2 769 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
Perkulator: Lampan lyser hela tiden
Jag köpte en perkulator på second-hand för ett par dagar sen. Det är en sån liten C3 för max 6 koppar kaffe. I går kokade jag ett par koppar kaffe och det gick bra, men i morse ville den inte koka. Lampan som indikerar att den är klar började lysa direkt. Försökte med mer eller mindre vatten, drog ut och satte i kontakten, tog bort och satte tillbaka kannan. Lampan fortsatte lysa och det blev inget kaffe.
Är det någon som vet vad som brukar vara fel när lampan lyser hela tiden? Värt att laga?
Är det någon som vet vad som brukar vara fel när lampan lyser hela tiden? Värt att laga?
Usch - inget kaffe. Katastrof. Det är inte så att du diskat den för ordentligt så att det kommit in vatten i bottendelen innanför kontrollampan? Har själv gjort det felet men då löste jordfelsbrytaren ut istället när jag satte på den. Fick öppna den och låta torka ur något dygn. Sedan fungerade den igen precis som vanligt. Lyckas man inte laga den själv är det lika bra att köpa en ny.
Jag har avverkat ett gäng genom åren. Det sitter två anliggningstermostater i dom som brukar gå sönder efter ett par år. Därför brukar jag alltid spara en donator när jag skaffar en ny. Du får köpa en till och plocka ihop en fungerande...
Värt att kolla. Jag antar att man kan skruva bort plasthöljet längst ner på något sätt.J Josth skrev:Usch - inget kaffe. Katastrof. Det är inte så att du diskat den för ordentligt så att det kommit in vatten i bottendelen innanför kontrollampan? Har själv gjort det felet men då löste jordfelsbrytaren ut istället när jag satte på den. Fick öppna den och låta torka ur något dygn. Sedan fungerade den igen precis som vanligt. Lyckas man inte laga den själv är det lika bra att köpa en ny.
Ok. Hoppas att det går att fixa med mindre än att köpa en till. Jag har förresten en stor perkulator också som har tuffat på i många år. Kanske den kom innan slit-och-släng tänket nådde fabriken.useless skrev:
märkligtL lubbe75 skrev:Jag köpte en perkulator på second-hand för ett par dagar sen. Det är en sån liten C3 för max 6 koppar kaffe. I går kokade jag ett par koppar kaffe och det gick bra, men i morse ville den inte koka. Lampan som indikerar att den är klar började lysa direkt. Försökte med mer eller mindre vatten, drog ut och satte i kontakten, tog bort och satte tillbaka kannan. Lampan fortsatte lysa och det blev inget kaffe.
dels att en gammal produkt går sönder
och inte minst att en secondhand butik tar in elgrejjer öht för det gör det inte här i kring pga just detta
Jag frågade innan jag köpte den om den fungerar. De testar inte elgrejer, men de har 3 dagar öppet köp. Tyvärr var det en bit bort så det blir dyrare att lämna tillbaka än att behålla. Får väl se det som ett bidrag till bättre behövande.returen skrev:
Nytt läge. Jag öppnade botten och såg att det sitter två yt-termostater fastklämda. Den ena mot botten, den andra mot kok-delen, med någon typ av vit termopasta emellan. Det är lätt att röra lite på dem så de är inte fastlimmade eller fastskruvade.
Allt såg bra ut så jag skruvade ihop igen och provade med bara vatten i. Nu gick den i gång och kokade, men den slutade aldrig koka.
Nu en dag senare har jag provat igen, fast med kaffepulver i också, och nu fungerar den. Perfekt! Men konstigt att det räcker med att peta lite på termostaterna för att den ska börja fungera.
Allt såg bra ut så jag skruvade ihop igen och provade med bara vatten i. Nu gick den i gång och kokade, men den slutade aldrig koka.
Nu en dag senare har jag provat igen, fast med kaffepulver i också, och nu fungerar den. Perfekt! Men konstigt att det räcker med att peta lite på termostaterna för att den ska börja fungera.
Klicka här för att svara