P Peter_Bromma skrev:
Rostfri skruv som håller i stolpen i golvregeln? Typ en 6 x 100? Jag tror den är för klen och flexar, råkat ut för det med.. Jag skulle provat byta till vagsbult igenom. Du behöver en extra regel bredvid i sidled med, att stärka upp med. Utöver kommentarerna ovan...
Jag har fäst stolpen i ett "hörn" i regelverket. Jag har använt mig 2st av 6mm 120 skruv från varje håll. Galvad. De två skruvarna som har grövre skalle på bilden kommer från altankonstruktionen. Inget jag satt det. De skruvarna fäster ihop reglarna under altanen.

K kniv skrev:
Vart ser du rostfri skruv? Ser inte det på bilderna, ser ut som WAF eller motsvarande sen en random träskruv bredvid. Och plintjärnen har typ franska. Rostfritt är absolut inte lämpligt för konstruktionsförband
de var de 2 blanka huvudena, men som TS skrev var de till ngt annat, så det var ju bra iallafall.

D Dennis86 skrev:
Jag har fäst stolpen i ett "hörn" i regelverket. Jag har använt mig 2st av 6mm 120 skruv från varje håll. Galvad. De två skruvarna som har grövre skalle på bilden kommer från altankonstruktionen. Inget jag satt det. De skruvarna fäster ihop reglarna under altanen.
ok, låter bättre, men fortfarnde i klenaste laget.. jag tror du måste försöka mäta upp exakt var det sviktar. du får ha ngn som knuffar på konstruktionen och så får du krypa där nere och se vad som rör sig. räcker ju med ett par mm där nere så blir det mer uppe. jag tror tyvärr det är flera problem du behöver åtgärda, men med lite letande kanske du kan se hur du kan korrigera. 70x70 kommer ha svaj i sig,förslag ovan på lösning. sen har du gjutningen, hur är marken, rör sig ngt? flexar järnen ngt? eller flexar det där du satt i reglarna till trallen... eller följer reglarna med? du kanske behöver förstärka runt de reglarna och stolpen. Kanske sätta några extra kortlingar där. lycka till!

ClasseClas ClasseClas skrev:
Du har mycket vikt högt upp i pergolan så tyngdpunkten ligger högt. Stolparna håller för belastningen men är rätt klena så jag kan förstå att det svajar.

Kolla här och jämför,
[länk]
Inga större skillnader men stolparna är 115 x 115.

Min pergola satte jag snedsträvor på för att minska svajet och det blev en stor förbättring.

[bild]

Prova igen med kraftigare och större snedsträvor.

Sedan skulle jag testa med att bygga på stolparna med en 45x70 bakom stolpen och därefter en 45x120 vinkelrätt mot, dvs på höger eller vänster sida om stolpen. Ytterligare en stolpe mitt i skulle kunna hjälpa till om du snedstagar den upptill.
Det där snygga räcket du har minskar också svajet bra.

D Dennis86 skrev:
Tack ! Vad har du för stolp i din ?
Jag hade en tanke på att sätta ev tunn kabalplast uppe på . Så jag är lite nojjig över stolparna. Men ska testa o göra kraftigare strävor med 70x70 stolp jag har liggandes.
Alt sätta dit två stolp till.
Klä in stolparna hade jag tänkt med.
Limma och skruva fast en 145x45 regel på utsidan av varje stolpe, då minskar du böjningen av de klena stolparna och får bättre harmoni i utseendet, det ser lite klent ut med dom klena stolparna mot resten av de grova reglarna i ”överdelen”
Limma fast 70x70 stolparna i regeln till takstolarna och så klart vagnsbulten.
Kommer bli betydligt stabilare än nuvarande lösning.

• Gilla
Dennis86
  • Laddar…
ClasseClas
GoC GoC skrev:
Det där snygga räcket du har minskar också svajet bra.
Nej, faktiskt inte. Det sitter med klena ca 10 mm långa skruvar. Hjälper inte alls även om det ser ut så.

ClasseClas ClasseClas skrev:
Nej, faktiskt inte. Det sitter med klena ca 10 mm långa skruvar. Hjälper inte alls även om det ser ut så.
Så klart det hjälper, det ser i alla fall ut att fylla hela utrymmet mellan stolparna.
Gör det inte det så gör dom naturligtvis ingen verkan, men annars kunde dom stått lösa i utrymmet mellan stolparna och fyllt en bra funktion för att minska svajet

Hej ! Jag tog isär golvet igår. Såg att de inte fanns några kortlingar i altangolvet i nårheten. Satte dit några kortlingar och vinkeljärn i hörnet. Satte även dit franskträskruv rätt i stolparna från baksidan. Drog åt bultarna till plintskorna som tydligen hade blivit liiite lösa . Troligtvis har trät torkat ut.
Passade på att limma o skruva dit reglar på stolparna 45x70. Satte regeln så den låser mot altangolvsregelverket. Sen dit med snedsträvor o längre vagnsbult upptill som jag drog stenhårt.
Verkar som att de inte svajar något nu.
Tänkte även sätta dit 145x38 på vardera sida om stolpen. Mest för syns skull. Men de tar väl endel av svajet med.

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
Bra jobbat. Låter som du löst problemet utan att behöva göra om allt.

• Gilla
Dennis86 och 1 till
  • Laddar…
K
P Peter_Bromma skrev:
de var de 2 blanka huvudena, men som TS skrev var de till ngt annat, så det var ju bra iallafall.
Så blanka betyder rostfritt?! Blankförzinkade då?

D Dennis86 skrev:
Hej ! Jag tog isär golvet igår. Såg att de inte fanns några kortlingar i altangolvet i nårheten. Satte dit några kortlingar och vinkeljärn i hörnet. Satte även dit franskträskruv rätt i stolparna från baksidan. Drog åt bultarna till plintskorna som tydligen hade blivit liiite lösa . Troligtvis har trät torkat ut.
Passade på att limma o skruva dit reglar på stolparna 45x70. Satte regeln så den låser mot altangolvsregelverket. Sen dit med snedsträvor o längre vagnsbult upptill som jag drog stenhårt.
Verkar som att de inte svajar något nu.
Tänkte även sätta dit 145x38 på vardera sida om stolpen. Mest för syns skull. Men de tar väl endel av svajet med.
skönt att du fick til det relativt enkelt! jag har svurit ett antal ggr under åren och gjort om ngt, men alltid lär man sig något!

• Gilla
Dennis86
  • Laddar…
Rediga stolpar som håller upp allt bör räcka, jag har själv enbart ställt mina stolpar på själva altanen (stöd under plankorna är bara cm bort) och det finns inget vingel. Men då är min konstruktion lite grövre.

• Vit träkonstruktion med kraftiga stolpar och tvärbalkar i en trädgård, fotograferad mot en klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dennis86
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
ok, låter bättre, men fortfarnde i klenaste laget.. jag tror du måste försöka mäta upp exakt var det sviktar. du får ha ngn som knuffar på konstruktionen och så får du krypa där nere och se vad som rör sig. räcker ju med ett par mm där nere så blir det mer uppe. jag tror tyvärr det är flera problem du behöver åtgärda, men med lite letande kanske du kan se hur du kan korrigera. 70x70 kommer ha svaj i sig,förslag ovan på lösning. sen har du gjutningen, hur är marken, rör sig ngt? flexar järnen ngt? eller flexar det där du satt i reglarna till trallen... eller följer reglarna med? du kanske behöver förstärka runt de reglarna och stolpen. Kanske sätta några extra kortlingar där. lycka till!
Flexar inget i plintarna. Altangolvsreglarna flexade lite. Men rev upp och satte kortlingar .
Även dratt franskträskruv från altangolvsregeln in till stolpen. Nu svajar de mindre. Men mest gjorde nog 45x70 regel. Limmad o skruvad på stolparna.

T TypRätt skrev:
Rediga stolpar som håller upp allt bör räcka, jag har själv enbart ställt mina stolpar på själva altanen (stöd under plankorna är bara cm bort) och det finns inget vingel. Men då är min konstruktion lite grövre.
Rejäl konstruktion. Ser väldigt dyrt ut :) .Lär väga endel. Är du inre rädd att altanen brakar ner om du inte ställt på plint ?

D Dennis86 skrev:
Rejäl konstruktion. Ser väldigt dyrt ut :) .Lär väga endel. Är du inre rädd att altanen brakar ner om du inte ställt på plint ?
Nej det väger inte mer än att jag kan lyfta hela konstruktionen (alltså några mm eller cm) själv och jag räknar med att altanen kan ta minst 15-20 pers vilket väger väldigt mycket mer. Pergolan lär väl inte väga totalt mer än 100kg. (Det kanske den gör men max 150 då)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.