P
BirgitS BirgitS skrev:
Folk tänker fel ibland, det gäller alla.
Nej, jag tänkte fel en gång, trodde jag, men jag trodde fel.

• Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Att kalla det straff eller vad som helst är endast semantik
Semantik är mycket viktig i språklig kommunikation. Utan semantik förstår vi inte varandra. Att använda felaktig semantik är att underblåsa missförstånd. Det är alltså mycket viktigt att använda korrekt terminologi och inte kalla något för ett straff när det inte är ett straff.

• Gilla
it-snubben och 1 till
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Två som argumenterar med härskartekniker är ju två fel. 😋
Two wrongs does not make a right, but three rights make a left.

• Haha
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
P
mikethebik mikethebik skrev:
Men myndigheten Transportstyrelsen/pajas straffar alltså personer som INTE kört onyktra!
Om du inte förstår denna elementära skillnad så är du inte tillräknelig.
Förstår du att körkortsinnehav inte är en rättighet, utan ett privilegium? Och att det inte är ett straff att Transportstyrelsen drar in ett körkort?
Jag trodde att vi hade rett utt det här i början av tråden, men det kanske behövs en omgång till?

(Det här ska inte tolkas som ett försvar av Transportstyrelsen, måste jag nog skriva för att ingen ska misstolka).

P
P Peter787 skrev:
Bilbältet (trepunktsmodellen) är faktiskt en svensk uppfinning av Nils Bohlin på Volvo och har säkert räddat några miljoner liv.
Nej, Volvo uppfann inte bältet!
Volvo var dock först med att införa säkerhetsbälte som standardutrustning i bilar.

P pmd skrev:
En allmänläkare kanske inte är den mest lämpade att bedöma det?
Varför tror du det?

P pmd skrev:
Semantik är mycket viktig i språklig kommunikation. Utan semantik förstår vi inte varandra. Att använda felaktig semantik är att underblåsa missförstånd. Det är alltså mycket viktigt att använda korrekt terminologi och inte kalla något för ett straff när det inte är ett straff.
Tillsägelse, tillrättavisning, lördagsgodisindragning, reprimand, varning, skamvrå, inlåsning, utegångsförbud, örfil, daskning, domstolsutslag, villkorlig, dagsböter, fängelsedom, isolering, spöstraff, dekapitering, hängning... Grader i helvetet - eller i verkligheten i verkligheten. Alla är väl "straff"? Eller går det en ganska fin linje mellan bestraffning och straff? Straff utdöms av en auktoriserad domstol (precis som i fotboll!).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, Volvo uppfann inte bältet!
Volvo var dock först med att införa säkerhetsbälte som standardutrustning i bilar.
Nja Volvo upfann så vitt jag vet 3 punktsbältet i den form som är standard idag. Men gav frivilligt upp patent då de insåg vikten av att alla tillverkare skulle få nytta av det.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Petesson
M mojjen skrev:
Nja Volvo upfann så vitt jag vet 3 punktsbältet i den form som är standard idag. Men gav frivilligt upp patent då de insåg vikten av att alla tillverkare skulle få nytta av det.
Japp stämmer väl!

Trepunktsbältet uppfanns av Nils Bohlin, som var säkerhetsingenjör på Volvo, och presenterades 1959. Även om andra tidigare hade utvecklat trepunktsbälten, var det Bohlins modell som blev standard i moderna bilar och erkänd för sin effektivitet.

https://www.volvocars.com/se/edit/artikel/sakerhetshjalten

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
P pmd skrev:
Hur utreder Transportstyrelsen det?

I remissförslaget de skickat ut så finns de här styckena:
I ett allmänt råd ges olika exempel på de tre kriterierna. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen enligt den första punken kan yttra sig genom fortsatt alkoholkonsumtion trots att hälso- och sjukvården påtalat riskerna med den fortsatta konsumtionen, eller genom avvikande beteende, exempelvis nedsatt impulskontroll eller aggressivitet.

Vid bedömning av det andra kriteriet, nedsättning av kognitiva funktioner, bör nedsättning av omdöme, uppmärksamhet och visuospatial förmåga särskilt beaktas.

Exempel på symptom vid alkoholabstinens enligt det tredje kriteriet är oro, darrningar, svettningar, irritation och hallucinationer.
Speciellt den där första punkten kan ju vara lätt uppfylld om man inte är överens med sin läkare.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det är där den livsfarliga tjänstemannaprestigen kommer in. Varför erkänna ett misstag när det inte finns några repressalier.
Om det inte finns några repressalier så är det riskfritt att erkänna misstag.

P
blackarrow blackarrow skrev:
Säg man varit och i fjällen, åkt skidor, afterskiat tidigt och partajat hårt en vecka så kan PEth vara högt i 1 till 3 veckor (lät ChatGPT räkna lite)
Skidåkning i de svenska fjällen lär knappast leda till körkortsåterkallelse. för cirka 15 är sen var jag i Åre och klev in på en bar på en fjälltopp. Jag beställde en vintoddy, varpå bartendern snäste av mig med "tror du att du är i alperna eller"? Man får tydligen inte dricka alkohol före klockan 12 i de svenska fjällen.

P
E Elmuppo skrev:
Jag går på årliga kontroller på grund av högt blodtryck. Då tas den en himla massa värden för att kolla så alla salter med mera ligger på en rimlig nivå. För tre år sedan smög min husläkare in även PEth av någon för mig okänd anledning. När jag frågade varför hade han ingen direkt orsak utan svarade bara att han ville lära känna sin patient lite bättre. Samma sak hände även året efter. Men nu senast jag gjorde min årliga kontroll var inte PEth med.
Du kanske borde köpa läkartjänster av en läkare som är mer seriös med att vilja läsa känna sin patient bättre.

P
BirgitS BirgitS skrev:
Javisst, man får inte ha kvar sitt körkort om läkare bedömer att man är en olämplig bilförare pga. epilepsi, synskada, demens, alkoholbruk. Det väl helt enligt lagar. Eller?
I sådana fall får man väl en personlig assistent?'

P
T Troberg skrev:
Du förstår inte hur myndigheter funkar. De försöker göra rätt, inte behålla ansiktet (undantaget polisen).
Hur vet du att polisen är ett undantag?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.