170 097 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
"Precis allt har läckt. Det är vad som framkommer i Säpos förundersökning om skandal-läckan hos Transportstyrelsen. Nu visar det sig också att hemadresser till svenska stridspiloter med civila flygcertifikat är i händerna på utländska företag. "P pmd skrev:
https://www.expressen.se/nyheter/svenska-stridspiloters-adresser-hotade-i-lackan/
Verkar vara fler inom medicinen som inte håller med TS om hur man ska tolka och använda dessa värden.
https://www.dn.se/debatt/transportstyrelsens-syn-pa-peth-test-ar-medicinskt-orimlig/
https://www.dn.se/debatt/transportstyrelsens-syn-pa-peth-test-ar-medicinskt-orimlig/
L Lilak skrev:
- Satsa dina pengar på regelbundna körkortsprov, t.ex. vart femte eller vartannat år.
- På bättre separation av olika trafikslag (bilar och cyklar ska inte dela körbana).
- På mer automation i bilar, så att föraren blir avlastad från framförandet av bilen och kan ägna mer uppmärksamhet på trafiken. Automatväxel och avståndshållande farthållare är två av tre viktiga trafiksäkerhetshöjande finesser i bilar. Den tredje är luftkonditionering.
- På fler och aktivare fartkameror och rutiner som bötfäller bilägaren (eller t.o.m. drar in körkortet om hastighetsgränsen överskrids tillräckligt mycket. Fartkameror ska vara dolda.
Det har dock inte så mycket med körkort att göra. Att framföra tunga motorfordon i allmän trafik är inte en rättighet. Det är ett privilegium som samhället (dvs alla vi andra) ger någon när den har visat sig lämplig och ansvarsfull nog för att få det privilegiet.RoTe skrev:
He he..så sant..👍RoTe skrev:
Åtminstone en av dem ljuger som en häst travar, eller är väldigt okunnig. Det uppskattar inte jag.L L Jan skrev:
Uppriktighet uppskattar jag. Och förmåga att lyssna.
Men vad har de kommunikativa egenskaperna hos män respektive kvinnor med fosfatidyletanol att göra?
Och PEth har inte så mycket med rattonykterhet att göra, suck...P pmd skrev:
Min regel är tvärtom, har jag druckit avsevärda mängder dagen innan kör jag inte bil, men numera (sedan kanske 10 år) har jag ett stadigt (om än något högt) intag som är lätt att beräkna förbränningstid på, så jag vet att jag är nykter när jag kör.P pmd skrev:
Det är samma här, 0.8.G gaidin skrev:
Men...i lagen står det att man inte får dricka alls om man tänker köra...
Källa: https://fbattorneys.co.tz/amount-of-alcohol-a-driver-is-allowed-to-consume/
MEN, det här är Afrika, det finns ingen koll alls så länge man inte är inblandad i en olycka.
Det finns massor av trafiklagar, i princip samma regler som i Europa, men ingen följer dom och polisen skiter i det.
Motorcyklar (BodaBodas och trehjulingar (Bajaj) kör om dig på vänster och höger sida samtidigt, dom kör mot rött och mot körriktningen och rent allmänt är det kaos.
Bilister skiter också i de flesta regler, att mötas av en 3-filig bilkö i din fil i motsatt riktning är jättevanligt.
Man lär sig snabbt att köra offensivt (men ändå försiktigt) annars kommer man ingenstans.
Dom flesta västerlänningar skulle få psykbryt om dom försöker köra vänstertrafik i här i Dar es Salaam.
Jag har dashcam i bilen (framåt och bakåt) och ska plocka fram några godbitar för publicering senare.
