T Troberg skrev:
Det är inte svårt att förstå att massiv långvarig alkoholkonsumption är en källa till rattonykterhet.
Jo det är väldigt svårt att förstå. Fast visst ser man det på ditt sätt kan man även säga att Systembolagets existens är en källa till rattonykterhet...

T Troberg skrev:
Ställ er istället frågan: Varför är det så viktigt för err att köra fulla?
Jag minns dig tidigare som en saklig debattör. Tråkigt att det inte längre gäller.

• Gilla
ptlf och 8 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är inte svårt att förstå att massiv långvarig alkoholkonsumption är en källa till rattonykterhet.
Fast de fall som ha uppmärksammats i media har väl handlat om folk som har krökat en vecka på semestern och sen blivit av med körkortet fast dom varit spiknyktra hemma i Sverige?

T Troberg skrev:
Hur många fall av rattonykterhet stoppar man med ett test som tar flera dagar att få svar på? Hur många av de som blivit av med körkortet efter ett PEth-test har varit fulla och kört bil vid provtillfället?

Redigerat:
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är skillnad på korrelation och kausalitet. Bara för att många med kraftig alkoholkonsumtion kör fulla så kan man inte straffa alla med kraftig alkoholkonsumtion. När dessutom mätmetoden skulle kräva att man har mätt upp just denna persons grundvärden för att kunna användas då den individuella variationen är så stor.

Jag är den första att vilja stoppa framförande av fordon när man är onykter, men det får inte ske på ett rättsosäkert sätt!
Fast vem har straffats? Man har rätt att dra tillbaka körkort av medicinska skäl, och det är inte ett straff. Det är bara ett konstaterande att det finns en anledning till att personen är olämplig att framföra ett motorfordon.
useless useless skrev:
Fast de fall som ha uppmärksammats i media har väl handlat om folk som har krökat en vecka på semestern och sen blivit av med körkortet fast dom varit spiknyktra hemma i Sverige?
Nja, det är så de beskrivit saken i media. Kom ihåg, media har bara tillgång till deras sida, myndigheten kan inte lämna ut information om enstaka fall.

Det är som den där ambulansföraren, som påstod att det bara var testerna, men sedan kom det fram att hon fått sparken från ett jobb på grund av att hon kört full på jobbet, hon hade domar mot sig för rattfylla, och hade varit på behandling för alkoholism. Men det var inte storyn som hon drog för media.
useless useless skrev:
Hur många fall av rattonykterhet stoppar man med ett test som tar flera dagar att få svar på? Hur många av de som blivit av med körkortet efter ett PEth-test har varit fulla och kört bil vid provtillfället?
Ganska många. Det är inte "någon glömde att han tagit några öl för mycket till maten och körde hem från krogen" man vill åt med testerna, det är alkoholisterna. Alkoholister kör, förr eller senare, onyktra. De bör därför inte ha körkort, på precis samma sätt som, säg, en epileptiker inte bör ha det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Det är som den där ambulansföraren, som påstod att det bara var testerna, men sedan kom det fram att hon fått sparken från ett jobb på grund av att hon kört full på jobbet, hon hade domar mot sig för rattfylla, och hade varit på behandling för alkoholism. Men det var inte storyn som hon drog för media.
Är du verkligen så korkad att du inte kan läsa och förstå innehållet i enklare text?
Eller ljuger du medvetet?

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Fast vem har straffats?
Du förstår precis vad som menas även om ordvalet inte är strikt formellt korrekt. Du gör dig bara dum med den typen av kommentarer!

T Troberg skrev:
Det är som den där ambulansföraren, som påstod att det bara var testerna, men sedan kom det fram att hon fått sparken från ett jobb på grund av att hon kört full på jobbet, hon hade domar mot sig för rattfylla, och hade varit på behandling för alkoholism.
Var har detta "kommit fram"?

T Troberg skrev:
Alkoholister kör, förr eller senare, onyktra.
Vilket trams! Vad har du för stöd för dessa fantasier? Tror du inte att det finns väldigt många alkoholister i världen som helt saknar tillgång till bil? Hur ska de någonsin kunna köra onyktra? Och varför skulle en alkoholist som skiter i om denne kör full bekymra sig det minsta för om denne har körkort eller ej?

• Gilla
ptlf och 6 till
  • Laddar…
S
T Troberg skrev:
Det här är ett politiskt beslut, inte grundat i fakta. Man har inte slutat med testerna för att de inte behövs, man har slutat för att politikerna fingrat i det för att vinna röster.

Jag tycker att du nog borde försöka förklara sambandet mellan PEth och rattonykterhet.
PEth bildas vid akoholkonsumtion. Men där upphör det starka sambandet.
För vissa individer så krävs bara en utekväll ned några glas vin till maten och en avec till kaffet för att sedan uppvisa förhöjda värden på PEth i upp till två veckor.

Så du får nog förklara för mig på vilket sätt exempelvis ett midsommarfirande skulle göra att jag är en dålig förare två veckor senare.

Att man inte ska köra när man är påverkad är självklart för den absoluta majoriteten men hävdar du på fullt allvar att det är rimligt att man ska ställa bilen i två veckor efter en 50 års fest, midsommarfirande, kräftskiva, bröllop eller liknande? för det är så länge som PEth värdena kan vara förhöjda för en liten andel av befolkningen.

Å andra sidan så finns det de som kan dricka högst avsevärda mängder utan att trilla över gränsen.

Testet har för dålig träffsäkerhet och mäter inte det som är intressant när vi pratar om rattonykterhet.

Det är till och med så att vården själv har som riktlinje att PEth bara är ett stöd som tillsammans med en rad andra faktorer avgör om man ska sätta in insatser för högt alkoholbruk. Det kan inte ensamt motivera insatser pga att det finns falskt för höga värden liksom det finns de som har problem utan att det ger utslag.

• Gilla
Blazermannen och 7 till
  • Laddar…
M
Om man kollar med läkare om vad dom tänker om peth tester så är det väl typ att dessa är bra vid organtransplantationer då total avhållsamhet är viktigt. I övrigt så säger det väl inte speciellt mycket eftersom värdena är individuella och bara visar att konsumtion har förekommit men inte när eller hur mycket. Det är väl bra att Transportstyrelsen tar ett omtag efter den kritik som varit så att inte fler människor ska komma i kläm. Förtroendet har redan naggats i kanten och dom lär få jobba för att återfå det hos vanliga svenssons.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
T Troberg skrev:
Alkoholister kör, förr eller senare, onyktra
Kul att du väljer att inte svara vad jag frågade tidigare men skit samma, vi alla här vet varför du avstår.
Nästa lattjolajbankommentar, citerad ovan bekräftar det jag nyligen förstått, du är helt verklighetsfrånvänd, oavsett orsak. Du var bättre förr!

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
S
T Troberg skrev:
Nu har du nog fått saken helt totalt om bakfoten. Någon fakta som stödjer ditt påstående har inte framkommit. Dessutom verkar du helt ha missat det faktum att ambulansförare blåser innan dom sätter sig i bilen. alltid. Dvs det finns inte en chans att hon hade kunnat köra berusad på jobbet eftersom hon aldrig skulle kunna sätta sig i bilen och starta om hon varit påverkad av alkohol. Vilket också framkommit i informationen i media. Dom måste blåsa nyktert innan dom får påbörja passet.

Det känns som att du hittar på saker för att försöka stödja en tes som du önskar var sann.
T Troberg skrev:
Ganska många. Det är inte "någon glömde att han tagit några öl för mycket till maten och körde hem från krogen" man vill åt med testerna, det är alkoholisterna. Alkoholister kör, förr eller senare, onyktra. De bör därför inte ha körkort, på precis samma sätt som, säg, en epileptiker inte bör ha det.
Jag vet inte om du missat det. Men att köra berusad är ett brott redan det.
Dom som är villiga att köra berusade kommer inte heller att bry sig om att dom saknar körkort så åtgärden blir synnerligen tandlös.

Det man gör är att man drar körkortet i förebyggande syfte från någon som kanske varit på en 50 års fest för en vecka sedan men aldrig i sitt liv kört onykter. Du har säkerligen varit på någon 50 års fest själv och sett att det händer att folk dricker alkohol på sådana tillställningar men det betyder inte att alla sätter sig i bilen och kör hem. Möjligen att det kan hända ute på vishan där ingen polis finns inom mils avstånd men generellt skulle jag säga att det inte är något stort problem vad gäller rattonykterheten.

Dom som man vill komma åt. Dvs de riktiga alkoholisterna som har ett svårt beroende och som därmed är villiga att sätta sig i bilen rejält tankade för att åka till bolaget och köpa mer sprit kommer man inte åt med de här åtgärderna.

Det som krävs för en del personer för att du skall riskera att få ett förhöjt värde är att du druckit alkohol och uppnått 1 promille vid ett tillfälle. Det motsvarar 5 starköl för en normalviktig man.
Det är inte någon direkt anmärkningsvärd mängd om man pratar om en 50 års fest.
Har du varit på någon sådan så har du sett att så är fallet.
Har du inte varit på någon sådan så betyder det att du saknar vänner. Kanske pga att du har en lite fyrkantig och förenklad syn på saker och har svårt att ta till dig fakta.

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Hej! Den här tråden är en av forumets absolut sämsta. Alla pratar förbi varandra hela tiden, ingen försöker förstå motpartens argument (eller ens motargumentera för det fall att åsikterna går isär) och alla är så jävla upptagna med att skrika ut sin halvfärdiga åsikt. Drabbas faktiskt av lätt sekundärskam när jag läser tråden.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skönt att du styr upp så att det blir ordning. 😱

• Haha
  • Gilla
Avarell_Dalton och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Alfredo Alfredo skrev:
Skönt att du styr upp så att det blir ordning. 😱
Styr upp? Kommer fly härifrån. Alla är sämst.

• Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Styr upp? Kommer fly härifrån. Alla är sämst.
Det har jag hört förut🙂 Endel har lämnat för att senare återkomma med samma argument som tidigare. Så jag säger bara gå i frid och välkommen åter😉

• Gilla
Avarell_Dalton och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
M Mrs November skrev:
Det har jag hört förut🙂 Endel har lämnat för att senare återkomma med samma argument som tidigare. Så jag säger bara gå i frid och välkommen åter😉
Jag har överhuvudtaget inte lagt mig i diskussionen om peth. Jag tycker bara att ni som är involverade "diskuterar" på ett besvärande undermåligt sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.