48 841 läst ·
38 svar
49k läst
38 svar
Perilex kopplingsschema?
Ja det är uppe då och då en rätt sentida tråd som täcker in det tex:tommib skrev:
Hällen är felkopplad (dvs moturs). Det är bäst att koppla om i anslutna apparater och hålla uttagen enligt standard, som du själv är inne på.
Har iofs för mig att just Perilex hade två varianter av fasföljd på grund av någon konflikt med en VDE-norm. Tror det var @GK100 som nämnde det här på forumet för några år sedan.
CO och Perilex
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Då drar jag med stöd av märkning på Julas och CO uttag,GK100 skrev:
samt inte minst det bestämda uttalandet av Siltberg i nämnda tråd i detta eminenta forum,
slutsatsen att den "vanligaste" standarden är att:
Perilex ska ha N uppe till vänster, L1 uppe till höger, och sedan L2 och L3 medurs.
(Sett utifrån mot ett uttag.)
Den "ovanliga" standarden som förekommer på Wikipedia kommer inte att tillämpas i mitt hus.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Du har helt rätt!E elmont skrev:
Stickproppen var färdigmonterad men saknade stift uppe till höger,
och min tanke var att jag ville undvika att byta perilex stickpropp på hällen.
Men när jag öppnar stickproppen ser jag att det ju går att flytta om stiften som man vill.
Så jag kan ju själv i stickproppen bestämma vilka faser hällen ska belasta.
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Lite återkoppling till denna tråd kanske är på sin plats...
Så här blev det bakom spishällen...
Och i induktionshällens perilex-kontakt gick det ju att flytta stiften,
så den går nu på L1 och L2.
Och så här blev det bakom ugnen...
Där hade ju varmluftsugnen en förinstallerad Schuko-kontakt.
Och ugnen får behålla den kontakten och kopplas därmed in på L3.
För framtida eventualiteter så sitter nu där även ett perilex-uttag.
Och i elcentralen blev det så här...
Så här blev det bakom spishällen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och i induktionshällens perilex-kontakt gick det ju att flytta stiften,
så den går nu på L1 och L2.
Och så här blev det bakom ugnen...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där hade ju varmluftsugnen en förinstallerad Schuko-kontakt.
Och ugnen får behålla den kontakten och kopplas därmed in på L3.
För framtida eventualiteter så sitter nu där även ett perilex-uttag.
Och i elcentralen blev det så här...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rysligt noggrannt att partex-märka samtliga ledare sådär. Inget fel i sak att vara övertydlig, men jag tror att 99,9% av alla elektriker hoppar över det.
jag inkluderad.
jag ser dock hellre att du använder kabel mellan perilex och uttag, och inte fk. Hade jag vara tvungen att göra samma ingrepp hade jag troligtvis borrat mig in i dosan för att få ut en kabel, alternativt satt ett utanpåliggande uttag (bättre alternativ).
välkomnar eventuell sågning och synpunkt på det förfarandet
jag inkluderad.
jag ser dock hellre att du använder kabel mellan perilex och uttag, och inte fk. Hade jag vara tvungen att göra samma ingrepp hade jag troligtvis borrat mig in i dosan för att få ut en kabel, alternativt satt ett utanpåliggande uttag (bättre alternativ).
välkomnar eventuell sågning och synpunkt på det förfarandet
Är det bara jag som blir supersnurrig utav all märkning överallt 
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 165 inlägg
Jag är redan snurrig, men inte av dessa bilder. Det är ju fint!
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Jo, jag förstår mycket väl att 99,9% (och kanske t.o.m. ännu lite högre procentandel) av alla elektriker hoppar över märkning av kablar. Min erfarenhet av hus där elektriker utfört all installation är att det oftast inte ens finns en gruppförteckning, och man får gissa sig till och prova sig fram till vilken säkring som hör till vad.T Tsdoesds skrev:
Och jag har full förståelse för att kunder inte vill betala en elektriker timkostnad att utföra märkning i den utsträckning som ovan.
Jag inkluderad.
I mitt hus har elinstallationen skett i olika tidsperioder med blandning av utanpåliggande blykulo, ojordade och jordade uttag, samt EK och FK där PE kan vara röd ibland och gul/grön ibland, och nollan kan vara vit eller blå.
Och jag har själv i olika projekt renoverat samt byggt ut med nyinstallationer och ominstallationer som följd.
Därför har jag tagit ett principbeslut att all ny installation ska märkas upp övertydligt och vara väldokumenterad.
Den elcentral jag installerat innefattar 4 st JFB, 4 st PSA samt överspänningsskydd typ 1+2+3.
Med 4 st JFB följer att det finns 4 separata JFB-noll-skenor, där respektive gruppnolla måste till rätt skena.
Och med hänsyn till pågående renoveringar och utbyggnader blir elcentralen ett fortlöpande projekt.
För att hålla elcentralen överblickbar och väldokumenterad har jag tagit ett principbeslut att elcentralen ska märkas upp övertydligt och vara väldokumenterad samt att dokumentationen ska uppdateras fortlöpande.
Allt i samråd med min elektriker. (och naturligtvis med kompetensstöd från detta eminenta forum!)
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Din synpunkt på FK mellan perilex och uttag bakom spishällen har jag full förståelse för.T Tsdoesds skrev:jag ser dock hellre att du använder kabel mellan perilex och uttag, och inte fk. Hade jag vara tvungen att göra samma ingrepp hade jag troligtvis borrat mig in i dosan för att få ut en kabel, alternativt satt ett utanpåliggande uttag (bättre alternativ).
välkomnar eventuell sågning och synpunkt på det förfarandet
Jag var själv i valet och kvalet över hur jag skulle utföra detta.
Samma dilemma hade jag bakom ugns-skåpet, där jag ville sätta dit ett perilex för framtida eventualiteter trots att det i dagsläget endast behövs ett 16A schuko till ugnen.
Där borrade jag hål i gipsskivan ovanför A-dosan och lyckades i efterhand trixa in en 16 mm flexslang från dosan som mynnade ut där jag ville sätta ett utanpåliggande perilex-uttag. Då kunde jag dra 5x2,5 FK från dosa genom flexslangen upp till perilex-uttaget. Detta blev jag helt nöjd med, och tror inte någon kan ha något att invända mot denna lösning. Eller?
Bakom spishällen fanns inte samma möjlighet att få in en flexslang då det fanns reglar där bakom.
En kabel med tre ledare skulle inte få plats att få ut genom kåpan på det infällda perilex-uttaget.
I detta läge valde jag lösningen med FK mellan uttaget, och var noga med att uttagens kåpor skulle sitta dikt emot varandra.
Jag tyckte denna lösning blev helt OK, och min elektriker har godkänt den.
Men det kanske hade varit ett bättre alternativ att som du föreslår, att borra snett uppifrån och ner i dosan för perilexuttaget för att få ett hål som mynnar ut bakom det utanpåliggande schuko-uttaget. I det hålet som då skulle gå genom träregeln vore ju inte enkelisolerad FK vara så lämplig, så isåfall skulle där dras en treledar-kabel.
Ett utanpåliggande perilex-uttag ovanpå den infällda dosan ser jag dock inte som ett alternativ, då jag befarar att perilex-kontakten då kommer att inkräkta på utrymmet för lådor under spishällen.
Är dock inte så sugen på att göra om detta uttag, men om den eniga uppfattningen på detta forum är att min nuvarande lösning inte är acceptabel, så viker jag mig, biter i det sura äpplet, och gör om och gör rätt.
Så även jag välkomnar eventuell sågning och synpunkt på det nuvarande utförandet!
Självbyggare
· Hudiksvall
· 123 inlägg
Köpt ny spis som är 230V med perilex med nolla. Kontrollerar att nollan är dragen till uttaget och ser att perilex är fullkopplsd tre fsser, nolla och jord. Men nolla och jord är sammankopplade. Blir det något problem?
Var är de sammankopplade?


