4 919 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Personskyddsautomat som väsnas - även efter byte
Väldigt tacksam för all information. Detta fora är en verklig resurs!M Martin Lundmark skrev:Hej Billy
Marcus Eklund har nu sänt en ny video där han kunnat kontrollera den ”switchström” han sänder genom jordfelsbrytaren när den blockeras, och som anger i incidentrapporten
Det handlar om en ”switchström” på ca 100 mA, och inte de 50 mA jag felaktigt skrev.
Marcus har i incidentrapporten angivit 50 mA men samtidigt skrivit om en dämpning i mätsystemet på 6 dB.
En dämning på 6 dB innebär att det avlästa värdet (50 mA) motsvaras av en ström på 100 mA ”switchbrus” genom jordfelsbrytaren.
Jag beklagar att jag tidigare skrivit fel värde, och inte inkluderat -6dB.
[video]
När det gäller din fråga så är det alltså rimligt att när man hör ett ljud i dvärgbrytaren då går denna ström även genom jordfelsbrytaren.
Beror då denna ström på switchbrus från bilens laddare och nivån är 100 mA eller högre då finns en uppenbar risk att jordfelsbrytaren kan blockeras så att de normenliga värden för jordfelsbrytaren inte uppnås;
Mätning med testinstrument avslöjar om den normenliga nivån eller tiden påverkas.
- Det verkar som blockeringen påverkar den nivå av 50 Hz ström som behövs passera innan jordfelsbrytaren öppnar.
- Det verkar även som blockeringen påverkar det tid det tar innan jordfelsbrytaren öppnar.
Hej BillyB Billy___ skrev:
Om du samtidigt skriver sökorden
"Car Chargers"+" Residual Current Devices"+"Switch noise"
Så dyker det upp fler som hör ”toner” vid elbilsladdning.
Har för övrigt fortsatt diskussionen i tråden ” Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare?”
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-jordfelsbrytare.536646/page-5#post-6093260
Byt. Den är felaktig. Gacia är rena skiten. Jag skulle kräva byte till annat märke typ Hager.B Billy___ skrev:Hej,
Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.
En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.
Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.
Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Jag har en PSA från tillverkare Malmbergs som också avger sig detta brummandet/bruset.
Zaptec Go som laddar Polestar 2.
Finns iallafall när jag laddar med 16A (vanlig 3-fas)
Bör jag försöka få den bytt ? (den installerades i början av sommaren i år)
Zaptec Go som laddar Polestar 2.
Finns iallafall när jag laddar med 16A (vanlig 3-fas)
Bör jag försöka få den bytt ? (den installerades i början av sommaren i år)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Elbilen? Du kan ju försöka reklamera den. Elbilen släpper helt klart igenom en störande mängd övertoner. Men du behöver en elfirma med kompetens och mätinstrument som kan påvisa det först, plus en lång uppförsbacke att få biltillverkaren att laga felet.
Byte av PSAn är en chansning. Kanske finns det modeller som är mer mekaniskt robusta mot övertoner. Det kan krävas ett antal byten innan man hittar rätt.
Eller så låter du det vara, om inte PSAn låter så mycket att den stör nattsömnen eller nåt.
Byte av PSAn är en chansning. Kanske finns det modeller som är mer mekaniskt robusta mot övertoner. Det kan krävas ett antal byten innan man hittar rätt.
Eller så låter du det vara, om inte PSAn låter så mycket att den stör nattsömnen eller nåt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Det skrev jag i mitt inlägg, men för att förtydliga, det vet ingen.
Klicka här för att svara