Elektrikern var här idag och bytte den första elcentralen av två, det som kvarstår är undercentralen.

Jag köpte in centralen själv och sitter nu och funderar på vad jag ska köpa till undercentralen. Undercentralen sitter i ett duschrum just nu, som dock inte kommer att förbli duschrum särskilt länge, utan tvättstuga istället. Jag funderar ändå på att införskaffa en Hager Vector IP65, är detta väldigt mycket overkill om vi förutsätter att duschen försvinner innan sommaren...?

Fråga 2, i den första centralen så installerade vi två jordfelbrytare för lite selektivitet. Undercentralen lämnades dock helt utanför då det bara var draget 4-ledarkabel till denna... I den nya centralen skulle jag helst vilja ha selektivitet på en grupp med utomhus-grejer, kyl och frys. Dvs. egentligen 3 JFB, eller kanske 4 då för man ska väl säkra upp resten också. Men 4 JFB i en central blir ju rätt krångligt vilket för mig in på personskyddsautomater. Om jag har förstått saken rätt så skulle jag kunna ha 3 personskyddsautomater och en JFB för att uppnå den selektivteten jag vill ha, eventuellt att jag väljer att ha kyl/frys på samma automat.

För det första, låter detta rimligt eller helt upp åt väggarna?

För det andra, en JFB ska ju helst ha en egen nollskena, hur blir det när man kopplar in personskyddsautomater, antar att det inte är något problem men vill gärna inte stå där som ett fån när elektrikern är på plats...

Ska duschen försvinna helt och hållet(innom kort) skulle jag fuska lite och sätta dit en billigare central.

Förstod inte riktigt ditt resonemang, men fyra JFB i en gruppcentral(undercentral) tror jag nog inte kan behövas!! Beror ju lite på vad som används för delar i centralen menmen...

Låt din elektriker ta hand om det där! Han kan säga vad som behövs i just ditt fall när han är på plats. Tyvärr blir han nog inte lyckligare av att du är påläst och slipper stå "som ett fån" som du skriver! :) De flesta av oss elektriker är nog nöjdast om vi för göra vad vi ska utan tipps och funderingar av såna som tror sig veta hur det skall vara. **OBS Inget påhopp. Vet inget om vad just du kan/vet, menar över lag**

Jorfelsbrytare MÅSTE ha egen nolla, annors fungerar det ej.

Nja en jordfelsbrytare på en D-trefaslast behöver iofs ingen nolla......vad den behöver är åtkomst till samtliga ledningar som för ström till lasten, och i en enfaslast så måste nollan med förstås

Anledningen till att jag vill reda ut det här är att det inte gick så himla bra att diskutera JFB med elektrikern när vi bytte första centralen. Inte så att han inte kunde något men han tyckte väl mest att det var upp till mig hur jag ville ha det.

Och en JFB måst ju inte alls ha en egen nolla, det funkar jättebra att flera delar på en och samma nolla... Ända tills man får jordfel för då kan det bli ett helvete att felsöka. Min elektriker sa sig ha sett flera större installationer där det hade varit problem med felsökningen just för att de delade nolla...

Men frågan kvarstår ju då när det gäller personskyddsautomater, dessa behöver inte ha egen nolla?

En personskyddsautomat är väl bara en kombination av en JFB och en dvärgbrytare(automatsäkring), är det en enfaslast så måste ju både nolla och fas dras genom denna. Om man matar tex 400V elradiatorer genom den är det två faser och ingen nolla......I Norsk eldragning, har de 230V mellan faserna och ingen nolla alls....men en JFB gör samma jobb ändå eftersom all ström söm går till förbrukaren och frpån densamma skall dras genom JFBn

Förstår forfarande inte. Om jag skulle installera JFB och dvärgbryare så bör ju alla JFB ligga på egen nolla, detsamma borde ju då gälla för personskyddsautomater? Eller?

Finns det ingen som har en personskyddsautomat inkopplad och som kan säga hur den är kopplad...

qrz skrev:
Förstår forfarande inte. Om jag skulle installera JFB och dvärgbryare så bör ju alla JFB ligga på egen nolla, detsamma borde ju då gälla för personskyddsautomater? Eller?
Vad menar du med "egen nolla"?
JFB och personskyddsautomat har anslutning för "nolla in" och "nolla ut". När du har bestämt dig för vad som ska skyddas finns det ju bara ett sätt att koppla på?

Har du flera JFB/personskyddsautomater som skyddar olika grupper, så är de sammankopplade på "nolla in", men inte på "nolla ut".

/Hasse

En JFB försörjer ju oftast flera grupper, därför har man en nollskena som kopplar ihop de nollor som skall koppla vidare tillbaka genom jfb. En personskyddsutomat försörjer typiskt EN grupp, dvs den grupp som den samtidigt är säkring för. Därför har man bara behov av att koppla in EN nolla på en personskyddsautomat. Du kan inte koppla ihop nollor som hör till olika personskyddsautomater.

Tack för ett tydligt svar!

PST skrev:
I Norsk eldragning, har de 230V mellan faserna och ingen nolla alls....
Off topic; men det kan vara intressant att veta att man i Norge mer och mer går ifrån två-fas matning och går till en mer modern en-fas matning (eller egentligen tre-fas matning). MEN man sätter fortfarande *säkring* på nollan, hur skulle det se ut annars? :-)

qrz skrev:

Finns det ingen som har en personskyddsautomat inkopplad och som kan säga hur den är kopplad...
Du ska tydligen inte installera JFB...

el_richard: Det ska kanske inte du heller göra om du inte har något vettigare att komma med än det där?

Hur blir det för övrigt om man lägger personskyddsautomater i serie med JFB, för det är väl inte helt ovanligt. Ska man vara noga med det ena eller det andra då, t.ex. att JFB är av speciell typ eller så?

Utifrån tidigare diskussion så utgår jag ifrån att det är lugnt att lägga flera personskyddsautomater parallelt i serie med en JFB, eftersom det alltså inte gör någonting att de delar nolla då det inte är några säkringar som delar nolla...

varför skall du ha personskyddsautomat och jfb i serie, nämn en fördel med detta?

Om man har en huvudcentral med JFB som man inte vill ändra på men i en undercentral har en grupp varpå det är större risk för jordfel, låt oss säga att JFB har löst några gånger, så skulle man kanske vilja lägga en personskyddsautomat på den gruppen för att genom ett minimalt ingrepp få bättre selektivitet.

Detta förutsätter ju dock att automaten och JFB är kompatibla på så vis att inte JFB hinner bryta. Det finns väl vissa JFB som är avsedda att ligga i serie?

I praktiken kanske fördelen inte blir så stor, då man förmodligen inte har den här typen av JFB från början utan i så fall måste byta även denna. Men det var mest ett teoretiskt exempel.

I såna fall sätter man en egen JFB för undercentralen, och mata undercentralen innan matande centralens JFB.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.