181 255 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
Vissa avviker konsekvent från trådstartarens initiala frågeställning...Demmpa skrev:
Det är du som får läsa inläggen bättre.
NEJ, allt i tråden handlar inte om Transportstyrelsen, det finns deltrådar som handlar om annat.
@BirgitS två senaste inlägg härrör till följande inlägg,
Som i sin tur troligen härrör till mitt inlägg med skärmdump från 1177.se,
Som i sin tur härrör till AndersS inlägg om journalen på 1177.se,
1177 var enbart tjänsten där AndersS såg sina provsvar.
1177 tar inga prov eller bestämmer vilka prov som ska tas och är inte ett redskap för Transportstyrelsen för att förfölja annars skötsamma bilister 🫨
Vänta nu, på 1177 kan du se vilka prov som tagits i Journal och under Provsvar om din vårdgivare använder systemet. Och om det sedan tas något PEth ser jag det då de är anslutna till 1177 så det är relevant.P Peter787 skrev:
När jag förnyade högre behörighet för körkort 2022 togs det inget PEth test, läkaren fyllde i Hälsodeklarationen digitalt utifrån svar på frågorna.
Och i en tråd med nästan 1800 inlägg tillhör blir det utvik så är det😂
Transportstyrelsen tar inga prover.P Peter787 skrev:
Transportstyrelsen beställer inga prover.
Behandlande läkare är oftast den som beställer prover.
Sjuksköterskor, undersköterskor är oftast de som tar prover.
Det är behandlande läkare som anmäler till Transportstyrelsen om den anser att patienten inte bör ha körkort/legitimation av medicinska skäl.
Ja och nej.Demmpa skrev:
Transportstyrelsen tar inga prover.
Det är behandlande läkare som anmäler till Transportstyrelsen om den anser att patienten inte bör ha körkort/legitimation av medicinska skäl.
Det borde vara så.
Och förhoppnings kan det bli så.
Dock har det visat sig att sjukvården tar Peth tester per rutin (utan att upplysa om det) och sen UTAN en medicinsk anledning skickat uppgifterna till Transportstyrelsen som automatiskt drar körkort!
Och hos de få som överklagat har Transportstyrelsens egen läkare ställt diagnos UTAN att kolla i jorunaler, pratat med patientens läkare eller med patienten själv ställt alkoholisms diagnos mha endast Peth testerna.
Varför började sjukvården ta Peth tester per rutin och skicka dessa uppgifter till Transportstyrelsen utan medicinsk anledning?
Jo för att Transportstyrelsen skickade ut till sjukvården att sjukvården skulle göra så.
Så här är det flera problem som du ser.
Transportstyrelsen är maktfullkomliga och vägrar erkänna att de gjort fel.
Det är först efter media började ta upp detta som Transportstyrelsen ändrat på sig
( ej erkännt att de gjort fel, men "förtydligat" att det inte alls var så de menade )
Fast Transportstyrelsen kan tydligen utan godkännande av dig eller din läkare komma åt din journal...Demmpa skrev:
Transportstyrelsen tar inga prover.
https://bulletin.nu/transportstyrelsen-kan-begara-ut-journaler-utan-samtycke
DDR slutade inte att finnas, det flyttade norrut.
Alltså svineri..M MrDizzy skrev:Ja och nej.
Det borde vara så.
Och förhoppnings kan det bli så.
Dock har det visat sig att sjukvården tar Peth tester per rutin (utan att upplysa om det) och sen UTAN en medicinsk anledning skickat uppgifterna till Transportstyrelsen som automatiskt drar körkort!
Och hos de få som överklagat har Transportstyrelsens egen läkare ställt diagnos UTAN att kolla i jorunaler, pratat med patientens läkare eller med patienten själv ställt alkoholisms diagnos mha endast Peth testerna.
Varför började sjukvården ta Peth tester per rutin och skicka dessa uppgifter till Transportstyrelsen utan medicinsk anledning?
Jo för att Transportstyrelsen skickade ut till sjukvården att sjukvården skulle göra så.
Så här är det flera problem som du ser.
Transportstyrelsen är maktfullkomliga och vägrar erkänna att de gjort fel.
Det är först efter media började ta upp detta som Transportstyrelsen ändrat på sig
( ej erkännt att de gjort fel, men "förtydligat" att det inte alls var så de menade )
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
M MrDizzy skrev:
Men så är det ju inte.M MrDizzy skrev:
Det är inte sjukvården i allmänhet utan några få vårdcentraler som verkar ha missuppfattat det. Annars så skulle ju då PEth-prov ha tagits på t.ex. AndersS och mig. Men eftersom det inte gjordes så visar det att sjukvården inte tar PEth-tester på rutin.
Nu använder du anekdotisk bevisföring vilket brukar förkastas av 'de lärde' här på Byggahus 🤣BirgitS skrev:
Man kan precis lika gärna säga att eftersom det förekommit i vissa fall visar det på att sjukvården tar PEth-tester på rutin...BirgitS skrev:
Men vill man vinkla argumenten kan för att stödja något kan man såklart alltid göra det...
Skickar in ett bidrag så att denna - nu meningslösa - tråd kan växa till 2000 inlägg. (Meningslös eftersom myndigheten har fått bakläxa och ska göra om.)BirgitS skrev:
Vid anställning på privat företag togs ett CDT på mig utan att jag visste om det. Det måste ha varit 2014 och innan den mer känsliga markören PEth blivit vanlig. Sköterskan redogjorde senare för resultaten och jag låg på 0,8%. Men vad är gränsen då? frågade jag förstås. Det är 2-3 sisådär. Ja, men hur mycket ska man dricka för att öka från "normala" <1 till 2 eller 3? Det är för de som dricker en flaska vin per dag, liksom. Jaha, men det GÖR jag ju! (Det sista sa jag inte till henne. Det var info som inte riktigt platsade i den situationen.)
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Att komma med svepande generella påståenden utan någon som helst statiskt underlag som du gjorde brukar också förkastas.P Peter787 skrev:
Men hela tråden bygger ju på anekdotisk bevisföring från personer som avskyr Transportstyrelsen. Några tidningsartiklar om några få personer som grund är just anekdotisk bevisföring. Eller så menar du att de som gör det inte tillhör "de lärde" och därför får göra det, men inte de personer som inte avskyr TS.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
"På rutin" betyder ju just att det är det normala, det tillhör rutinen inom sjukvården att när det tas olika blodprover så inkluderar man PEth. Men uppenbarligen så är det inte rutin överallt.Alfredo skrev:
Javisst, man kan vinkla argumentet så att det stödjer ens teori om att Transportstyrelsen är vidriga och aktivister som njuter av att dra in körkortet för så många som möjligt.Alfredo skrev:
Nu får du fn ge dig.BirgitS skrev:
Att komma med svepande generella påståenden utan någon som helst statiskt underlag som du gjorde brukar också förkastas.
Men hela tråden bygger ju på anekdotisk bevisföring från personer som avskyr Transportstyrelsen. Några tidningsartiklar om några få personer som grund är just anekdotisk bevisföring. Eller så menar du att de som gör det inte tillhör "de lärde" och därför får göra det, men inte de personer som inte avskyr TS.
Hur får du fram att då man tycker ts gör fel så avskyr man dom..lägg ner .