4 919 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Personskyddsautomat som väsnas - även efter byte
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jag har samma PSA till vår Zaptec Go och även ja har märkt att den väsnas. Den har varit placerad i vårt fasadskåp sedan installationen för knappt ett år sedan, men nu har vi flyttat den till vår utbyggnad där den ska sitta med hjälp av min svåger som är elektriker. Efter flytten så har jag inte hört något, men nu laddar jag med lägre effekt än tidigare. Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!
Jag kommer reklamera den, men efter att läst tidigare poster så funderar jag på om det inte är bäst att byta till en Hager eller liknande.
Jag kommer reklamera den, men efter att läst tidigare poster så funderar jag på om det inte är bäst att byta till en Hager eller liknande.
HejOnsalakorven skrev:
ag har samma PSA till vår Zaptec Go och även ja har märkt att den väsnas. Den har varit placerad i vårt fasadskåp sedan installationen för knappt ett år sedan, men nu har vi flyttat den till vår utbyggnad där den ska sitta med hjälp av min svåger som är elektriker. Efter flytten så har jag inte hört något, men nu laddar jag med lägre effekt än tidigare. Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!
Jag kommer reklamera den, men efter att läst tidigare poster så funderar jag på om det inte är bäst att byta till en Hager eller liknande.
Intressant
Vad handlar det om för elbil som laddas?
HejB Billy___ skrev:Hej,
Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.
En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.
Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.
Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Intressant
Vad handlar det om för elbil som laddas?
Fungerar testknappen på PSA:n när du laddar elbilen?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
B Billy___ skrev:Hej,
Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.
En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.
Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.
Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Hej Billy___ och OnsalakorvenOnsalakorven skrev:
Jag har samma PSA till vår Zaptec Go och även ja har märkt att den väsnas. Den har varit placerad i vårt fasadskåp sedan installationen för knappt ett år sedan, men nu har vi flyttat den till vår utbyggnad där den ska sitta med hjälp av min svåger som är elektriker. Efter flytten så har jag inte hört något, men nu laddar jag med lägre effekt än tidigare. Men vad som är värre är att den inte löser ut med test-knappen, vilket min svåger påpekade!!
Jag kommer reklamera den, men efter att läst tidigare poster så funderar jag på om det inte är bäst att byta till en Hager eller liknande.
Den flesta apparater innehållande kraftelektronik som vi ansluter idag till elnätet använder switchteknik för att styra hur mycket spänning, ström och effekt som apparaten tar från elnätet.
Switchteknik innebär att man ”hackar sönder” 50 Hz sinusvågen i frekvensområdet 2–150 kHz och det innebär ofta att man samtidigt undviker att alstra övertoner i frekvensområdet upp till 2 kHz.
Man skulle starkt förenklat kunna beskriva att man vid användning av kraftelektronik minskar risken att alstra övertoner (vilket tidigare kunde vara ett problem) men alstrar i stället switchbrus frekvensområdet 2–150 kHz (ett frekvensområde som kallas supraharmonics).
Vi har ännu inga produktnormer som begränsar styrkan (amplituden) på det switchbrus som alstras från de apparater vi köper och ansluter, vilket jag beklagar.
Switchbrus har ofta en nivå i voltområdet och är därför svårt att mäta i elnätets 230 V. Mätinstrumenten som nu (äntligen) kommit är dyra (ett mobilt mätinstrument kan kosta mer än 150 000 kr), jag känner till att det finns 2 st. av dessa i Sverige
Det finns billigare mätutrustningar (mest för fast installation) för ca 50 000 kr och uppåt men inte heller de är så vanliga bland elektriker och elkraftingenjörer.
Så när vi ber elektriker och elkraftingenjörer att till exempel studera orsaken till, surrandet i PSA eller att PSA inte löser ut, då är risken mycket stor att han inte kan mäta eventuell förekomst av switchbrus (i frekvensområdet 2–150 kHz) utan mera rimligt att han försöker att mäta förekomsten av övertoner (i frekvensområdet upp till 2 kHz).
Vi märker allt oftare symtom till switchbrus i elnäten t.ex. tråden ”Min bil smutsar ner elen” https://www.byggahus.se/forum/threads/min-bil-smutsar-ner-elen.479663/ som handlar om en (VW ID.4 MY23) där problematiken minskat genom att tillverkaren ändrat i elbilladdarens programvara. Switchbruset har förändrats men inte försvunnit.
I tråden ”Kan switchbrus blockera jordfelsbrytare?” har jag tagit upp en incidentrapport till elsäkerhetsverket som lämnades in för ca 2 år sedan som handlar om att på ett sjukhus, där jordfelsbrytarna testas med mätinstrument enligt norm. Där har man provat 4 olika jordfelsbrytare (typ A och B) men ingen får godkänt enligt normkravet. https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-jordfelsbrytare.536646/page-3#post-6018421
Jag tog 1997 i en artikel ”Increased pollution in protective earth” till en forskningskonferens (EPE-97, i Trondheim) upp problematiken med det ökande switchbruset, och väntar fortfarande på att vi skall få produktnormer som begränsar ökningen.
Genom att fråga er här, försöker jag få mer information om switchbrus i elnät samt öka medvetenheten hos andra.
Hej!M Martin Lundmark skrev:
Jag har testat nu och den "burrar" vid laddning och brusar svagt utan laddning. Ny Marschallstärkare nu dessutom så själva förstärkaren bör inte vara felkälla.
Nu är det sonens och han bryr sig inte men jag själv hade velat åtgärda det...
Tillbyggare
· Onsala
· 2 022 inlägg
Jag fick idag svaret att min PSA som väsnas under laddning & med en testknapp som ej fungerar, kommer bytas ut. Huvudskälet var ljudet enligt dem, så se till att få din utbytt också.
Hej Billy___B Billy___ skrev:Hej,
Jag har en Zaptec laddbox och Energic lastbalansering kopplad till en Gacia PSA. När jag tidigare laddade en hybridbil med 3 kW märkte jag inget ljud, men nu när jag laddar med runt 10 kW har PSAn börjat låta.
En elektriker bytte nyligen PSAn till en likadan och konstaterade att det tidigare ljudet berodde på dålig kontaktering. Efter bytet testade vi laddningen, och PSAn var tyst. Men senare på kvällen började den nya PSAn låta på samma sätt, om än något lägre. Ljudet försvann efter en stund.
Inget verkar vara överhettat eller bränt, och den gamla PSAn ser fortfarande ut som ny. Jag märkte att ljudet ändras om jag skiftar PSAns position, så det verkar komma därifrån.
Har någon en idé om vad ljudet kan bero på och hur jag bör gå vidare? Tack för era tankar!
Du ville veta ”vad ljudet kan bero på”.
Jag fick idag en video från Marcus Eklund som jag haft en dialog med, gällande möjliga orsaker till de ljud du hörde i din personskyddsautomat (PSA), som består av en automatsäkring och en jordfelsbrytare i en och samma kapsling.
I videon så har Marcus kopplat upp en automatsäkring och en jordfelsbrytare i serie för att man bättre skall se (och höra) vad som händer.
När han leder en konstantström på 4,6 kHz och 31,3 mA genom automatsäkringen då hör man tydligt ett ljud från automatsäkringens (utlösnings)spole.
Det är rimligt att det förklarar vad som sker hos dig, när du ”laddade en hybridbil med 3 kW”.
Tonen du hör är rimligen delar av det switchbrus som kommer från billaddaren.
MEN
Lägg sedan märke till att även jordfelsbrytaren påverkas (blockeras) av strömmen på 4,6 kHz och 31,3 mA som passerar jordfelsbrytaren. När Marcus trycker in jordfelsbrytarens testknapp och sänder in en 50 Hz jordfelsström (från isolertransformatorn) genom jordfelsbrytarens mätspole då löser inte jordfelsbrytare ut.
Denna blockering pågår så länge som strömmen på 4,6 kHz och 31,3 mA passerar jordfelsbrytaren.
- Det verkar som blockeringen påverkar den nivå av 50 Hz ström som behövs passera innan jordfelsbrytaren öppnar.
- Det verkar även som blockeringen påverkar det tid det tar innan jordfelsbrytaren öppnar.
Hej
KORREKTION
Marcus Eklund hörde av sig och berättade att han insåg att det kan finnas en osäkerhet gällande vilken nivå som strömmen på 4,6 kHz har som passerar jordfelsbrytaren i videon,
I videon så redovisas 31,3 mA på oscilloskopet från en ansluten strömprobe, men det värdet kan behöva kontrolleras.
Vi vet, av flertalet tidigare tester, att jordfelsbrytaren blockeras om signaler i frekvensområdet för switchbrus passerar genom jordfelsbrytaren.
I den incidentrapport som lämnades in av Marcus till elsäkerhetsverket så angavs nivåer på ca 50 mA.
Av den anledningen så återkommer Marcus med en video där han bättre kunnat kontrollera vilken nivå som signalen som blockerar jordfelsbrytaren har.
KORREKTION
Marcus Eklund hörde av sig och berättade att han insåg att det kan finnas en osäkerhet gällande vilken nivå som strömmen på 4,6 kHz har som passerar jordfelsbrytaren i videon,
I videon så redovisas 31,3 mA på oscilloskopet från en ansluten strömprobe, men det värdet kan behöva kontrolleras.
Vi vet, av flertalet tidigare tester, att jordfelsbrytaren blockeras om signaler i frekvensområdet för switchbrus passerar genom jordfelsbrytaren.
I den incidentrapport som lämnades in av Marcus till elsäkerhetsverket så angavs nivåer på ca 50 mA.
Av den anledningen så återkommer Marcus med en video där han bättre kunnat kontrollera vilken nivå som signalen som blockerar jordfelsbrytaren har.
Hej Billy
Marcus Eklund har nu sänt en ny video där han kunnat kontrollera den ”switchström” han sänder genom jordfelsbrytaren när den blockeras, och som anger i incidentrapporten
Det handlar om en ”switchström” på ca 100 mA, och inte de 50 mA jag felaktigt skrev.
Marcus har i incidentrapporten angivit 50 mA men samtidigt skrivit om en dämpning i mätsystemet på 6 dB.
En dämning på 6 dB innebär att det avlästa värdet (50 mA) motsvaras av en ström på 100 mA ”switchbrus” genom jordfelsbrytaren.
Jag beklagar att jag tidigare skrivit fel värde, och inte inkluderat -6dB.
När det gäller din fråga så är det alltså rimligt att när man hör ett ljud i dvärgbrytaren då går denna ström även genom jordfelsbrytaren.
Beror då denna ström på switchbrus från bilens laddare och nivån är 100 mA eller högre då finns en uppenbar risk att jordfelsbrytaren kan blockeras så att de normenliga värden för jordfelsbrytaren inte uppnås;
Marcus Eklund har nu sänt en ny video där han kunnat kontrollera den ”switchström” han sänder genom jordfelsbrytaren när den blockeras, och som anger i incidentrapporten
Det handlar om en ”switchström” på ca 100 mA, och inte de 50 mA jag felaktigt skrev.
Marcus har i incidentrapporten angivit 50 mA men samtidigt skrivit om en dämpning i mätsystemet på 6 dB.
En dämning på 6 dB innebär att det avlästa värdet (50 mA) motsvaras av en ström på 100 mA ”switchbrus” genom jordfelsbrytaren.
Jag beklagar att jag tidigare skrivit fel värde, och inte inkluderat -6dB.
När det gäller din fråga så är det alltså rimligt att när man hör ett ljud i dvärgbrytaren då går denna ström även genom jordfelsbrytaren.
Beror då denna ström på switchbrus från bilens laddare och nivån är 100 mA eller högre då finns en uppenbar risk att jordfelsbrytaren kan blockeras så att de normenliga värden för jordfelsbrytaren inte uppnås;
- Det verkar som blockeringen påverkar den nivå av 50 Hz ström som behövs passera innan jordfelsbrytaren öppnar.
- Det verkar även som blockeringen påverkar det tid det tar innan jordfelsbrytaren öppnar.
Redigerat: