RoTe RoTe skrev:
Tjänstledig utan lön? Jag har haft ett par kollegor som åkt dit på fylla på jobbet och vad jag hört så har dom inte varit utan lön, men jag kan ha fel... Det klassas ju som sjukdom.
Nja sjukdom bara så där är det inte. Sen är det skillnad om man blivit av med körkortet som är en förutsättning för att kunna jobba hos sin arbetsgivare som det var i mitt fall.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Tidningsinslag från Falu-Kuriren med rubriken "Omtvistat alkotest har använts fel: 'Väldigt allvarligt'" den 20 mars 2026.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"PEth-testerna har varit föremål för hård kritik. Nu bekräftar en ny rapport från Vetenskapliga rådet i Region Dalarna att testet inte är ett facit för varken körkortslämplighet eller alkoholbruk.

– Måste man ju undra hur Transportstyrelsen gjorde sin sammanställning av underlaget, säger ordföranden Sverker Svensjö."

Jag undrar inte alls: Aktivism stavas det, och det hör inte hemma på Svenska myndigheter.

Likt flugor till skit verkar små människor med mindervärdeskomplex dras till myndigheter.. 🤢

Huvuden måste nu rulla!

https://www.falukuriren.se/2026-03-20/omtvistat-alkotest-har-anvants-fel-valdigt-allvarligt/

• Gilla
Emanuel01 och 9 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Huvuden måste nu rulla!
Inte i Sverige. Här skyddas brottslingar.
.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
[bild]

"PEth-testerna har varit föremål för hård kritik. Nu bekräftar en ny rapport från Vetenskapliga rådet i Region Dalarna att testet inte är ett facit för varken körkortslämplighet eller alkoholbruk.

– Måste man ju undra hur Transportstyrelsen gjorde sin sammanställning av underlaget, säger ordföranden Sverker Svensjö."

Jag undrar inte alls: Aktivism stavas det, och det hör inte hemma på Svenska myndigheter.

Likt flugor till skit verkar små människor med mindervärdeskomplex dras till myndigheter.. 🤢

Huvuden måste nu rulla!

[länk]
Efter att ha stridit i domstol för att PEth test skulle räcka, är Transportstyrelsen nu i förnekelsefasen.
Nu har de aldrig sagt att två positiva PEth test skulle räcka för indraget körkort.

"Katarina Norén är enhetschef på Transportstyrelsen. Hon säger att den grundläggande principen alltid har varit att en läkare ska göra en individuell helhetsbedömning av en persons lämplighet att köra.

– Reglerna utgår från att läkaren gör en sådan. Vi talar inte om att det ska vara något visst test, utan säger till läkaren att ”du måste rapportera till oss om du bedömer att personen är en trafikfara eller inte vill fortsätta utreda sig
”.

Vän av ordning ställer sig frågan vad Transportstyrelsens läkare skulle gjort för bedömning om läkare rapporterar in att en körkortsinnehavare är lämplig förare trots några icke slumpmässiga förklarbara positiva PEth tester.

Det som har hänt kanske aldrig ens hände?
Man byter narrativ och slipper vara självkritisk. Kanske man kan skylla på någon annan också.

• Arg
  • Gilla
  • Wow
Emanuel01 och 5 till
  • Laddar…
P
blackarrow blackarrow skrev:
Efter att ha stridit i domstol för att PEth test skulle räcka, är Transportstyrelsen nu i förnekelsefasen.
Nu har de aldrig sagt att två positiva PEth test skulle räcka för indraget körkort.

"Katarina Norén är enhetschef på Transportstyrelsen. Hon säger att den grundläggande principen alltid har varit att en läkare ska göra en individuell helhetsbedömning av en persons lämplighet att köra.

– Reglerna utgår från att läkaren gör en sådan. Vi talar inte om att det ska vara något visst test, utan säger till läkaren att ”du måste rapportera till oss om du bedömer att personen är en trafikfara eller inte vill fortsätta utreda sig
”.

Vän av ordning ställer sig frågan vad Transportstyrelsens läkare skulle gjort för bedömning om läkare rapporterar in att en körkortsinnehavare är lämplig förare trots några icke slumpmässiga förklarbara positiva PEth tester.

Det som har hänt kanske aldrig ens hände?
Man byter narrativ och slipper vara självkritisk. Kanske man kan skylla på någon annan också.
Nu får det fan vara nog med aktivister inom myndigheter.
Kan de inte acceptera regler, är det bara avsked som borde gälla.

• Gilla
Emanuel01 och 4 till
  • Laddar…
M
Är det någon här som vet vad som hände med polisutredningen som inleddes mot transportstyrelsen🤔

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Är det någon här som vet vad som hände med polisutredningen som inleddes mot transportstyrelsen🤔
Har det inletts en polisutredning mot Transportstyrelsen? Det kan jag inte tänka mig. En statlig myndighet har fria händer att göra som de vill egentligen.

• Ledsen
Festlund
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Jo de har de visst då och hävdar inget annat. Vad de gjorde den 15 jan 2026 var att ändra regelverket till ett annat men med det gamla regelverket anser de att de gjorde rätt även om vi är många som fått "upprättelse" om vi inte på papper hade beroendediagnos.

P
Bo00 Bo00 skrev:
Har det inletts en polisutredning mot Transportstyrelsen? Det kan jag inte tänka mig. En statlig myndighet har fria händer att göra som de vill egentligen.
Säg inte det..i detta fallet jagar Kronofogden Skatteverket: Kfm -> Skatteverket

• Wow
MrDizzy
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Säg inte det..i detta fallet jagar Kronofogden Skatteverket: Kfm -> Skatteverket
Jag trodde att denna tråden handlade om Peth och Transportstyrelsen.

P
Intet Intet skrev:
Inte i Sverige. Här skyddas brottslingar.
.
Inte så mycket. Problemet är snarare otydliga och ofullständiga lagar.

P
Bo00 Bo00 skrev:
Jag trodde att denna tråden handlade om Peth och Transportstyrelsen.
Läs inlägget jag kommenterade...

P pmd skrev:
Inte så mycket. Problemet är snarare otydliga och ofullständiga lagar.
Det är ju exakt samma sak.
På det kommer straffrabatten.

P
Intet Intet skrev:
Det är ju exakt samma sak.
Nej, det ena är en aktiv handling, medan det andra är en försummelse.
Intet Intet skrev:
På det kommer straffrabatten.
Om inget straff utdöms så blir det heller ingen rabatt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.