P pmd skrev:
Nej, det ena är en aktiv handling, medan det andra är en försummelse.
Försummelse är i allra högsta grad en aktiv handling.
P pmd skrev:
Om inget straff utdöms så blir det heller ingen rabatt.
Det var ett tillägg till att Sverige skyddar brottslingar.

P
Intet Intet skrev:
Försummelse är i allra högsta grad en aktiv handling.
Nu börjar det kanske bli lite för filosofiskt för den här tråden, men för min del är inaktivitet lika illa som aktivitet ibland.
Intet Intet skrev:
Det var ett tillägg till att Sverige skyddar brottslingar.
Det är stora ord. Att Sverige skyddar brottslingar innebär staten ingriper i rättsprocesser och hindrar att brottslingar bli lagförda för brott som de enligt brottsbalken ska lagföras för, eller att staten ingriper efter fullbordad rättsprocess och godtyckligt sätter dömda brottslingar på fri fot.

Finns det många exempel på ovanstående (i närtid)?

Bo00 Bo00 skrev:
Jag trodde att denna tråden handlade om Peth och Transportstyrelsen.
Nej, en myndighet som Transportstyrelsen har inte fria händer att göra som den vill vilket exemplifierades med Kronofogden jagar Skatteverket.
(Rätt lustigt faktiskt, att Skatteverket trotsar domstolsbeslut i skattmål).

Det stiftas lagar. Myndigheter (verk och inspektioner) kan sedan skriva mer detaljerade regler, Författningssamlingar, och lägst ner hierarkin websidor med tolkningar och guider.

Om Transportstyrelsens regelverk/föreskrifter och instruktioner varit inkonsistenta och brutit mot de egna grundprinciperna har de väl gjort fel. Men det är väl frestande att skylla på någon annan (läkarna som följt instruktionerna).
P pmd skrev:
Det är stora ord. Att Sverige skyddar brottslingar innebär staten ingriper i rättsprocesser och hindrar att brottslingar bli lagförda för brott som de enligt brottsbalken ska lagföras för, eller att staten ingriper efter fullbordad rättsprocess och godtyckligt sätter dömda brottslingar på fri fot.

Finns det många exempel på ovanstående (i närtid)?
Måste skyddandet vara godtyckligt?

Det närmaste jag kommer att tänka på är en bil som stoppades och det visade sig finnas en internationellt efterlyst person i bilen. Han fick dock tillbaka pass och körkort och slapp bli lagförd i sitt hemland eftersom landet inte kunde garantera en mänsklig fängelsevistelse, dvs fängelse förhållandena bedömdes så dåliga att de väl var tortyrliknande.

Om brottslingen redan var dömd minns jag ej, men det problematiska var iaf förhållandena under fängelsevistelsen som gjorde att han fick fri lejd..

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Måste skyddandet vara godtyckligt?
Blev den internationellt efterlyste personen lagförd i Sverige istället?
Var brottet han efterlystes för ett brott som finns i den svenska brottsbalken?
Att skydda utländska "brottslingar" från tortyr kanske inte är så fel om "brottet" de har begått inte är ett brott i Sverige? Men då är det heller inte direkt godtyckligt.

I sammanhanget (inlägg #2 868) tolkar jag Intets påstående om skyddande av brottslingar som något negativt och utan legitima skäl.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Var brottet han efterlystes för ett brott som finns i den svenska brottsbalken?
Hur är det relevant var i lagstiftningen brottet definieras?

Alfredo Alfredo skrev:
Hur är det relevant var i lagstiftningen brottet definieras?
LGBTQ+ är belagt med livstidsstraff eller vid grovt brott dödsstraff i exempelvis Uganda, medans det är nästan en dygd i Sverige.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Bo00 Bo00 skrev:
Jag trodde att denna tråden handlade om Peth och Transportstyrelsen.
Det var ett svar på ditt felaktiga påstående : "En statlig myndighet har fria händer att göra som de vill egentligen", dessutom är det regeringen som har makten att tillsätta ledningen på myndigheter, utfärda regleringsbrev etc.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det var ett svar på ditt felaktiga påstående : "En statlig myndighet har fria händer att göra som de vill egentligen", dessutom är det regeringen som har makten att tillsätta ledningen på myndigheter, utfärda regleringsbrev etc.
En statlig myndighet har i princip fria händer. Jo chefer tillsätts av regeringen men sen lägger sig inte regeringen i vad myndigheten gör så länge det håller sig inom acceptabla ramar. Att Transportstyrelsen kunde göra som de gjorde bevisar ju att de i princip kan göra som de vill utan att fråga någon. Nu fick de dock bakläxa men det var ju ett allmänt tryck och ifrågasättande av vad de egentligen gjorde som gjorde att de backade, inte att regeringen som så sa ifrån och pekade med hela handen. Mig veterligen har ju inga chefer fått sparken från Transportstyrelsen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Bo00 Bo00 skrev:
En statlig myndighet har i princip fria händer. Jo chefer tillsätts av regeringen men sen lägger sig inte regeringen i vad myndigheten gör så länge det håller sig inom acceptabla ramar. Att Transportstyrelsen kunde göra som de gjorde bevisar ju att de i princip kan göra som de vill utan att fråga någon. Nu fick de dock bakläxa men det var ju ett allmänt tryck och ifrågasättande av vad de egentligen gjorde som gjorde att de backade, inte att regeringen som så sa ifrån och pekade med hela handen. Mig veterligen har ju inga chefer fått sparken från Transportstyrelsen.
Du får läsa på lite om det som heter "regleringsbrev", det är så en regering styr myndigheter

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Du får läsa på lite om det som heter "regleringsbrev", det är så en regering styr myndigheter
Jag hävdar fortsatt att Transportstyrelsen har i princip fria händer att göra som de vill. Peth och hur de fick för sig att rationalisera hela förfarandet med att två förhöjda värden under en ett årsperiod skulle räcka för att dra in ett körkort bevisar ju detta. De frågade aldrig regeringen.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Bo00 Bo00 skrev:
Jag hävdar fortsatt att Transportstyrelsen har i princip fria händer att göra som de vill. Peth och hur de fick för sig att rationalisera hela förfarandet med att två förhöjda värden under en ett årsperiod skulle räcka för att dra in ett körkort bevisar ju detta. De frågade aldrig regeringen.
Du kan hävda vad du vill, det är regeringen som styr, det är inte myndigheten som frågar regeringen "kan vi göra så här".
Det är ytterst regeringen som är ansvarig för våra inkompetenta myndigheter.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Rwgeringen detaljstyr dock inte myndigheterna, vilket är bra. Det kan lätt bli lite dålig kontinuitet om det vore så. I en del andra länder med sådan tradition kan man se det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
P pmd skrev:
Rwgeringen detaljstyr dock inte myndigheterna, vilket är bra. Det kan lätt bli lite dålig kontinuitet om det vore så. I en del andra länder med sådan tradition kan man se det.
Ibland är det uppenbart inte så bra, det har vi ju flera exempel på. Men det beror nog mer på tillsättandet av inkompetenta chefer snarare än på för lite insyn. Vilket slår tillbaka på regeringen det också.😁

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Ibland är det uppenbart inte så bra, det har vi ju flera exempel på. Men det beror nog mer på tillsättandet av inkompetenta chefer snarare än på för lite insyn. Vilket slår tillbaka på regeringen det också.😁
Ja, regeringen har alltid det slutgiltiga ansvaret för landets skötsel och styrning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.