170 169 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Det är förmodligen ganska enkelt att konstatera en korrelation, men det är nog svårare att hitta en kausalitet.L L Jan skrev:
https://xkcd.com/552/
Om jag ger mitt medgivande så kan väl för tusan min läkare berätta vad den vet?T Troberg skrev:
Jag med, men då måste Transportstyrelsen omgående befrias från uppdraget, de är totala klåpare.L Lilak skrev:
Du har fått några förslag på trafiksäkerhetshöjande åtgärder, här kommer ytterligare en.
Det måste bli skärpta regler kring vilka däck som är tillåtna om vi ens ska börja tro på en nollvision.
Jag har ett tidigare förflutet som besiktningstekniker och det är riktigt illa på däckfronten.
1,6 mm som TS tillåter på sommardäck är bedrövligt, de däcken är sopslut och gör inte jobbet i en krissituation, likaså att det inte finns några regler som styr hur gammalt ett däck får vara. Det rullar mängder av livsfarliga bilar på våra vägar och många olyckor hade inte behövt ske om däcken varit bra. Så börja med att gå ut och kontrollera hur dina däck är, om de är äldre än sju år bokar du omedelbart tid för byte, oavsett hur mönstret är.
Det är i den här kontexten jag reagerar på den totala inkompetensen hos transportstyrelsen med Peth. De jagar högst eventuella problem istället för att lösa det hela branschen vet om, som är fallet med däcken. Och med den insikt jag har över TS totala oförmåga att hålla i taktpinnen för en nollvision gör det mig riktigt trött när människor går in i tråden och stöttar TS som en bra myndighet och Peth som ett steg i rätt riktning. TS är så usla att jag får höjd puls när de nämns, kaoset kring däckreglerna var bara ett exempel.
Precis!W Weimik skrev:Ja, det är säkert en stor del underrapportering, men frågan är hur mycket. Har verkligen alla deltagarna underrapporterat? Och som du är inne på är det frågan om det finns några som helst långtidsstudier där man fysiskt har kontrollerat hur mycket deltagarna dricker. Vilken studie kan man lita på?
Det enda man kan säga säkert är att det finns en osäkerhet, som jag tycker gör att det är olämpligt att använda testet för att bedöma någons lämplighet att inneha körkort.
Det är ett bra test för att bedöma om en person med dokumenterade alkoholproblem är lämplig för att FÅ TILLBAKA sitt körkort efter att ha åkt fast för rattfylla. Men det funkar absolut inte för att bedöma om någon som yrkesmässigt blåser grönt på jobbet varje dag har så grava alkoholproblem att hen inte kan sköta sitt jobb.
Ambulansförare har det. Mina kollegor som kör tjänstebilar med alkolås har det. varenda buss i kollektivtrafiken har det. Hemtjänsten i min kommun har det. Alkolås är nämligen precis det: ett dagligt blåstest. Beroende på hur det är utformat kan det också vara flera gånger om dagen.P Peter787 skrev: