Mätte nollan i mitt Perilex-uttag, och det var högohmigt mot jord, och ingen spänning mot någon fas. Öppnar man locket på uttaget - efter att ha dragit säkringarna - så sitter det en blå kabel kopplad till noll-stiftet lik förbannat. Tydligen är den inte inkopplad i andra ändan?

Skall jag klippa bort den blåa kabeln, eller låta det vara?

(Jag vet inte om det är en behörig elektriker som gjort detta)

Klipper du bort den så blir det ialla fall inte mer rätt.

Det som är lite läskigt med ett periflexuttag utan nolla, är att om du då skulle koppla in en spis eller häll som vill ha en eller flera faser mot noll (=230V drift), så riskerar du att få betydligt mer (eller mindre) spänning, vilket innebär att det kommer att bli skador på spisen.

I värsta fall börjar den brinna om du kopplar in den i detta uttag.

Om man spekulerar i hur det kan bli fel så här, så kan man ju antingen tänka sig att den har dålig kontakt i centralen. Eller så är det en nolla som någon förökt skjuta in i efterhand och misslyckats (fast varför man då bryr sig om att koppla in den i uttaget fattar jag inte).

Om det är så att den har släppt i andra änden så är även det en fara, dålig kontakt med dom strömmar vi talar om för en spis kan göra att det blir väldigt varmt.

Detta är ett fel som du borde få åtgärdat snarast.

Hmm, uttaget skall flyttas vad det lider (håller på att bygga om köket...), så då skall jag fixa till det tillsammans med allt annat (be att få det fixat, snarare). Den nya spisen behöver som tur var ingen nolla.

Antar att man kan lyfta på locket till centralen och titta efter. Rekommenderar ni att bryta huvvudbrytaren innan?

Ja bryt huvudbrytaren. Du bör vara försiktig ändå, för där kan finnas åtkomliga delar som ligger före brytaren, om brytern sitter i centralen. Men skall du söka i centralen så blir det troligen lite av att rycka i tåtar för att se vilken som går vart osv. och som sagt arbeta som om spänningen var på även om du brutit huvudbrytaren.

Själv har jag i sådana lägen använt tång och skruvmejesel med isolerade handtag, trots att spänningen är bruten.

Har separat brytare med huvudsäkring, och två centraler, en i huset och en i garaget. Tror huvudbryatren är original -37...

Tack för tipset!

Har man en gammal huvudbrytare kan det vara ide att skruva ur huvudsäkringarna i stället för att bryta med huvudbrytaren, det är inte direkt ovanligt att gamla brytare inte fungerar så bra när man ska använda dem.

jag har råkat ut för en gammal huvudbrytare som bara bröt 2 faser :eek:

Spännande...

Mikael_L
1/3 spännande .... :D
(brukar man inte säga "ALLTID mäta innan arbetet påbörjas!" ...

-MH- : uttaget är ruskigt illa felgjort!
Men ska du ändå göra en elrevision då du blir klar med köket så är det väl naturligt att även fixa detta då!
Till dess kan du väl vissla lite och låtsas att det regnar, så länge som du inte tänker byta spis?!

Perilexuttag E1939032 har färdigkopplade trådar på själva uttaget som man sedan kopplar ihop med trådarna från centralen.
Kan det vara ett sådant uttag du har och att det inte finns någon nolla-tråd ifrån centralen och att tråden du ser är bara den färdigkopplade trådstumpen? Kolla det först så slipper du kanske in och rota i centralen för att hitta felet.

• perilex.jpg
Nej, det är ett 'vanligt' uttag, där alla ledare går in i kabeln som fortsätter i ett rör under köksinredningen.

Hej, måste ställa en dum fråga. Mina kunskaper i el är något begrännsade. Men hur sjutton kan en spis klara sig utan nolla? Jag trodde i min enfald att all växelström kräver nolla och fas för att det skall funka. Förklara gärna detta.

Alla värme element i en sådan spis tar strömmen mellan 2 faser som då ger 400V istället för fas-nolla som ger 230V.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.