14 259 läst ·
30 svar
14k läst
30 svar
Personskyddsautomat, IP65 i tvättstuga
Vill man ha selektivitet mellan en personskyddsautomat och ovanliggande jordfelsbrytare måste jordfelsbrytaren vara av selektiv typ. Den typen av jordfelsbrytare ger inget personskydd utan bara anläggningsskydd, utan måste kombineras med ytterligare en personskyddande jordfelsbrytare.
JFB för anläggningsskydd bryter vid 300mA.
Din elektriker hade jag bytt ut, vill han inte diskutera med kunden så är han inget att ha, man kan inte bara säga att det är kunden som ska bestämma.
Inget illa menat, men dina kunskaper om el verkar inte vara så bra, även om man får svar exakt HUR man kopplar in något så måste man förstå lite VARFÖR det ska vara på ett visst sätt.
Som sagt, en elektriker som din skulle jag bytt.
MVH Jan
Din elektriker hade jag bytt ut, vill han inte diskutera med kunden så är han inget att ha, man kan inte bara säga att det är kunden som ska bestämma.
Inget illa menat, men dina kunskaper om el verkar inte vara så bra, även om man får svar exakt HUR man kopplar in något så måste man förstå lite VARFÖR det ska vara på ett visst sätt.
Som sagt, en elektriker som din skulle jag bytt.
MVH Jan
Har faktiskt inget emot min elektriker, han är en gammal hederlig hantverkare som är bra på det han gör. Det går snabbt och smidigt, blir enligt reglerna och jag tycker helt kort att han gör ett bra hantverk.
Vad mina kunskaper beträffar så förstår jag inte varför så många inlägg handlar om detta. Varför inte skriva en bra förklaring istället för att tjaffsa,
Jag har fortfarande inte fått svar på vad som menas med en selektiv jordfelsbrytare, om du nu inte menar att det är samma sak som en JFB på 300mA för det är ju rent skitsnack i så fall. Om det bara handlar om storleken på felströmmen så är det ju bara förhållandet i storlek mellan de olika JFB:erna som är avgörande och då kan man ju inte prata om att en JFB är selektiv i sig öht...
Vad mina kunskaper beträffar så förstår jag inte varför så många inlägg handlar om detta. Varför inte skriva en bra förklaring istället för att tjaffsa,
Jag har fortfarande inte fått svar på vad som menas med en selektiv jordfelsbrytare, om du nu inte menar att det är samma sak som en JFB på 300mA för det är ju rent skitsnack i så fall. Om det bara handlar om storleken på felströmmen så är det ju bara förhållandet i storlek mellan de olika JFB:erna som är avgörande och då kan man ju inte prata om att en JFB är selektiv i sig öht...
Det är båda sakerna. En selektiv JFB måste lösa ut vid en högre ström än den seriekopplade "vanliga" JFB. För att säkerställa detta måste märkströmmen vara minst dubbelt så hög. Dessutom ska den ha en tidsfördröjning så att den "vanliga" löser ut först om det plötsligt kommer en läckström som egentligen räcker för att lösa ut båda JFB.qrz skrev:
/Hasse
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
En personskyddsautomat uppfyller ju kraven för personskydd och kopplas från PEN, alltså inte från en JFB med samma värden. Du är inne på rätt spår att det är tråkigt om frostvakt, kyl eller frys löser ut pga jordfel i något annat och då är ju en PSA skitsmidig.
Vet inte om du menade så, men jag skulle inte sätta kyl/frys på en egen JFB utan på samma som övrig belysning. Annars finns risken att JFBn löser ut och kyl/frys stannar utan att du märker det. Utomhusprylar är givetvis utmärkt att ha separerade från kritiska system som kyl/frys och uppvärmning.qrz skrev:Fråga 2, i den första centralen så installerade vi två jordfelbrytare för lite selektivitet. Undercentralen lämnades dock helt utanför då det bara var draget 4-ledarkabel till denna... I den nya centralen skulle jag helst vilja ha selektivitet på en grupp med utomhus-grejer, kyl och frys. Dvs. egentligen 3 JFB, eller kanske 4 då för man ska väl säkra upp resten också. Men 4 JFB i en central blir ju rätt krångligt
Mitt förslag är alltså tre JFB:
1. Kyl/Frys & belysning
2. Uteprylar
3. Värme & ev sektionerad belysning
Strunta i personskyddsautomaterna.
Jag är långt ifrån någon expert på detta men kan det kanske vara begreppsförvirring som ställer till det här. I hagers dokumentation av jordfelsbrytare pratar de inte om selektiva jordfelsbrytare utan om att man har "selektivitet" i anläggningen med betydelsen att man har flera jordfelsbrytare som skyddar olika delar av anläggningen. Det är alltså selektivitet i installationen, inte själva jordfelsbrytaren som sådan.qrz skrev:Vad mina kunskaper beträffar så förstår jag inte varför så många inlägg handlar om detta. Varför inte skriva en bra förklaring istället för att tjaffsa,
Hager kallar det horisontell selektivitet respektive vertikal selektivitet.Horisontell selektivitet när man har olika jordfelsbrytare för olika delar av anläggningen, de är s.a.s. "kopplade parallellt". Vertikal selektivitet när man har en jordfelsbrytare kopplad efter en annan, dvs de är s.a.s. kopplade i "serie" där den första har en tidsfördröjning jämför med den efterföljande.
Se http://download.hager.com/Hager.se/files_download/jordfelsbrytare.pdf
Det är vanligt att folk tror att man får selektivitet med en differentierad felström på JFB i serie, men det finns ingen strömbegränsande funktion i en JFB.b_hasse skrev:Det är båda sakerna. En selektiv JFB måste lösa ut vid en högre ström än den seriekopplade "vanliga" JFB. För att säkerställa detta måste märkströmmen vara minst dubbelt så hög. Dessutom ska den ha en tidsfördröjning så att den "vanliga" löser ut först om det plötsligt kommer en läckström som egentligen räcker för att lösa ut båda JFB.
/Hasse
Man ska tolka märkningen på utlösningsströmmen som att den löser ut från t.ex. 30mA och uppåt.
Det är enbart tiden som är avgörande.
Felkretsimpedansen har JFB ingen koll på och den påverkar inte den heller, den ser bara till att bryta ifrån så snabbt den kan.
Testa att sätta en 300mA, en 30mA och en 10mA i serie och gör en ren jordslutning. Alla tre lär lösa!
En 30 mA JFB ska lösa ut någonstans i intervallet 15-30 mA.sverre skrev:
Märkströmmen är maximal utlösningsström. Jag tror att minimum alltid är halva märkströmmen.
Om en läckström som räcker för att lösa ut båda JFB plötsligt dyker upp så är det fördröjningen i den selektiva JFB'n som är avgörande, som du säger.
Läckströmmen kan även öka väldigt långsamt. Då spelar fördröjningen i en selektiv JFB ingen roll.
Om den ska seriekopplas med en 30 mA JFB får den inte lösa ut för strömmar under 30 mA.
Då måste den selektiva ha en märkström på minst 60 mA.
Alltså måste den selektiva JFB'n ha både fördröjning och högre märkström (minst den dubbla).
/Hasse
Medlem
· Västra Götaland
· 970 inlägg
Ja, det är ju bättre att dö för att man får en läckström igenom kroppen än att byta en kyl för 5000:-, ibland är människan dumsnål.