P
L L Jan skrev:
Tror gör man bäst i kyrkan 😉
Vi har ett problem i det svenska språket som inte finns på engelska: att skilja mellan "faith" och "belief". Vi använder ordet "tro" om båda, vilket kan förvirra.
Eller?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
snuttjulle snuttjulle skrev:
Men även att vara riktigt trött eller typ ha hög feber kan göra att omdömmet sviker.
Ja, det är lite knepigt. För att inse att man har sviktande omdöme behöver man gott omdöme.

P
useless useless skrev:
Nej, men det är det mest talade språket i världen. Vilket språk tycker du man ska använda istället så att så många som möjligt förstår? Mandarin kanske?
Nej, transpiranto förstås! Nix, transpiranto komprehensi!

P
L L Jan skrev:
Hur kan man veta att alkohol ökar risken för cancer?
Det är förmodligen ganska enkelt att konstatera en korrelation, men det är nog svårare att hitta en kausalitet.

https://xkcd.com/552/

• Haha
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
P
T Troberg skrev:
Kom ihåg att det råder sekretess inom vården. Så, när du ser någon som klagar på vården, så kan vården inte berätta sin sida av saken, och du här bara så som den som klagar uppfattat det och väljer att uttrycka det.
Om jag ger mitt medgivande så kan väl för tusan min läkare berätta vad den vet?

P
A AndersS skrev:
På hälsokontrollen brukar jag svara "ska det vara juni-augusti eller övriga delar av året".
Varför ställer läkaren en sådan fråga? Är det för att prover har visat risk för skadlig alkoholkonsumtion?

P
K Krille4 skrev:
Ja - men då har ju inte reglerna följts och därför har Transportstyrelsen förtydligat reglerna.
Varför skulle det öka regelefterlevnaden?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
L Lilak skrev:
Jag är beredd att betala ett ganska högt pris för nollvisionen.
Jag med, men då måste Transportstyrelsen omgående befrias från uppdraget, de är totala klåpare.
Du har fått några förslag på trafiksäkerhetshöjande åtgärder, här kommer ytterligare en.

Det måste bli skärpta regler kring vilka däck som är tillåtna om vi ens ska börja tro på en nollvision.
Jag har ett tidigare förflutet som besiktningstekniker och det är riktigt illa på däckfronten.
1,6 mm som TS tillåter på sommardäck är bedrövligt, de däcken är sopslut och gör inte jobbet i en krissituation, likaså att det inte finns några regler som styr hur gammalt ett däck får vara. Det rullar mängder av livsfarliga bilar på våra vägar och många olyckor hade inte behövt ske om däcken varit bra. Så börja med att gå ut och kontrollera hur dina däck är, om de är äldre än sju år bokar du omedelbart tid för byte, oavsett hur mönstret är.

Det är i den här kontexten jag reagerar på den totala inkompetensen hos transportstyrelsen med Peth. De jagar högst eventuella problem istället för att lösa det hela branschen vet om, som är fallet med däcken. Och med den insikt jag har över TS totala oförmåga att hålla i taktpinnen för en nollvision gör det mig riktigt trött när människor går in i tråden och stöttar TS som en bra myndighet och Peth som ett steg i rätt riktning. TS är så usla att jag får höjd puls när de nämns, kaoset kring däckreglerna var bara ett exempel.

• Gilla
Klantskalle och 8 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Ja, det är säkert en stor del underrapportering, men frågan är hur mycket. Har verkligen alla deltagarna underrapporterat? Och som du är inne på är det frågan om det finns några som helst långtidsstudier där man fysiskt har kontrollerat hur mycket deltagarna dricker. Vilken studie kan man lita på?
Det enda man kan säga säkert är att det finns en osäkerhet, som jag tycker gör att det är olämpligt att använda testet för att bedöma någons lämplighet att inneha körkort.
Precis!
Det är ett bra test för att bedöma om en person med dokumenterade alkoholproblem är lämplig för att FÅ TILLBAKA sitt körkort efter att ha åkt fast för rattfylla. Men det funkar absolut inte för att bedöma om någon som yrkesmässigt blåser grönt på jobbet varje dag har så grava alkoholproblem att hen inte kan sköta sitt jobb.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det verkar ju inte vara så att det har blivit tomt på vårdcentralerna.
Däremot har det uppstått en kampanj mot att lämna blod, för att Straffa" de läkare som drar in körkort mha PEth-tester. Fullkomligt absurt eftersom blodgivningen inte ens kräver att man är spik nykter.

Anna_H Anna_H skrev:
Däremot har det uppstått en kampanj mot att lämna blod
Vad är det för idioti? Har du någon mer info?

Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det för idioti? Har du någon mer info?
Skulle inte förvåna mig om foliehattarna driver något sådant. Men mig veterligen tas inte PEth vid blodgivning.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eftersom vi inte har dagliga alkotest och PEth provtagningar så finns det ingen substans i din gissning.
Ambulansförare har det. Mina kollegor som kör tjänstebilar med alkolås har det. varenda buss i kollektivtrafiken har det. Hemtjänsten i min kommun har det. Alkolås är nämligen precis det: ett dagligt blåstest. Beroende på hur det är utformat kan det också vara flera gånger om dagen.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
G gaidin skrev:
Det var precis det du påstod.
Att man tror man kan köra ovanligt bra.
Ja, de flesta som kör påverkade tror inte alls att de kör bättre, de tror bara att de inte är så påverkade som de är. Finns ju dokumenterat både i flera TV-program och på film.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.