181 272 läst ·
2 900 svar
181k läst
2,9k svar
PEth, vad gäller?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Vem bland alla dessa, som nu propagerar för att PEth-tester inte ska tas, tar ansvar för att det leder till att någon som är en olämplig bilförare t.ex. pga. att de kör onyktra, tar livet av någon i trafiken?F Festlund skrev:
PEth-tester upptäcker alkoholister.
Jag tar tillbaka allt jag sagt, kryper i stoftet och piskar mig som en medeltida flagellant. Du har rätt och jag har fel. Hoppas ingen tar sig av daga. Det vore fruktansvärt. Hoppas vi kan förebygga allt sådant genom att på ett forum för husbyggande diskutera hur analyser av etanolmarkörer i blodplasma kan brukas eller missbrukas. Mea culpa, mea maxima culpa.F Festlund skrev:Nej, det var inte två personer och det är klarlagt sedan länge i tråden. Och dom har inte ändrat sig heller.
Så vad tillför ditt inlägg till tråden förutom att rapa samma missinformation och lögner som flera fortsätter med?
Folk sitter fortfarande hemma utan körkort trots att dom inte gjort en millimeter fel. Och förlorat inkomst, kanske snart hus och hem.
Vem tar ansvar hos TS om en drabbad tar livet av daga på grund av situationen? Säger man ”oops” och går vidare?
TS gick själva ut med siffrorna 42 och 440. Det är bara att läsa innantill. 42 var enbart baserat på 2 st PEth värde. Detta värde visar ett visst intag under 4 till 6 veckor. Det visar inte hur mycket eller när alkoholen druckit. Du verkar ju ha den villfarelsen att alla med förhöjt PEth är alkoholister. Så vida ingen kan bevisa att dessa människor kört påverkade så ska ingen på så lösa grunder rycka någons körkort och eventuellt dess försörjning. Dricker inte alkohol själv men jag har inga problem med att andra får leva sina liv på det sätt som de vill. Såvida man inte har begått ett brott och är dömd för det så ska man inte heller straffas. Och ja, jag skriker om jag vill. Alltid retar det nån😆BirgitS skrev:
Har det kommit någon mer exakt information än att det var ungefär 40 st?
Hur vet du att ingen av dessa ungefär 40 inte borde köra bil därför att de är onyktra när de kör?
Ska jag tolka dig så här eftersom du drar upp antalet 400?
Om en läkare upptäcker att en körkortsinnehavare är alkoholist genom olika tester och andra undersökningar (PEth-test är ett av dessa) så tycker du att det är fel att läkaren meddelar detta till TS som drar körkortet.
Om inte: Varför börjar du snacka om alla 390 som hade annat som talade för att de var olämpliga bilförare?
Ingen bryr sig mer om dina inlägg för att du skriker.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Läser jag innantill i deras pressmeddelande står det så här:M Mrs November skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://via.tt.se/pressmeddelande/3...lelser-under-2024?publisherId=3235769&lang=sv
Så var står det 42 och 440?
Nej, det har jag aldrig påstått. Men det händer, eller rättare sagt (icke-nyktra) alkoholister har höga PEth-värden. En del alkoholister fångas upp i sjukvården därför att de har höga PEth-värden.M Mrs November skrev:
Så vi ska ha poliser som punktmarkerar alla personer som misstänks för att ibland köra onyktra tills de faktiskt gör det?M Mrs November skrev:
Verkligen bra hantering av samhällets resurser.
Eller inte.
Naturligtvis.M Mrs November skrev:
Retar inte mig i alla fall.M Mrs November skrev:
De här 430 omnämns i andra stycket ovanför de siffror som du själv ryckt ut. Läs allt och ryck inte ut ur sammanhang. Jag tror inte att du är så dum som du ibland utger dig för att vara. Det blir väldigt konstigt ibland då du tycker om att göra som marjasin. Människor ska inte dömas för något innan brott begåtts. Ett högt PE th är inget brott. Det är inte brottsligt att varken köpa eller dricka alkohol. Det är inget brott. MEN sätter du dig och kör alkoholpåverkad DÅ begår du ett brott. Förstår du skillnaden eller har du ytterligare frågor på det?BirgitS skrev:
Läser jag innantill i deras pressmeddelande står det så här:
[bild]
[länk]
Så var står det 42 och 440?
Nej, det har jag aldrig påstått. Men det händer, eller rättare sagt (icke-nyktra) alkoholister har höga PEth-värden. En del alkoholister fångas upp i sjukvården därför att de har höga PEth-värden.
Så vi ska ha poliser som punktmarkerar alla personer som misstänks för att ibland köra onyktra tills de faktiskt gör det?
Verkligen bra hantering av samhällets resurser.
Eller inte.
Naturligtvis.
Retar inte mig i alla fall.
Redigerat:
Det positiva som denna debatt medför är att samhällets resurser förhoppningsvis kommer att användas lite bättre framgent då ingen normalbegåvad lär tillåta ett PEth-test.BirgitS skrev:
Jag hoppas bara att tilliten till vården inte är så skadade att de med vårdbehov avskräcks från att söka hjälp. Tyvärr ser jag dock flera indikationer på att så kan vara fallet och det är rent ut sagt för djävligt att något sådant kan få ske idag i Sverige.
Produkter som diskuteras: "avskräcks"
Avskräckare Mus&Råtta MR50 Battery
Batteridriven musavskräckare
549 kr inkl moms
Läs mer
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
430 står det i bilden som jag klistrade in. Men du skrev:M Mrs November skrev:
Så var står det 42 och 440, var kan jag läsa det?M Mrs November skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Tycker det låter väldigt tråkigt om några alkoholister missas därför att de nu vägrar PEth-tester, så deras alkoholism inte upptäcks utan de fortsätter köra onyktra, tills de dödar eller skadar någon annan, eller sig själv. Mycket sorgligt för de som drabbas och dyrt för samhället.Alfredo skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 091 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 091 inlägg
Var står det 42?M Mrs November skrev:
Var kan jag läsa det innantill?
Jag får inte ett endaste vettigt napp när jag googlar "transportstyrelsen 42 430" heller.