P
T Troberg skrev:
Hittar inte riktigt siffror i absoluta tal för hela perioden, men de här två är rätt tydliga:

[länk]

[länk]
Du har antagligen använt siffrorna från 1970 och framåt ?
Jag tror inte att den svenska Transportstyrelsen kan ta åt sig äran för bilarnas säkerhetsutveckling de senaste 55 åren.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
2 av 25 prov var över gränsen!!!!
Enligt henne själv finns det 3 prov till som "marginellt överstiger".

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
2 av 25 prov var över gränsen!!!!
L Lilak skrev:
Hur kommer det sig att hon lämnat 25 prov? I mina öron låter det extremt udda? Och innan någon kommenterar mitt slarv så nej, jag har inte läst om henne och hennes prover i massmedia så det kanske framgår något där.

Och om nu detta stämmer, hur kan det vara ett problem om fem av 25 prover är höga. Hon är ju "godkänd" vid 20 av 25 och det låter inte som någon trafikfarlig alkis precis...

• Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Hur kommer det sig att hon lämnat 25 prov? I mina öron låter det extremt udda? Och innan någon kommenterar mitt slarv så nej, jag har inte läst om henne och hennes prover i massmedia så det kanske framgår något där.

Och om nu detta stämmer, hur kan det vara ett problem om fem av 25 prover är höga. Hon är ju "godkänd" vid 20 av 25 och det låter inte som någon trafikfarlig alkis precis...
Artikeln säger att 2023 gjordes en nyanställningsundersökning inklusive ett peth test som var förhöjt. Pga det testet har hon totalt lämnat 25 test. Av 25 test verkar 2 st ha förhöjda värden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
M
L Lilak skrev:
Hej! Enligt expressens artikel verkar det vara 2 av 25 test som varit förhöjda.

L Lilak skrev:
Den som vill läsa mer om Linn kan kolla den här länken.

Där får man uppfattningen att media inte visat hela sanningen, ingen nyhet kanske.

Det verkar vara 5 förhöjda tester, och hennes egen läkare bedömmer att hon har ett riskbruk.
Ja och det där visar än mer hur extremt korkat det är att tro att PEth är ett bra mätinstrument då hennes CDT och GT varit inom referensintervallet.

PEth är individuellt med stor variation och ska inte användas.

CDT och GT var vad som användes före knallkorkarna slog in på PEth banan..

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
M Mrs November skrev:
Hej! Enligt expressens artikel verkar det vara 2 av 25 test som varit förhöjda.
Enligt Expressen, ja.
Men enligt henne själv och hennes advokat finns det ytterliggare 3 som "marginellt överstiger" gränsen.

Detta går att läsa i länken jag la upp tidigare.
Där finns också målnumret för den som vill få mer info.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
M
L Lilak skrev:
Enligt Expressen, ja.
Men enligt henne själv och hennes advokat finns det ytterliggare 3 som "marginellt överstiger" gränsen.

Detta går att läsa i länken jag la upp tidigare.
Där finns också målnumret för den som vill få mer info.
Din länk kunde jag tyvärr inte få fram.

Jag avskyr den här typen av dåligt underbyggd myndighetsutövning baserad på tyckande och uselt tolkande av vetenskapen.

Med PEth test utvärderat av okunniga på TS leder det till indragna körkort, men vi kan lätt hitta värre exemple:

Ex när socialstyrelsen baserat på någons teori fick för sig att rekommendera (i praktiken beordra) att spädbarn skulle sova på mage. Ngt som ledde till att tusental barn dog i onödig plötsligt spädbarnsdöd bara i Sverige. De personer som tog fram dessa rekommendationer borde fått hårda straff, men förhoppningsvis sover de iaf dåligt resten av livet.

Andra exemplel är att 100 000tals svenskar har allergier pga tyckande att småbarn bara ska dricka mjölk, ngt som i senare tid visat sig vara helt fel. Tänk om myndigheter kunde avhålla sig från att besluta utan solid underbyggdad. Vet man inte är det oftast bättre att inte göra ngt alls.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Stämmer det att hon lämnat totalt 25 (!!) prov så är det verkligen bedrövligt hanterat och jag hoppas att handläggarna, mellancheferna och beslutande generaldirektör får löpa gatlopp med tomatkastande publik för det här.

Fy fan rent utsagt! 25 prov?!?!

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Man behöver nog läsa hela målet för att veta allt.

I Expressen står det 25.
I utdraget från domen i förvaltningsrätten på Reddit står det 10.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
M
L Lilak skrev:
[länk]
Har läst länken och blir ännu mer säker på att det inte finns några problem här. Ett riskbruk är fortfarande inte ett missbruk även om ett riskbruk kan vara dåligt för den enskilde. Men finns många saker som inte är bra för oss men vi gör det ändå i varierande grad🙂

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Kommer färre våga gå till doktorn nu? Skulle tro det. Speciellt folk på landsbygden som är i ett mycket stort behov av körkortet. Nu dricker jag aldrig själv, men man blir ju nervös oavsett. Som någon nämnde, en spritad nål och det är kört, typ.

• Ledsen
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.