under 0,2 innom en timme.
Rent generellt kan man räkna med en stabil minskning på 0,15 per timme.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Alla som blåser positivt i en nykterhetskontroll får lämna blodprov för fastställande av exakt värde.
Positivt, är över 0,2.

P

I Danmark och nästan alla andra länder i Europa har man 0.5, i Storbritannien 0.8, undantaget Skottland som har 0.5, så det råder definitivt inget koncensus om vilken promillegräns som är 'rätt'.

https://www.discovercars.com/assets/common/img/press/WORLD_MAP_REV_I-01.jpg

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom verkligheten ändrades för mindre än 2 månader sen så går det inte att hitta några historier på nätet om folk vars första PEth-värde är mindre än 2 månader gammalt.

Dessutom går det ju inte att lita på vad folk säger om sin alkoholförbrukning, tror man på alkoholister så är de inte alkoholister fast de som lever runt dem vet att det är så.
Det handlar inte om det. Det handlar om att man bytt från säkra tester till ett test som är kontroversiellt och att man inte presenterar studierna som ligger till grund för användandet av det nya testet.

Varför kan inte Transportsystem kläcka ur sig ett antal studier samt hänvisa till andra utvecklade länder som gör likadant, och erfarenheterna av detta?

I stället för att bara påstå att metoden är säker.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Du kan låsa tråden nu, det är bara rundgång, det tillkommer inget nytt, folk sitter bara i sina skyttegravar och lobbar granater på varandra.
Skrivit av en medlem som kommenterat eller gillat 27 inlägg idag fram till 8:32 😂

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
T Troberg skrev:
Jag vill stänga för att folk bara bollar samma argument fram och tillbaka i en stadigt mer otrevlig ton.
Om du tycker så varför inte lämna tråden? Ingen tvingar dig eller någon annan att delta😉 Men nog tycker jag att ordet ska vara fritt för dom som vill!🤔

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
E
Jag går på årliga kontroller på grund av högt blodtryck. Då tas den en himla massa värden för att kolla så alla salter med mera ligger på en rimlig nivå. För tre år sedan smög min husläkare in även PEth av någon för mig okänd anledning. När jag frågade varför hade han ingen direkt orsak utan svarade bara att han ville lära känna sin patient lite bättre. Samma sak hände även året efter. Men nu senast jag gjorde min årliga kontroll var inte PEth med.

Just då reflekterade jag inte jättemycket över det. Det är nu först på senare tid som när man läser om hur folk blir drabbade som jag ifrågasätter om man verkligen får lov att utan patientens vetskap kila in ett sånt prov!

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan det absolut vara. Att du inte inser det är faktiskt rätt skrämmande.
Jag tycker att det är skrämmande att du tycker att det är lika förödande att bli av med körkortet som att en nära anhörig dör, ens bostad brinner upp, ens barn får cancer eller blir skadad för resten av livet.
Undrar om de som har fått körkortet indraget verkligen skulle föredra att någon nära anhörig hade dött i stället.

• Gilla
  • Arg
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Varför slutar du inte bara läsa? Sådana här inlägg är alltid lika obegripliga?
Brukar ske när någon inte får medhåll till sina inlägg...

• Gilla
  • Älska
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M Mrs November skrev:
Att överklaga ett beslut från transportstyrelsen är lika svårt som att få rätt mot FK. Skulle du mot förmodan få rätt så överklagar myndigheten. Du kan få överklaga i många år.
Någon statistik på det eller är det bara dina gissningar?

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 2 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att det är skrämmande att du tycker att det är lika förödande att bli av med körkortet som att en nära anhörig dör, ens bostad brinner upp, ens barn får cancer eller blir skadad för resten av livet.
Undrar om de som har fått körkortet indraget verkligen skulle föredra att någon nära anhörig hade dött i stället.
Du kan väl inte på allvar jämföra olyckshändelser och sjukdomar med medvetet felaktig myndighetsutövning ??

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.