BirgitS
N najaden skrev:
Nu får du fn ge dig.
Hur får du fram att då man tycker ts gör fel så avskyr man dom..lägg ner .
Det har väl framgått i flera inlägg att vissa avskyr Transportstyrelsen, ord och fraser som vidriga, aktivister/aktivism, "total frånvaro av sunt förnuft", "avsaknad av kompetens" etc. har förekommit. Det var en som klagade när jag skrev att hans hat var illa dolt eftersom han ansåg att det inte alls var dolt utan öppet.
Så du är den som får ge sig, och lägga ner kan du göra själv.

• Gilla
  • Arg
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har väl framgått i flera inlägg att vissa avskyr Transportstyrelsen, ord och fraser som vidriga, aktivister/aktivism, "total frånvaro av sunt förnuft", "avsaknad av kompetens" etc. har förekommit. Det var en som klagade när jag skrev att hans hat var illa dolt eftersom han ansåg att det inte alls var dolt utan öppet.
Så du är den som får ge sig, och lägga ner kan du göra själv.
Ja då kan jag likställa dig med en aktivist som går ts ärenden och försvarar ts in i kaklet.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men hela tråden bygger ju på anekdotisk bevisföring från personer som avskyr Transportstyrelsen.
Vilka slutsatser du drar... Varför tror du någon "avskyr Transportstyrelsen"? Det handlar väl i så fall minst lika mycket om avsky riktad mot läkare som uppenbart missförstått sin roll?

Men du tror inte att det snarare handlar om sådana som avskyr övergrepp i största allmänhet oavsett vem utövaren är, och speciellt om det sker med tveksamt lagstöd och under nyttjandet av en maktöverlägsenhet som kan vara nästintill omöjlig att skydda sig mot för en enskild drabbad individ. En individ som i detta fall dessutom drabbas då denne vänder sig till vården för att få hjälp i en situation då denne antagligen inte mår helt bra. Det tror jag!

• Gilla
  • Älska
Harald Blåtumme och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Om du drar slutsatsen att det inte är rutin utifrån att du och @AndersS inte utsatts kan jag precis lika gärna dra slutsatsen att det är rutin genom att hänvisa till två som har utsatts... Och det vet du mycket väl.
Och det visar ju just hur fel MrDizzy uttryckte sig i inlägg #1 774 och eftersom han var först så kan du börja med att klaga på honom i stället för på mig.

• Gilla
  • Wow
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka slutsatser du drar... Varför tror du någon "avskyr Transportstyrelsen"?
Kan ta det en gång till.

"Det var en som klagade när jag skrev att hans hat var illa dolt eftersom han ansåg att det inte alls var dolt utan öppet."
Hat är ju värre än avskyr. Men jag kan ändra det till att "någon hatar Transportstyrelsen" om du tycker det är bättre.

• Gilla
  • Wow
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och det visar ju just hur fel MrDizzy uttryckte sig i inlägg #1 774 och eftersom han var först så kan du börja med att klaga på honom i stället för på mig.
Nej det finns ingen anledning. @MrDizzy skrev "har det visat sig att sjukvården tar Peth tester per rutin (utan att upplysa om det)". Det betyder inte att de alltid gör det utan det räcker helt med att det förekommer för att hans påstående ska vara korrekt. Och att det förekommer får väl anses vara belagt?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Kan ta det en gång till.

"Det var en som klagade när jag skrev att hans hat var illa dolt eftersom han ansåg att det inte alls var dolt utan öppet."
Hat är ju värre än avskyr. Men jag kan ändra det till att "någon hatar Transportstyrelsen" om du tycker det är bättre.
Svenska staten har ju en tvivelaktig historia när det gäller vissa aktiviteter i myndighetsform.
T.ex. "Statens institut för rasbiologi" som var verksamt 1922 till 1959, så att vara tveksam till vissa myndigheters aktiviteter är tyvärr helt logiskt i Sverige även idag.

• Gilla
  • Wow
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka slutsatser du drar... Varför tror du någon "avskyr Transportstyrelsen"? Det handlar väl i så fall minst lika mycket om avsky riktad mot läkare som uppenbart missförstått sin roll?

Men du tror inte att det snarare handlar om sådana som avskyr övergrepp i största allmänhet oavsett vem utövaren är, och speciellt om det sker med tveksamt lagstöd och under nyttjandet av en maktöverlägsenhet som kan vara nästintill omöjlig att skydda sig mot för en enskild drabbad individ. En individ som i detta fall dessutom drabbas då denne vänder sig till vården för att få hjälp i en situation då denne antagligen inte mår helt bra. Det tror jag!
Det har varit em del upprördhet riktad mot budbäraren i det här fallet.

Vad jag förstår är det en del läkares påhitt att använda sig av peth tester vid bedömning av risk för alkolism.

Rimligtvis är det inte Transportstyrelsens sak att säga åt läkarna hur de ska sköta sitt jobb.

De blir ju någon slags syndabock. Och om man har låga tankar om Transportstyrelsen bör man ju inte vilja att de agerar lite som de känner för med ännu mer godtycklig myndighetsutövning.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Rimligtvis är det inte Transportstyrelsens sak att säga åt läkarna hur de ska sköta sitt jobb.
Fast det är mycket som inte verkar rimligt kring denna fråga...

Men utan att ha detaljkunskaper kring Transportstyrelsens regleringsbrev så antar jag att det faktiskt ingår i Transportstyrelsens uppgifter att utfärda föreskrifter kring bland annat hur läkarna ska agera kring sin anmälningsskyldighet enligt körkortslagen. Så i någon mening är det nog Transportstyrelsens uppgift att styra läkarnas arbete runt detta. Men exakt hur man ska se på detta vet jag som sagt inte.

• Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Nej det finns ingen anledning. @MrDizzy skrev "har det visat sig att sjukvården tar Peth tester per rutin (utan att upplysa om det)". Det betyder inte att de alltid gör det utan det räcker helt med att det förekommer för att hans påstående ska vara korrekt. Och att det förekommer får väl anses vara belagt?
Nej, jag tycker det är stor skillnad mellan att något förekommer ibland och att det förekommer rutinmässigt.

Rutin = fastlagd procedur som utförs mer eller mindre automatiskt i viss typ av situation
https://svenska.se/so/?id=167641&pz=7

• Gilla
  • Haha
bjalle88 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Rutin = fastlagd procedur som utförs mer eller mindre automatiskt i viss typ av situation
Fast det räcker med att en enda läkare har det som rutin för att man kan säga att det förekommer rutinmässigt. Något kan förekomma rutinmässigt även om det oftast inte sker.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det räcker med att en enda läkare har det som rutin för att man kan säga att det förekommer rutinmässigt. Något kan förekomma rutinmässigt även om det oftast inte sker.
Fast då blir det ju i stället fel att använda ordet "sjukvården" för det är ett generellt ord och syftar på mer än en läkare. Om man inte har något tillägg t.ex. "sjukvården som läkare xx bedriver".

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast då blir det ju i stället fel att använda ordet "sjukvården" för det är ett generellt ord och syftar på mer än en läkare. Om man inte har något tillägg t.ex. "sjukvården som läkare xx bedriver".
fast är det fler än en läkare och flera vårdcentraler är benämningen "sjukvården" inte felaktigt ;)

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ska vi nu gräva ner oss i tolkning av svenska språket så hävdar jag bestämt att om något förekommer inom "sjukvården som läkare xx bedriver" så förekommer detta något inom sjukvården, och det förekommer även i Sverige och faktiskt även i såväl Europa som i världen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Det utförs ju bevisligen rätt så många .
Hur många laboratorium utför dessa?
2 stycken utför 120 000 stycken.
Görs det fler än dessa?

Två sjukhuslaboratorier rapporterar att de utför över 60 000 PEth-mätningar årligen, enligt SvD.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.