Hej!

Två frågor:

1.
Vad är det för skillnad på dessa?
https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/jordfelsbrytare/personskyddsautomat-014056/

https://www.jula.se/catalog/el-och-...r/jordfelsbrytare/personskyddsautomat-402167/

Skall sätta in en ny grupp i mitt förråd så tänkte sätta någon av dom här för att mata några uttag och en taklampa. Men jag förstår inte vad det är för skillnad mellan dem...

2.
Funderar på alternativt sätta en liten nya mini central med egen jordfelsbrytare och egen säkring men det blir lite dyrare. Vad rekommenderar ni som vet?

/c

Ser inte att det skulle vara skillnad på dessa endast design(experter får rätta mig om det är fel) Jula verkar ha ombyggnadsrea på flera ställen och byter väl ut en del gammalt mot nytt. Köpte två sådana i Örebrobutiken för 75kr/st

Båda heter RPC10-AC, så jag skulle säga att det rent tekniskt är samma produkt. Rutab tillverkar inga egna prylar vad jag vet, utan beställer från andra tillverkare utifrån deras specifikationer. Så skillnaden är väl troligen att det är två olika årgångar från olika tillverkare, men med samma tekniska specifikationer.

Märk även att dom inte ska sitta i kallare utrymme än -5 grader, så dom fungerar bara i uppvärmda utrymmen. Är det ett kallförråd får du leta efter nått bättre som tål i alla fall -25 grader som tex Hager eller om priset är avgörande en från Malmbergs.

Specen på Jula är lite för dålig. Det står ”AC” efter beteckningen. Det kan betyda två saker, antingen att den ska anslutas till AC (växelspänning) eller att det är en jordfelsbrytare typ AC. Sådana vill jag påstå säljs inte i proffsbutik i Sverige då de inte detekterar någon likström överhuvudtaget. Jordfelsbrytare typ A som även detekterar pulserande likström får i Sverige definiera lägstanivån och jag tycker inte man ska ha sämre. Exakt hur en typ AC fungerar kan jag inte redogöra för för jag har aldrig stött på den typen. Jag vet heller inte om detta är av den typen.

Ok, tack för svaren. Då är det alltså ingen skillnad...

Om den inte tål minusgrader så är min ide inte så bra. Jag hade tänkt sätta den i mitt fasadmätarskåp som sitter på utsidan av mitt förråd.
Då kanske det är bäst att sätta upp en liten mindre cental på insidan av mitt förråd istället och köra med en separat JFB med egna säkringar.

Det enda jag funderar över i detta fall är att jag idag har en jordfelsbrytare i mitt utvändiga fasadmätarskåp som matar ett spabad på 3x 16A . Anser ni att jag kan använda samma jordfelsbrytare till mitt förråd med två 10A grupper som skall vara till uttag och belysning eller bör jag ha en JFB för spabadet och en för mina två tänkta grupper i förrådet?

Redigerat:
Har du en JFB till spabadet så haka på den till förrådet också, det i förrådet ska inte tillföra någon risk att JFB tjuvlöser.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Har du en JFB till spabadet så haka på den till förrådet också, det i förrådet ska inte tillföra någon risk att JFB tjuvlöser.

Protte
Vad bra! Då åker jag och köper mig en liten central istället så kan jag lämna tillbaka personskyddsautomaten jag köpt.

Enda skillnaden jag kan se är att den ena har neutral till vänster och den andra tvärtom. Aktuellt för de som har fasskena i sin central. Sedan är de typ AC vilket är lite omodernt idag.

• Gilla
Warleod
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.