181 272 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Vad har foliehattar (och övriga huvudbonader) i denna tråd med PEth att göra?tensiden skrev:
I övrigt bör man vara aktsam med att klistra epitet på folk som har olika åsikt om en själv. Det är sällan klädsamt och risken att man själv står på fel sida historien är överhängande.
Nu kan ju PEth-testet inte användas för något annat än att kontrollera att alkohol har konsumerats, så att hävda att man behöver göra det för att få diagnos på vilken sorts leverproblem man har är ju direkt felaktigt.BirgitS skrev:
Och ja, eftersom minst EN person har fått körkortet indraget trots måttlig alkoholkonsumtion och dessutom bevisligen inte kört bil onykter, så drar sig folk nu för att besöka vårdcentralen även om de dricker väldigt måttligt. Plus att man börjat propagera för bojkott av blodgivningen eftersom blodgivningen tar testar och man fått för sig att även de skulle kunna göra testet i smyg.
Så ja, folk låter bli att söka vård nä'r de har ont, folk låter bli att gå till optikern och få nya glasögon, folk låter bli att söka vård för en massa saker, av oro för att få körkortet indraget. PEth-testet är bara ett i mängden.
Exakt! Det är detta som jag avkrävs en källa på. Jag behöver presentera en källa på att de flesta trafikkontroller (och därmed nykterhetskontroller) görs dagtid vardagar.P Peter787 skrev:Trafikpoliserna är poliser som har en huvudinriktning mot fordonskontroller, alltså tekniska kontroller, idag finns det ungefär 200 trafikpoliser i tjänst, jämför med det totala antalet poliser, drygt 24000...
Alla polisbilar har testutrustning för alkoholprov, och utrustningen används vid misstanke om berusning, efter olyckor, och ibland för att 'fiska' efter kriminella som stoppas slumpmässigt.
Sen har polisen större organiserade fordonskontroller, oftast i samband med event och helger, och då får 'vanliga' poliser hjälpa till.
Men majoriteten av trafikpoliserna arbetar faktiskt dagtid, för det är då som trafiken är intensivast, sen finns naturligtvis kostnaden för OB-arbete med som en faktor.
Detta är återberättat till mig från en av svärsönerna som är polis, dock på lite högre nivå än att han behöver spendera nätterna vid vägkanten.
Det varju precis det jag skrev, men inte blev trodd.V Ville_Vessla skrev:Enligt ovan angående att trafikpoliser jobbar "kontorstid", ja så är det med vissa undantag, "från säker källa". Dom är faktiskt inte idioter och väljer ställen där dom kan förvänta sig nåt, typ utanför systemet på morgonen och vissa infartsleder efter kvällar då de kan misstänkas att fler än vanligt kan ha kvar alkohol i blodet. Sedan på slumpmässiga ställen under dagen för att visa närvaro. Kvällar och nätter för de som har nattpassen är det mer att åka runt och kolla efter misstänkt beteende och vara beredd på en utryckning om allmänheten larmar. Resurserna är långt ifrån obegränsade.
Ja, man har ju kollat när det gäller överviktiga hur mycket de faktiskt äter och hur mycket de säger att de äter. Det visar sig att nästan alla kraftigt överviktiga går ner i vikt bara av att börja skriva upp allt de äter i en hemlig dagbok som de inte ska visa någon annan, detta eftersom de då blir ärliga mot sig själva!M Mrs November skrev:Studien på över 24 000 som fanns med på Birgits lista har jag gått igenom. Eftersom allt alkoholintag är självskattat och inte säkert fastställt så går det inte dra några säkra slutsatser av den studien. Det verkar som att den enda studien som har faktiska värden på intag av alkohol är den med 11 personer. För mig räcker inte det. Håller med Torehammar att TS teser vilar på svag evidens🤔
Det är därför Viktväkltarna och andra system funkar. Vägningen är PEth-testet, men matdagboken behöver man nite visa upp om man inte specifikt vill ha hjälp med förändringar.
Självklart är det samma sak med alkohol, man glömmer hur många glas man drack, man underskattar volymen, och man låtsas inte om den där smaken man tog, elelr glömmer att det blev en efterfest och en extra öl på krogen.
Ett säkert test måste därför göras planerat och med skriven dagbok. I viss mån måste man dock alltid räkna med folks ärlighet, eftersom det knappast är etiskt att bestämma hur mycket någon ska dricka även om det är för en kontrollerad studie. (se https://sv.wikipedia.org/wiki/Vipeholmsexperimenten)
Jag har blåst två gånger i hela mitt liv. En gång utanför systembolaget en förmiddag, när jag parkerade där för att följa svärmor till vårdcentralen som ligger vägg i vägg. Svärmor var helt säker på att jag skulle bli av med körkortet, men jag super aldrig skallen av mig på onsdagar så det gick bra 😆Intet skrev:
Fantastiskt roligt resonemang!
Få kontroller? De senaste åren har jag blåst var tredje månad ungefär. Aldrig på natten utan vanligtvis på förmiddagen. Dvs bängen trålar efter bakfyllor i kombination med bekväm dagtjänsgöring.
Av egen erfarenhet om mig själv och min omgivning är att ingen kör på fyllan med vilje av det enkla skälet att man helt enkelt inte gör det. Det är totalt oacceptabelt, som att slå barn. Risken att åka fast är istället att man kör bakfull. Det vill säga man tror sig vara nykter. Det har alltså inget att göra med alkoholism.
Nja, det var väl 430 som fick körkortet indraget pga detta, men ca 40 som fick det indraget ENBART baserat på PEth. Det är dessa 40 man nu ska se över, samt att med högsta sannolikhet kommer att förtydliga bland annat att det ska vara kompletterat med bedömning av om personen faktiskt har alkoholproblem.RoTe skrev:
Lyssnade igår på avsnittet av "Medierna" i statliga propagandamedia och helt oemotsagd fick TS basunera ut att det inte alls var någon fara för det var ju bara 40 personer det handlade om. Mot slutet av intervjun framkom det att PEth har används sedan 2021 och att det inte finns någon indikation på att det skulle vara fler än 40 personer åren tidigare än 2024 så att det max kunde handla om 160 personer som fått körkortet indraget pga PEth. Hela inslaget var fokuserat på att det ju absolut inte var "tusentals" som "dumma media" skrivit.
Nej, men make och son som fått körkortet indraget pga blåsning. Hon ansåg inte att de hade några alkoholproblem, de bara "kopplade av på helgen", så hon trodde på riktigt att man kunde blåsa rött fast man var nykter. Alkoholister kan ofta dricka mycket mer än oss andra utan att verka fulla.Alfredo skrev:
Som skrivit tidigare får jag inte veta peth svar via min journal.. Nu på min andra test sa jag åt provtagare anteckna jag vill veta värdet. Väntade 2v inget svar 🙄.. Skicka in fråga 2ggr.. Fick brevsvar allt normalt 🙄.. Nu var det provvärde jag ville veta!.. Gick utmärkt förra gången veta via 1177, när läkare skickade svar (inget på journal).. Nu bara för belasta vården mer messa jag dom igen 3e gången 🙄😏.. Eller så har dom börjat få kalla fötter eller direktiv? 🤔
Vet inte om den lagts upp men såg denna nyss.
https://www.facebook.com/photo?fbid...gm.709088121983545&idorvanity=642481418644216
Nu räcker det tydligen med att en privatperson kommer med "tips" för att transportstyrelsen ska skicka det vidare för utredning.
https://www.facebook.com/photo?fbid...gm.709088121983545&idorvanity=642481418644216
Nu räcker det tydligen med att en privatperson kommer med "tips" för att transportstyrelsen ska skicka det vidare för utredning.