18 354 läst ·
74 svar
18k läst
74 svar
Peters shotgunhus i Husdrömmar - med ALLT om konstruktionen
Fint hus.
Det känns som att det finns en del långsiktiga frågor om ekonomin i direktverkande el och om det blir problem med tjäle för plintkonstruktionen. Även bastu mot timmer vägg kanske är lite vanskligt.
Det känns som att det finns en del långsiktiga frågor om ekonomin i direktverkande el och om det blir problem med tjäle för plintkonstruktionen. Även bastu mot timmer vägg kanske är lite vanskligt.
Är det några skillnader i praktiken annat än kanske sophämtningen efter att huset är byggt? Jag kan tänka mig att vissa former av stöd som tillgänglighetsanpassning, skolskjuts(?) kan bli svårare med.krillek skrev:
Redigerat:
Jag blev också väldigt förvånad över att man klarar energikraven helt utan isolering och med ditektel.
I min kommun säger man att det är i princip samma regler för energiprestanda för nybyggda fritidshus som permanenthus. Iaf sa de det när jag sökte bygglov 2017.
Hur är det ens möjligt? Finns det inga nationella regler?
I min kommun säger man att det är i princip samma regler för energiprestanda för nybyggda fritidshus som permanenthus. Iaf sa de det när jag sökte bygglov 2017.
Jo, det finns nationella regler - Boverkets byggregler.Huddingebo skrev:
Jag blev också väldigt förvånad över att man klarar energikraven helt utan isolering och med ditektel.
I avsnittet om energihushållning finns det några undantag. Bl a:
bostadshus som används eller är avsedda för användning antingen mindre än fyra månader per år eller under en begränsad del av året motsvarande en energianvändning som beräknas vara mindre än 25 procent av vad som skulle vara fallet vid helårsanvändning
Så om kommunen kategoriskt hävdar något annat är dom ute på hårt vatten... Men vi vet ju inte hela bakgrunden. Bygger man ett vinterbonat fritidshus med alla moderna faciliteter så kan man nog kanske på nåt vis anse att det är avsett att användas mer än fyra månader per år?
Bra poänger. Sen tycker jag grundfelet är att bosätta sig permanent i ett fritidshus. De är i många fall mest lämpade att användas sporadiskt.A August Eriksson skrev:42,000:- i elkostnader för ynka 82m2 i nätområde 2?!
Helt galen elkostnad oavsett om man bastar varje dag, 840,000:- under en 20-årsperiod. Givetvis lönar det sig med bergvärme i det fallet, även luft-vatten. Kan tänka mig att det blir en del förluster i väggarna, bara långsidorna på 26*2.5*2 ger 130m2 yttervägg, 14cm massivt timmer motsvarar 3-5cm glasull/mineralull/icell.
Räknar man på 6000 graddagar i Härjedalen får man en förlust på ca 18700kWh enbart från ytterväggarnas långsidor med 20c inomhus
26x3,6m ger en väggyta på 148m2, 13x7,2m har en väggyta på bara 101m2. Man behöver sparar dessutom in 5-10m2 korridor. Men uppvärmningen kan nog bli hanterbar om man slår på 90mm utvändig isolering och skaffar värmepump, då borde elkostnaden sänkas med säkert 60%.
Skulle jag bo permanent i min sportstuga från 60-talet på knappa 70 m² så är jag nästan säker att den skulle dra mer än villan på 180 m² med uppvärmt dubbelgarage.
Ägaren pratade om balansgången mellan väggtjocklekar och tillgängligt utrymme invändigt och med timmerväggarna blir ju isoleringen klen. Jag byggde en vinterbonad friggebod på 15 m² och där blev invändiga måttet 13.3 m² så ju mindre byggnad desto mer bruksyta tappar man.
Om man bygger nytt kan man ju göra huset ett par dm bredare. Jag förstår inte poängen med att göra ett så smalt hus som möjligt? Det blir ju som sagt var både svårt att få plats med vettig isolering och onödigt stor klimatskärmsyta i förhållande till golvytan (förutom att planlösningen blir konstig).ClasseClas skrev:
Poängerna (många) redogjorde ägaren för i programmet. Du får kolla på det. Själv hade jag inte byggt ett hus på det sättet. Sen är det så att TV-produktionerna väljer ut just udda/extrema hus på sina goda grunder. Ett svennebanan kataloghus blir inte lika spektakulärt för TV.useless skrev:
Det är ju ett estetiskt val att göra ett smalt hus. Och tunna väggar ger tunna fönsterhål vilket ger bättre ljusinsläpp vilket Gert pratat sig varm om i flera avsnitt. Det ser liksom inte tungt ut.useless skrev:
Om man bygger nytt kan man ju göra huset ett par dm bredare. Jag förstår inte poängen med att göra ett så smalt hus som möjligt? Det blir ju som sagt var både svårt att få plats med vettig isolering och onödigt stor klimatskärmsyta i förhållande till golvytan (förutom att planlösningen blir konstig).
Jo, poängen var väl att det skulle se ut som ett hus från södra USA gjort för att passa in på små tätt liggande tomter? Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en bra lösning i mitt ute i skogen i Härjedalen?ClasseClas skrev:
Jag tycker afrikanska halmhyddor är intressanta, men jag skulle inte bygga en sån som bostad i Sverige bara för det.
Undrar hur el-installationen var gjord? Ser ju ut om infälld installation i timmerväggarna men hur kan det ha gått till utan att fräsa in rören och sedan täcka över?
Finns också luftluftvärmepumpar som är särskilt framtagna för att klara klimatet i Norrland och det fungerar bra som komplement till el-radiatorer. När det blir neråt -30 och -35 grader ger de kanske inte så mycket värme och el-radiatorerna får då stå för värmen men det är ju bara någon vecka eller två per vinter.
Finns också luftluftvärmepumpar som är särskilt framtagna för att klara klimatet i Norrland och det fungerar bra som komplement till el-radiatorer. När det blir neråt -30 och -35 grader ger de kanske inte så mycket värme och el-radiatorerna får då stå för värmen men det är ju bara någon vecka eller två per vinter.
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Som jag förstår det var hans poäng att göra så lite åverkan på tomten som möjligt, och kila in huset mellan träden utan att behöva avverka. Sedan använder han markskruv som bara kan skruvas upp igen om man skulle vilja flytta huset och bygga upp det någon annanstans istället. Timmerhus är ju också i princip gjorda för att kunna flyttas.useless skrev:
Jo, poängen var väl att det skulle se ut som ett hus från södra USA gjort för att passa in på små tätt liggande tomter? Jag ser inte riktigt varför det skulle vara en bra lösning i mitt ute i skogen i Härjedalen?
Jag tycker afrikanska halmhyddor är intressanta, men jag skulle inte bygga en sån som bostad i Sverige bara för det.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
436 kr inkl moms
399 kr
Läs mer