Ultr Ultr skrev:
I början på sommaren så köpte vi en ny värmepanna…
Skulle du ha en belastningsskada eller en förslitningsskada som gett permanenta besvär så räknas detta inte som ett olycksfall. Så kan du tyvärr inte få ersättning från t.ex. en olycksfallsförsäkring. Eller hemförsäkring. Du kommer inte förmodligen inte heller kunna få ut något av företaget heller tyvärr.

Men jag har haft fel förut

Unikt namn Unikt namn skrev:
Bara för att firmans försäkring inte täcker tredjeman, eller denna typ av händelse så betyder ju inte det att de undgår allt ansvar. Det betyder ju bara att eventuella kostnader de är ansvariga för får komma ur firmans egen ficka.

Jag trode i min enfald att alla olyckor som skedde på en arbetsplats var arbetsplatsolyckor, oavsett om det är en anställd eller civil som drabbades.

På min arbetsplats ska åtminstonde alla olyckor anmälas (plus nästan-olyckor och riskobservationer).
Självklart har den som har arbetsplatsansvar ansvar för personer som vistas på arbetsplatsen. Vid vissa byggplatser finns krav på korrekt avspärrning, har man brustit i detta och någon skadas så är firman självklart skyldig. Man kan väl också se det som att det är deras ansvar att ha rutiner för att tex avvisa personer som kan skadas, tex om du ska svetsa något så kanske inte någon stå precis bredvid dig osv. Du har en massa ansvar för en massa saker inte bara dina anställda.

Och arbetsplatsansvarig har ansvar för att ha tillräckligt många anställda på plats när de ska göra farliga lyft och skador på personer och egendom till följd av att detta inte uppfyllts faller på den ansvarige.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Tror inte du behöver vara orolig att han inte ska bli återställd, dra av biceps händer hela tiden i tex strongman och även styrkelyft, är det bara halvt av brukar en del se till att den lossnar helt för att det tydligen blir bättre då, och att den sitter önnu bättre och starkare igen när det läkt. Tex har Magnus Samuelsson dragit av båda biceps, och sa att han va starkare sen när han kom tillbaka.

Jag måste säga att det är många gissningar i den här tråden. Om man nu är ute efter ersättning kontakta en duktig jurist med inriktning på personskador. Allt som är skrivet här är ren och skär gissningar åt ena och andra hållet och ger ingenting.

• Gilla
Ultr och 1 till
  • Laddar…
F Fiddeki skrev:
Jo jag förstår precis, därav min första mening. Däremot köper jag inte att man skulle ta i så att man medvetet skadar sig själv. Den som har kommit fram till den domen är dum i huvudet om jag får utrycka mig så.

Fick själv en muskelskada i ryggen när jag lyfte för många år sen. Det gick alldeles utmärkt och jag upplevde det inte som överdrivet tungt tills det sa pang och gjorde skitont. I min värld är det en plötsligt händelse även om juridiken tydligen tycker något annat.
Sådan tur för Dig att Du har Din egen lilla Värld!

• Gilla
Ultr
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
A Almedals skrev:
Där har du fel. Du som byggherre är ansvarig för arbetsmiljön om någon springer på ditt tak om inget annat avtalats
Precis! Och Byggherre är du som beställare och ingen annan.

Ramlar någon av företagets anställda ner från ett tak är det du som husägare/byggherre som är ansvarig.

Grizzlybjörnen123:
Du har beställt tjänsten av en firma och de ska utföra tjänsten hos dig och då blir du automatiskt byggherre om ni inte avtalat annat. Du ansvarar för arbetarnas arbetsmiljö.

Om det istället varit en av arbetarna som skadat sig hade det kunnat bli ni som blir ersättningsskyldiga till företaget om de ingen försäkring haft.
Det är visserligen korrekt att TS ska betraktas som byggherre i detta fall (någon citerade föredömligt gällande lagstiftning ovan), men snälla, sluta sprid denna felaktiga myt om att man därmed också har ett arbetsmiljöansvar! Om man som konsument anlitar en entreprenör så går arbetsmiljöansvaret per automatik över på entreprenören, såvida man inte särskilt avtalar att den presumtionen inte ska gälla (men vem gör det....?) Vid delad entreprenad gäller dock det motsatta.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Precis! Och Byggherre är du som beställare och ingen annan.

Ramlar någon av företagets anställda ner från ett tak är det du som husägare/byggherre som är ansvarig.
Nja. Privatpersonen som beställare/byggherrar som köper in en generalentreprenör ansvarar inte för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Varken som Bas-p eller Bas-u. Eller afs 2020:1 osv. Det gör den anlitade generalentreprenören. Eftersom privatpersonen inte anses sommproffesionelö beställare. Däremot om du köper delade entreprenader som privatperson så kommer arbetsmiljöverket med största sannolikhet bedömma privatpersonen som en proffesionell byggherre.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
I Installation skrev:
Nja. Privatpersonen som beställare/byggherrar som köper in en generalentreprenör ansvarar inte för arbetsmiljön på arbetsplatsen. Varken som Bas-p eller Bas-u. Eller afs 2020:1 osv. Det gör den anlitade generalentreprenören. Eftersom privatpersonen inte anses sommproffesionelö beställare. Däremot om du köper delade entreprenader som privatperson så kommer arbetsmiljöverket med största sannolikhet bedömma privatpersonen som en proffesionell byggherre.
Det stämmer.

Om du anlitar fler än 1 företag/utförare är det du som fastighetsägare som är ansvarig (t ex takläggare + plåtslagare eller installatör av LLVP + elektriker samtidigt). Om du istället väljer en totalentreprenad och anlitar ett företag som i sin tur tar in övriga kompetenser är företaget generalentreprenören ansvarig för arbetsmiljön och eventuella incidenter.

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/bygg/hantverkare/arbetsmiljoansvar-som-husagare/

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Vilket hade varit tillämpligt om de tappade panna på honom. I detta fall krävs någon form av personförsäkring. Det har inte firman för hans räkning. Har han inte en försäkring från sin arbetsgivare som täcker fritid, alternativt en privat olycksfallsförsäkring, så har han inte mycket att hönta. Sen är det bog en bedömningsfråga om det ens faller under en olycksfallsförsäkring, ev krävs en sjukvårdsförsäkring (med tanke på handläggarens svar när ts kontaktade deras försäkringsbolag).
Ingen kan avgöra på förhand hur försäkringsbolaget bedömer detta. Min poäng är att det rimligtvis finns ett försäkringsskydd som man kan anmäla mot. Vad utkomsten efter utredning sedan blir är en annan sak. Rimligtvis ska TS anmäla mot alla försäkringar som finns, så får respektive bolag utreda omfattningen.

Perssel Perssel skrev:
Inte är det väl vvs firmans fel.
Otur kan man väl säga
Man kan lite gärna tolka det som att VVS-killarna tappade kontrollen över pannan, som började välta över gubben som då försökte värja sig. Visst tusan är företaget skyldigt att inte skada andra… i alla fall även rent moraliskt närt de ber om hjälp.

Om företaget inte ens vill anmäla det till sitt försäkringsbolag så anser jag att de är oseriösa idioter.

• Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
H Henkan2001 skrev:
Om företaget inte ens vill anmäla det till sitt försäkringsbolag så anser jag att de är oseriösa idioter.
Varför? Vad skulle försäkringsbolaget göra med en anmälan? I en företagsförsäkring bör finnas ett moment för deras anställda. Den gäller inte här. De har skydd för firmans egendom. Den gäller inte här.

Och så har de ett ansvarsskydd. Det gäller här, och vid en anmälan kommer firman att få rekommendationer om hur de så långt som möjligt ska undgå att betala ut något skadestånd: ”Säg inget. Medge inget. Vänta på stämning i tingsrätt och låt sedan våra jurister här på försäkringsbolaget ta striden.”

Så kanske har de faktiskt anmält skadan till sin ansvarsförsäkring.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
ja företaget har ansvar mot olyckor , problemet här är väl att det inte hänt nån olycka i den bemärkelsen. hade pannan vickat över gubben så hade det varit mer solklart en olycka som företaget blir ansvarig för såvida ingen gjort nåt korkat själv som klättrat förbi nån avspärrning eller så...

svårigheten blir ju att bevisa att gubbens trasiga muskelfäste faktiskt gick sönder just för att han lyfte panna och inte när han lyfte ur matkassen ur bilen , altså det är en form av indirekt skada som ju lika gärna kunnat hända iallafall och det är väl därför som inga försäkringar täcker sånt här..
rent teoretiskt så kan ju en del av muskeln släppt från fästet vid flera tunga lyft sista dagarna och nu släppte det sista lilla och nu behöver läka / fixas

gubben blir inte anställd på firman bara för han är hygglig och försöker hjälpa till så företagets försäkringar kommer precis som era egna bara att "nej det täcks inte"

Det är självklart jättetråkigt att gubben är skadad och jag förstår frustrationen att man tycker att "det är nån annans fel" för om inte OM hade varit så hade gubben inte varit skadad.

Jag tror det är helt kört att få ut en enda krona av varken företaget eller deras eller nåt av era egna försäkrningsbolag för dessa skador är rätt vanliga och ingen vill stå och betala för det så undantagen i försäkringarna är många och används effektivt av bolagen

Jag har aldrig varit med om så många självutnämda experter, jurister och läkare på samma ställe. Jag har fått en del bra tips och råd. Tack för dem 🙏. Resten är bara skit. Kan och vet man inte eller bara har löjliga åsikter så skrolla vidare. Många här verkar knappt läskunninga så varför ens skriva något?

• Gilla
Porsvant och 6 till
  • Laddar…
Välkommen till internet.

😅

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Ultr Ultr skrev:
Jag har aldrig varit med om så många självutnämda experter, jurister och läkare på samma ställe. Jag har fått en del bra tips och råd. Tack för dem 🙏. Resten är bara skit. Kan och vet man inte eller bara har löjliga åsikter så skrolla vidare. Många här verkar knappt läskunninga så varför ens skriva något?
Kunskap sades en gång vara makt men numera så verkar det viktigaste vara att bara säga saker helt utan koll på vad som stämmer.
Själv har jag gärna källhänvisningar men det ser jag nästan aldrig hos andra.
En fråga till dig som skapare av tråden är varför Din man inte kommit till tals?

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.