170 088 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Fantastiskt roligt resonemang!Anna_H skrev:
Få kontroller? De senaste åren har jag blåst var tredje månad ungefär. Aldrig på natten utan vanligtvis på förmiddagen. Dvs bängen trålar efter bakfyllor i kombination med bekväm dagtjänsgöring.
Av egen erfarenhet om mig själv och min omgivning är att ingen kör på fyllan med vilje av det enkla skälet att man helt enkelt inte gör det. Det är totalt oacceptabelt, som att slå barn. Risken att åka fast är istället att man kör bakfull. Det vill säga man tror sig vara nykter. Det har alltså inget att göra med alkoholism.
Redigerat:
Du skrev "Vanligen tror folk att de blir ovanligt bra förare"BirgitS skrev:
Vanligen är för mig mer än att det förekommer, ovanligt bra är bättre än vanligt.
Du är mästare på att bygga halmgubbar och läsa in åsikter som inte finns.
Vidare skriver du att du inte håller med om vad TS gjort tidigare men det finns i get som säger att en förändring har skett, förutom du.
Den enda förändringen från TS sida är att de som bara har peth-värden inskickade skall behandlas av TS egna expertgrupp. I övrigt är allt som tidigare.
Jag gillar inte att upprepa mig, det är tredje gången jag påpekar detta men jämfört med dina minst 50 inlägg om lögnen att TS har förändrat sig är det knappast en upprepning, bara en påminnelse om att du har fel och vägrar lyssna på något som inte faller inom det du tror på. Inte ens TS lyssnar du på. Även de skriver ju att det är ett förtydligande.
Förtydligande är inte förändring.
Jag är faktiskt besviken på dig Birgit, du brukar inte göra såhär, du brukar vara saklig, mästrande men saklig och även påläst. Nu verkar du ha snöat in i en lögn som ingen annan än du verkar tro på, trots att du själv har hittat på den och borde inse att det inte är rätt.
Det tror jag inte. Många, kanske men det är inte svart eller vitt. En del tappar omdömet när de dricker, råkar ut för något och tar bilen för man vet att det är få kontroller.Anna_H skrev:
En del missbedömer hur lång tid det tar för alkoholen att gå ur kroppen.
Jag råkade ut för en blåsning när jag lämnade ett hotell en söndagförmiddag. Trodde allt var ok men blåste rött.
Jag är inte alkoholist.
Jag fick åka till stationen och blåsa i evidensern och blåste 0.1 så jag klarade mig. Kände mig helt nykter, inte ens bakfull.
Efter det köpte jag mig en mätare och har lärt mig hur min kropp förbränner alkohol och det är väldigt svårt att bara känna om man är nykter eller inte, samtidigt förbränner min kropp faktisk snabbare än jag trodde.
Numera använder jag det kvällen innan så jag skall veta att jag inte dricker mer än att jag får köra bil när jag behöver.
Det finns inget svart eller vitt i detta, folk är olika och beter sig på olika sätt.
Det som är farligast, vad jag tror, är att omdömet förändras när man dricker.
En van drickare är van och förändrar inte omdömet i samma utsträckning.
Jag har bott i en bar senaste året och druckit i princip varje dag, en veckas uppehåll då och då för att se så jag inte får abstinens eller andra problem men för mig krävdes det väldiga mängder för att jag skulle förändra min personlighet.
De som drack lite då och då förändrades mycket mer och började bråka, gjorde andra dumma saker o s v.
Ett par gånger körde jag även med långt över 0.2, då kände jag mig absolut som en dålig förare och körde väldigt försiktigt.
Landet jag bodde i har 0.8 som gräns men inga kontroller, bara mätning om det är en olycka.
Nej, det är inte så svartvitt som en del I tråden verkar göra gällande.
Medlem
· Sverige
· 5 651 inlägg
Problematiken gäller folk som testar "högt" på PEth enligt godtycklig norm och blir av med körkort (bl a) pga detta, utan evidens för att ha kört rattonyktra. Att det är andra gränser för rattonykterhet i andra länder, ja så kan det vara men det är inte relevant för denna tråd som berör hur svenska läkare och myndigheter hanterar denna fråga om PEth testresultat.
Äntligen ett inlägg där du har rätt 🥳 Jag håller med dig, det blir många onödigt hårda och trista kommentarer i tråden, frågan berör onekligen. Ska försöka lägga mer band på mig, även om det är svårt då det är ren galenskap TS håller på med.BirgitS skrev:
Lyssnade igår på avsnittet av "Medierna" i statliga propagandamedia och helt oemotsagd fick TS basunera ut att det inte alls var någon fara för det var ju bara 40 personer det handlade om. Mot slutet av intervjun framkom det att PEth har används sedan 2021 och att det inte finns någon indikation på att det skulle vara fler än 40 personer åren tidigare än 2024 så att det max kunde handla om 160 personer som fått körkortet indraget pga PEth. Hela inslaget var fokuserat på att det ju absolut inte var "tusentals" som "dumma media" skrivit.
Det där är ju bara ett sätt för att släta över skiten.RoTe skrev:
Lyssnade igår på avsnittet av "Medierna" i statliga propagandamedia och helt oemotsagd fick TS basunera ut att det inte alls var någon fara för det var ju bara 40 personer det handlade om. Mot slutet av intervjun framkom det att PEth har används sedan 2021 och att det inte finns någon indikation på att det skulle vara fler än 40 personer åren tidigare än 2024 så att det max kunde handla om 160 personer som fått körkortet indraget pga PEth. Hela inslaget var fokuserat på att det ju absolut inte var "tusentals" som "dumma media" skrivit.
Vilken total nonchalans mot dom som är drabbade..upprepar att det vore katastrof med endast en drabbad.
Jag har en mycket enkel regel. Om jag ska köra bil så dricker jag inte alkohol överhuvudtaget dagen innan.J JohanLun skrev:
Den regeln är lätt att förstå, och lätt att följa.
"Ofta fler"? Det vore tacknämligt om Transportstyrelsen förtydligar hur ofta det krävs fler. Luddighet blir ingen gladare av.K Krille4 skrev:
Ja, om man har det behovet är det nog ett problem, men bara för att man dricker en dryck betyder inte det att man har behov av det. Det kanske går bra med en annan dryck.K Krille4 skrev:
Vi får skilja på att dricka alkohol pga ett beroende och på att dricka alkohol av fri vilja.