M mattias1343 skrev:
Polis kommer bara ut och gör alkotest om det finns personskador. Det var vad de sa när frugan blev påkörd och både jag samt räddningsledaren ville ha ut polisen. Men de kom ej.
Vid trafikolycka oavsett skador så gör polisen alltid alkotest här om dom kommer ut till olyckan.

RoTe
A Argastesnickaren skrev:
Vid trafikolycka oavsett skador så gör polisen alltid alkotest här om dom kommer ut till olyckan.
OM dom kommer ut ja, vilket ibland är omöjligt pga resursbrist. Jag blev påkörd av en "gästarbetare" för många år sedan, han var garanterat påverkad av något annat än alkohol men polisen vägrade komma, sa att vi fick skriva våra papper och sen var det bra så. Kan tillägga att detta var i stockholmstrakten.

RoTe RoTe skrev:
OM dom kommer ut ja, vilket ibland är omöjligt pga resursbrist. Jag blev påkörd av en "gästarbetare" för många år sedan, han var garanterat påverkad av något annat än alkohol men polisen vägrade komma, sa att vi fick skriva våra papper och sen var det bra så. Kan tillägga att detta var i stockholmstrakten.
Precis som jag skrev.
OM dom kommer kom ut så tas det alltid prov även om inget misstänks.
Sen så har vi i räddningstjänsten lite lättare för att kunna få ut polis om något händer:)
Är vi på plats så brukar det vara lite mer än en buckla på parkeringen, spärrar vi sen av vägen vilket blir vanligare och vanligare pga folk kör som idioter vid olyckor så brukar det automatiskt dyka upp poliser för att hjälpa till.

Ossian K Olsson
M Mrs November skrev:
[länk]

Då verkar kammarrätten ha sagt sitt. Då kanske fler kan få upprättelse. Åtminstone ca 40 personer.
Det här må vara en av de värsta myndighetsskandalerna någonsin! Undra hur många som inte vågat gå till läkaren sedan detta kom upp.

• Gilla
  • Ledsen
Intet och 6 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Ja, och här kommer de enbart om det är personskador. I frugans fall ringde räddningsledare och begärde polis då den som körde på henne luktade sprit. De kom ej. Räddningsledaren tyckte det var förjävligt.

• Arg
  • Ledsen
pmd och 3 till
  • Laddar…
P
nino nino skrev:
Läkaren förklarar det här med std glas osv, men nytt prov måste göras.
Varför måste ett nytt prov tas? En vanlig läkare är inte en del av våra rättsvårdande myndigheter. Läkaren kan förstås föreslå att ett nytt prov och att det kan vara bra att utreda patientens alkoholvanor, men är det ändå inte patienten som ska avgöra om den vill att ett nytt prov ska tas?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Något av dessa kriterium ska vara uppfyllt:
  1. Bristande kontroll över alkoholkonsumtionen
Hur utreder Transportstyrelsen det?
BirgitS BirgitS skrev:
  1. Nedsättning av kognitiva funktioner
BirgitS BirgitS skrev:
  1. Alkoholabstinens eller behov av att dricka alkohol för att undvika abstinens.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P
Jarlingar Jarlingar skrev:
Personer över 65 år skall fråntas körkortet! 👍
Ännu bättre vore väl att alla fråntas sina körkort och inga nya utfärdas?
Det är faktiskt något som jag tror kommer att bli verklighet i framtiden när vi har självkörande bilar och slipper köra själva.
Jag längtar!

P pmd skrev:
Det är faktiskt något som jag tror kommer att bli verklighet i framtiden när vi har självkörande bilar och slipper köra själva.
Jag längtar!
Jag föredrar förgasare.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
A Avarell_Dalton skrev:
Jag litar väl kanske mer på att vetenskapligt dokument skriver av en forskargrupp. Fö känner jag fler som kört på fyllan än har ett beroende. Sen så har vi garanterat folk utan beroendeproblematik som kört berusade, alltså finns det ett samband enligt den logik som framfördes här tidigare. Chatgpt? Jag missade nog ironitaggen.
Eftersom det är fler nyktra förare som dör i olyckor än onyktra så är det förstås de nyktra förarna som ska bort från våra vägar.

• Haha
djanlov och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Tror du på allvar att det kommer att hända under din eller min livstid?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Läkaren ska hålla sig till vad vetenskap och beprövad erfarenhet visar (eller vad man nu brukar säga) och det har i tråden länkats till t.ex. en läkartidning som tar upp det opålitliga med PEth-värden, utifrån forskningsresultat. Gör de inte det så pratar man med deras chef eller anmäler dem.
Och då avbryter Tranportstyrelsen sin utredning, eller?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, det är läkarens ansvar att föreslå åtgärder vid t.ex. högt kolesterolvärde. På samma sätt som Kristina skrev om hur de på akuten vill röntga berusade som har ramlat och slagit sig.
Analogin med peth-värden är att det är läkarens och transportstyrelsens ansvar att föreslå att patienten lämnar in sitt körkort.

P pmd skrev:
Jag längtar!
Alla får ett Y-kort och betalar taxin med X-Coin.
😇

• Haha
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.