Vi tittar efter lite billigare husalternativ, men har bara hittat hus som känns mindre personliga. Exempelvis Smålandsvillan, Älvsbyhus. Vi har tittat på LB-hus men då drar det iväg lite för vår budget. Vi har en maxbudget på 1,200,000 för nyckelfärdigt hus. Skulle vilja veta om det kanske finns mindre hustillverkare som man inte hört talas om kanske?

Kan tänka oss ett lite mindre hus typ 100kvm. Är det kört för oss? :-/

Alla förslag välkomna! Tack på förhand.

Tyvärr är det väl så att det som är billigt att bygga är väl just helt rektangulära hus, med rektangulära rum... därför blir väl de billigare husen lite mindre personliga? Det kanske måste bli så.

Men ett personligt hem kan det ju bli ändå!

Nej, för 1,2 milj får det nog snarare vara hemmet och inte huset som är personligt. Men ta en titt på A-hus Lyckan-serie. De är nästan billigare än Älvsbyhus och har kanske liiite mer personlighet, variation och fantasi. Några reservationer dock: Enklare materialstandard (laminatgolv t ex, tror jag), mindre isolering (dumsnålt att spara in på det) och minimala möjligheter att göra förändringar i t ex planlösningen.
Det kanske kan löna sig att titta på fritidshusutbudet också. Jag tror att många av tillverkarna ger möjlighet att uppgradera till villastandard avseende t ex isoleringen. Då kan det kanske gå att få ett mer personligt hus med liten yta till en billigare penning. Utsvävningar när det gäller fönstersättning, burspråk, ryggåstak mm mm kostar emellertid alltid pengar.
Västkuststugan Vision ser härliga ut! Men jag vet inte vad de kostar. Värsåsvillan har oxå fritidshus.

Hej,
Med risk för att vara tråkig så är det nog läge att avvakta. Med tanke på att det alltid drar iväg så låter det på tok för lågt. Möjligtvis att köpa en hussats och göra allt jobbet själv om ni har kompetens. Hur är det med tomt, bygglov + andra avgifter?

Small is beautiful! Er lösning kanske heter "compact living".

Jag utgår från att ni inte räknar in tomten i er budget. Man räknar med en produktionskostnad om cirka 15 Kkr per kvadratmeter. Får man detta att stämma med verkligheten räcker era 1,2 Mkr till cirka 80 kvm. Utgå från det, och hitta en hypereffektiv planlösning!

Hittar du ingen, får du väl uppfinna en själv. Jag tycker att "teg" har alldeles rätt med tipset om fritidshus. Här hittar du (ibland, men inte alltid) planlösningar som är vida bättre än de flesta villaplaner. Fritidshusens mindre spännvidder och lägre bygghöjd gör dem sparsamma. Vinklar och vrår blir ALDRIG billiga, och har mindre med charm att göra än man kanske tror. En enda extra vinkel på en huskropp kostar i storleksordningen 40 Kkr. Jämför gärna det med priset för ett riktigt snyggt fönsterparti!

Jo, Älvsbyhus är en vettig utgångspunkt. Kasta ett getöga på deras minsta 1,5-planshus med oinredd vind. En kul och mycket personlig variant är att använda hela bottenvåningen till kök och sovrum. Vindsplanet förvandlar du på egen hand till ett jättestort ALLRUM ... utan en enda mellanvägg! Billigare än så kan man knappast skaffa en hel del yta för dryga miljonen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.