170 179 läst ·
2 799 svar
170k läst
2,8k svar
PEth, vad gäller?
Vad hjälper 1000 deltagare om värdet varierar?Jarlingar skrev:
Blir medelvärdet noggrannare?
Blir gränsvärdena exaktare?
Såg en tysk/Schweizisk studie med 16 personer.
PEth värdet efter intag av en kontrollerad mängd alkohol varierade mellan 37.2-208 ng/mL.
Att mäta är att veta sägs det, men vad vet man efter att ha mätt PEth?
Hade bilverkstaden mätt däcktryck med så stor osäkerhet skulle många däck explodera utmed vägarna.
Eller om man mätte ingredienserna till ett bakverk med den noggrannheten. Brödet skulle rinna ut ur ugnen...
Eller fredagsfikat på jobbet som rinner ut på bordet när kakformen knäpps av. (Det går iofs att skylla på stress, småbarn, tidsbrist).
Alltid svårt med jämförelser
Kanske är det utbildningsinflation?
Många studerar högre studier, får fina skrivbordsjobb, men förstår egentligen inte vad de håller på med, saknar kritiskt tänkande och konsekvenstänk.
Blir det förmåga tankar att hålla i huvet samtidigt blir det svårt att dra rätt slutsatser.
Västra Götalandsregionen håller på med en PEth-studie som skall vara klar sista december i år.
Den tycks dock ha riktat in sig på att metoden och sambanden fungerar, men att den är den första som ska korrelera intag och provvärden med konsumtion vilket ska leda till ”tillkorrekt bedömning av alkoholkonsumtion”.
Samband mellan alkoholintag, Blod Alcohol Concentration (BAC) och Phospatidylethanol (B-PEth) nivåer i blod, en alkoholbelastningsstudie i alkoholkonsumerande män och kvinnor utan alkoholproblem
https://www.researchweb.org/is/vgr/project/283170
Den tycks dock ha riktat in sig på att metoden och sambanden fungerar, men att den är den första som ska korrelera intag och provvärden med konsumtion vilket ska leda till ”tillkorrekt bedömning av alkoholkonsumtion”.
”Fullständig projekttitel
PAC studien,Samband mellan alkoholintag, Blod Alcohol Concentration (BAC) och Phospatidylethanol (B-PEth) nivåer i blod, en alkoholbelastningsstudie i alkoholkonsumerande män och kvinnor utan alkoholproblem
Kort beskrivning av projektet
Vid diagnos och behandling av alkoholberonde är det av stor vikt att på ett säkert sätt kunna bedöma patientens alkoholkonsumtion. Studien syftar till att undersöka gränsvärden av alkoholmarkören B-PEth genom att korrelation nivåer av B-PEth i blod med kontrollerat alkohol under 14 dagar.Sammanfattning av projektet
Alkoholberoende är en förödande sjukdom som orsakar stort lidande och för tidig död. Vid diagnos och behandling avalkoholberonde är det av stor vikt attpå ettsäkert sättkunna bedöma patientens alkoholkonsumtion.Phosphatidylethanol (B-PEth) är en alkoholmarkör som bildas i röda blodkroppar vis intag av alkohol. Den bildasenbart i närvaro av alkohol och är därför helt specifik för alkohol. Den är känslig och mäter ackumulerad mängdalkohol under de senaste veckorna och är överlägsen tidigare använda alkoholmarkörer i blod. Konsensus för B-PEthnivåer som talar för riskkonsumtion är baserad på ettfåtal studier med få inkluderade och vi har ingen exakt kunskapom vilken mängd alkohol som svarar till B-PEth nivåer.I den här alkoholbelstningsstudier kommer B-PEth och blodalkoholkoncentration (BAC) skall mätas hos 60-100 mänoch kvinnor med pågående alkoholkonsumtion men utan alkoholproblem, under kontrollerat alkoholintag under 14dagar i tre konsumtionsgrupper. Med hjälp av korrelation mellan intagen alkohol i gram, uppmättBAC och uppnåddanivåer av B-PEth kommer vi få en direkt koppling mellan alkoholkonsumtion och B-PEth, vilket ger en möjlighet tillkorrekt bedömning av alkoholkonsumtion både inom screeening, monitorering av behandlingseffekt och somutfallsmåttinom alkoholstudier. I studien använder vi kapillär provtaning och Dry Blood Spot metoden för attanalysera B-PEth vilket ger möjlighet till hemtestning. Uppfattningen av hemtestning av B-PEth är sekundärtutfallsmåtti studien.”https://www.researchweb.org/is/vgr/project/283170
Länge sen jag tittade i tråden. Kul att dom har fastnat i den här sörjan. Trist att jag som skattebetalare ska betala för den infantila aktiviteten kopplad till Peth. Det är fortfarande inte olagligt att köra en SSiB (SupaSkallen i Bitar) så länge du klarar ett blodprov.
Kan jag tänka mig att dom ska få leka med Peth? Inte ens om dom kan säkerställa analyserna så mycket att man kan se det som ett hälsoprojekt och fånga upp individer i riskzonen för alkoholism. Lite tveksam är jag nog. Då ska man givetvis göra regelbundna kontroller på droger och läkemedel som teoretiskt kan påverka din funktionalitet när du vistas i trafiken. Helst även fotgängare.
Kan jag tänka mig att dom ska få leka med Peth? Inte ens om dom kan säkerställa analyserna så mycket att man kan se det som ett hälsoprojekt och fånga upp individer i riskzonen för alkoholism. Lite tveksam är jag nog. Då ska man givetvis göra regelbundna kontroller på droger och läkemedel som teoretiskt kan påverka din funktionalitet när du vistas i trafiken. Helst även fotgängare.
När det handlar om att kontrollera att någon som åkt fast för rattfylla håller sig nykter och därmed kan få rätt att ta nytt körkort funkar det utmärkt. Funkar mindre bra åt andra håller så att säga, vilket ju är hela problemet.blackarrow skrev:
För att PEth skulle bli ett rättssäket blodprov skulle den som provtas behöva läggas in några veckor, iaf två, för att mäta den individuella halveringstiden.
Är det någon som sett expertpanelen utlåtande på Transportstyrelsens "gedigna utredning" som bla låg till grund för övergången till PEth?
Jag minns inte var jag läste det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.tv4.se/artikel/1pHbyQpH...Fw7en0o7rIK1Zp_Hun_aem_Wq4-n_NAVf21ym26TL-GIg
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8q3VwA/efter-kritiken-peth-test-for-korkort-kan-slopas
https://www.tv4.se/transportstyrelsen
https://www.dn.se/sverige/efter-kritiken-peth-test-for-korkort-kan-slopas/
Logga in
Skapa konto
https://www.tv4.se/transportstyrelsen
Logga in
Skapa konto
https://www.dn.se/sverige/efter-kritiken-peth-test-for-korkort-kan-slopas/
Logga in
Skapa konto
Intressant att dom helt plötsligt inte hittar något samband mellan bilkörning och det de ville att testerna skulle påvisa?
"Vi har gjort en internationell jämförelse samt en fördjupad vetenskaplig studie och resultatet är att vi inte har hittat något som kopplar ihop de mildare diagnoserna och bilkörning, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen, till TT."
Borde man inte gjort den undersökningen innan man började med testerna och återkallade körkort baserat på dem?
"Vi har gjort en internationell jämförelse samt en fördjupad vetenskaplig studie och resultatet är att vi inte har hittat något som kopplar ihop de mildare diagnoserna och bilkörning, säger Katarina Norén, enhetschef på Transportstyrelsen, till TT."
Borde man inte gjort den undersökningen innan man började med testerna och återkallade körkort baserat på dem?
Redigerat:
Det här tycker jag inte ska släppas lättvindigt.useless skrev:
Intressant att dom helt plötsligt inte hittar något samband mellan bilkörning och det de ville att testerna skulle påvisa?
Borde man inte gjort den undersökningen innan man började med testarna och återkallade körkort baserat på dem?
Någon slags agenda ligger bakom , som forumet varit inne på , och det måste finnas personer som ska stå till svars.
Hur ska man annars kunna lita på myndigheter ?
Det kan man tycka, men det vore ju logiskt. Och logiskt tänkande utövas inte på våra myndigheter senaste 20 åren tyvärr.useless skrev:
Borde man inte gjort den undersökningen innan man började med testarna och återkallade körkort baserat på dem?
Om jag minns rätt är det några hobbyexperter här i tråden som bestämt hävdat att det finns ett samband mellan peth och rattonykterhet. Ni vet väl vilka ni är så få höra nu, har transportstyrelsen fel nu?
Det här är ett politiskt beslut, inte grundat i fakta. Man har inte slutat med testerna för att de inte behövs, man har slutat för att politikerna fingrat i det för att vinna röster.A Avarell_Dalton skrev:
Det är inte svårt att förstå att massiv långvarig alkoholkonsumption är en källa till rattonykterhet.
Ställ er istället frågan: Varför är det så viktigt för err att köra fulla?
Det är skillnad på korrelation och kausalitet. Bara för att många med kraftig alkoholkonsumtion kör fulla så kan man inte straffa alla med kraftig alkoholkonsumtion. När dessutom mätmetoden skulle kräva att man har mätt upp just denna persons grundvärden för att kunna användas då den individuella variationen är så stor.T Troberg skrev:Det här är ett politiskt beslut, inte grundat i fakta. Man har inte slutat med testerna för att de inte behövs, man har slutat för att politikerna fingrat i det för att vinna röster.
Det är inte svårt att förstå att massiv långvarig alkoholkonsumption är en källa till rattonykterhet.
Ställ er istället frågan: Varför är det så viktigt för err att köra fulla?
Jag är den första att vilja stoppa framförande av fordon när man är onykter, men det får inte ske på ett rättsosäkert sätt!