P
BirgitS BirgitS skrev:
[…] en läkare som bedömer och avgör utifrån flera kriterier, inte TS utifrån 2 PEth-värden.
Det där är en svaghet i systemet. En enskild läkare får för stor betydelse. Bättre vore om flera läkare är inblandade i bedömningen.
BirgitS BirgitS skrev:
En läkare som tänker på patientens hälsa i första hand.
Kanske. Kanske inte. Ju fler läkare som är inblandade desto större är chansen att patientens bästa sätts i främsta rummet.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
D Danne824 skrev:
Ska vi börja beslagta deras knivar i köket för säkerhets skull, bara för att deras DNA statistiskt kan kopplas till våld?
Eller ännu heldre låsa in dem i förebyggande syfte?
Nej, tänk mer långsiktigt. Vi förbjuder förstås människor med gener som ökar risken för aggressivitet och impulsivitet att fortplanta sig. På några generationer blir samhället mycket mer harmoniskt och mindre våldsamt.

Sen kan jag ta över världen med en bordskniv (eller kanske med en sked).
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Idén "läkare som tänker på patientens hälsa i första hand" är feltänkt från början. Det är den vårdsökandes behov av vård som ska vara styrande. Man har det knepiga begreppet "patient", som i sin extension betyder att vederbörande är ett vårdobjekt, och att någon (typiskt en läkare med förmodad läkarlegitimation) har makt att bestämma över "patienten". Glöm detta, det är inte lagenligt och gäller inte. En läkare får inte fatta beslut över huvudet på vårdsökande.

Det är dags att växla upp till dagens värld 2025 - den som söker vård för allsköns hälsorelaterade bekymmer ska vara helt säker på att allt sker helt och hållet på villkor som bestäms av den vårdsökande. Allt annat är rena dumheter och strider mot både lagar och sunt förnuft.

Den läkare man anförtror sig till får aldrig någonsin upplevas vara en förlängd arm till vare sig Transportstyrelsen eller andra. Förtroendet för vårt skattefinansierade vårdsystem skulle undermineras bortom räddning om så är fallet, konsekvenserna är oöverblickbara.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Den läkare man anförtror sig till får aldrig någonsin upplevas vara en förlängd arm till vare sig Transportstyrelsen
Jag håller med. Problemet är att lagstiftningen, körkortslagen, gör läkaren till Transportstyrelsens förlängda arm. Säkert rimligt i många fall men väldigt fel i andra.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
P Peter787 skrev:
Socialism handlar till största delen om KONTROLL av människorna för att behålla MAKTEN.
Nej, du har blandat ihop socialism, som är ett ekonomiskt system som kan finns i stort eller smått), med auktoritärt styre av staten (och liknande). Det förra är vanligt där det senare finns, men de båda kan existera oberoende av varandra.

Lyssna inte på amerikaner som pratar om socialism. Amerikanska politiker som kallar sig socialister vet ofta inte vad socialism är. De eftersträvar snarare en välfärdsstat. En sådan behöver inte vara socialistisk.
 
P
M Mrs November skrev:
Det verkar som att AT läkaren Torehammar har rätt i att forskningen vilar på svag evidens. AT läkare är många gånger både pålästa och "hungriga". 😉
Syftar du på ST-läkaren Tor Stålhammar?
Eller har jag missat en läkare nånstans? :)
 
P
G gaidin skrev:
Det som är farligast, vad jag tror, är att omdömet förändras när man dricker.
Det varierar nog med person (och som du påpekade: hur van man är vid att dricka alkohol).

Den enda gång jag har försökt framföra ett fordon (cykel där ingen annan trafik kunde förekomma) i kraftigt berusat tillstånd hade jag mest problem med motorik och koordination. Omdömet var antagligen också nedsatt, men jag hade vett nog att inte försöka ge mig ut i trafik.

Detta hände när jag var yngre och dummare. Betydligt yngre.
 
P
Intet Intet skrev:
Det är typiskt för svensk journalistik. Inga följdfrågor.
Just programmet Medierna brukar vara föredömligt bra på att följa upp efter ett undanglidande svar. Jag har inte hört just det nämnda avsnittet så jag kan inte kommentera det enskilda fallet ( :-)) men generellt tycker jag att Mediernas reportrar är bra.
 
P
RoTe RoTe skrev:
"Precis allt har läckt. Det är vad som framkommer i Säpos förundersökning om skandal-läckan hos Transportstyrelsen. Nu visar det sig också att hemadresser till svenska stridspiloter med civila flygcertifikat är i händerna på utländska företag. "

[länk]
OK, det är förstås en annan sak, men registreras yrke i Transportstyrelsens certifikatregister? Det är väl helt onödigt?
Jag tycker att militära kompetensbevis kan få gälla även civilt …
 
P
RoTe RoTe skrev:
Och PEth har inte så mycket med rattonykterhet att göra, suck...
Sucka på du.
Jag kommenterade bara ditt inlägg om fri- och rättigheter, till vilket körkortsinnehav inte hör.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Min regel är tvärtom, har jag druckit avsevärda mängder dagen innan kör jag inte bil, men numera (sedan kanske 10 år) har jag ett stadigt (om än något högt) intag som är lätt att beräkna förbränningstid på, så jag vet att jag är nykter när jag kör.
Det är nästan samma regel. Fast tvärtom. :-)
Mitt liv är sådant att jag inte behöver ut och köra bil spontant. Jag kan alltså planera supandet med hänsyn till planerat bilkörande.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Låter ungefär som i Thailand...
Lite värre än i Skottland, tror jag, men där är en hel del vägar enfiliga vilket ställer till det när man får möte. Den minsta av bilarna får backa till senaste mötesplats. :-)
Fördelen med enfiliga vägar är att man inte behöver bry sig så mycket om det är höger- eller vänstertrafik …
 
P
Robert63 Robert63 skrev:
Jag med, men då måste Transportstyrelsen omgående befrias från uppdraget, de är totala klåpare.
Du har fått några förslag på trafiksäkerhetshöjande åtgärder, här kommer ytterligare en.
Eftersom den kinetiska energin hos en kropp som färdas i icke-relativistisk hastighet (vilket de flesta motorfordon gör) är proportionell mot kvadraten på hastigheten, så innebär en minskning av hastigheten till hälften en minskning av den kinetiska energin som måsta tas upp vid en kollision med en fjärdedel.

Där har vi något som direkt kan påverka nollvisionens uppfyllande.

Den kinetiska energin är även direkt proportionell mot kroppens massa, vilket gör att tunga fordon klarar sig bättre än lättare (pga rörelsemängdens bevarande). Vi bör alltså förbjuda lätta fordon. :-)
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Däremot har det uppstått en kampanj mot att lämna blod, för att Straffa" de läkare som drar in körkort mha PEth-tester. Fullkomligt absurt eftersom blodgivningen inte ens kräver att man är spik nykter.
Får man lämna blod om man är full, alltså? Det förvånar mig, i så fall.
Alkohol i blod som förvaras utanför ens kropp finns väl kvar tills det används vid en transfusion?
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
[…] bevisligen inte kört bil onykter
Det ställer jag mig tveksam till. Jag skulle snarare formulera det som "inte bevisligen kört bil onykter".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.