Hej !
Jag har byggt en pergola 4x4,5meter på altanen .
Den är vägghängd i ena änden och andra änden står det stolpar 2st.
Jag har 195x45 som bär reglarna i taket
Tak reglarna är 170x45 .
Stolparna är 70x70 . Gjutna plintar med rediga järn.
195an sitter ihop med stolparna med vagnsbult.
Jag har som synes bara två stolpar .
Tanken från början var att köra 95x95 stolp . Men enligt grannen samt andra förståsigpåare skulle 70x70 räcka. Bra tänkte jag för de är enklare o få till det med staketet runt om.
Men nu sviktar det. O sviktet verkar komma precis ovanför altangolvet. Upptill verkar de sitta fast ordenligt. Men allt gungar om man trycker stolparna åt sidan.
Åt andra hållet är det jättestabilt.
Jag har testat med att skriva provisoriska snedsträvor upptill men de gav inget bra resultat .
Frågan är vad gör jag nu ?
Byta stolp o gräva upp de gjutna plintarna lär ju vara svårt.
Sätta dit fler stolpar ?
Jag har byggt en pergola 4x4,5meter på altanen .
Den är vägghängd i ena änden och andra änden står det stolpar 2st.
Jag har 195x45 som bär reglarna i taket
Tak reglarna är 170x45 .
Stolparna är 70x70 . Gjutna plintar med rediga järn.
195an sitter ihop med stolparna med vagnsbult.
Jag har som synes bara två stolpar .
Tanken från början var att köra 95x95 stolp . Men enligt grannen samt andra förståsigpåare skulle 70x70 räcka. Bra tänkte jag för de är enklare o få till det med staketet runt om.
Men nu sviktar det. O sviktet verkar komma precis ovanför altangolvet. Upptill verkar de sitta fast ordenligt. Men allt gungar om man trycker stolparna åt sidan.
Åt andra hållet är det jättestabilt.
Jag har testat med att skriva provisoriska snedsträvor upptill men de gav inget bra resultat .
Frågan är vad gör jag nu ?
Byta stolp o gräva upp de gjutna plintarna lär ju vara svårt.
Sätta dit fler stolpar ?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 428 inlägg
Hur är stolparna fästa vid golvet? Går de ner i regelverket ordentligt och hur skruvade du fast de där? Ngn detaljbild på det?
Edit? Hur djupt har du gjutit för stolparna? Är det inte så att hela gjutning sviktar? Är det riktiga stolpjärn du använt?
kan du visa mot stolparna hur mycket det sviktar var?
Edit? Hur djupt har du gjutit för stolparna? Är det inte så att hela gjutning sviktar? Är det riktiga stolpjärn du använt?
kan du visa mot stolparna hur mycket det sviktar var?
Redigerat:
Hej ! Jag har gjutit plintar ca 50cm på ena sidan. Och 40cm på andra. Jag stötte på berg under. Jag har plintjärn 2x i varje plint inte en vanlig balksko. Samt armering.T TypRätt skrev:
Jag har även fäst stolparna i altanens regelverk . Ifrån två håll. De känns som sviktet kommer precis ovanför regelverket i altanen.
Jag har provat med snedsträvor upptils ( skruvat dit spillbitar) men utan gott resultat.
Produkter som diskuteras: "plintjärn"
Plintjärn PA FZV varmförzinkad FAST
Gjuts in i betong
46 kr inkl moms
Läs mer
Du har mycket vikt högt upp i pergolan så tyngdpunkten ligger högt. Stolparna håller för belastningen men är rätt klena så jag kan förstå att det svajar.
Kolla här och jämför,
https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-pergola2/
Inga större skillnader men stolparna är 115 x 115.
Min pergola satte jag snedsträvor på för att minska svajet och det blev en stor förbättring.
Prova igen med kraftigare och större snedsträvor.
Sedan skulle jag testa med att bygga på stolparna med en 45x70 bakom stolpen och därefter en 45x120 vinkelrätt mot, dvs på höger eller vänster sida om stolpen. Ytterligare en stolpe mitt i skulle kunna hjälpa till om du snedstagar den upptill.
Kolla här och jämför,
https://www.byggbeskrivningar.se/bygg-med-limtra/bygg-en-pergola2/
Min pergola satte jag snedsträvor på för att minska svajet och det blev en stor förbättring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan skulle jag testa med att bygga på stolparna med en 45x70 bakom stolpen och därefter en 45x120 vinkelrätt mot, dvs på höger eller vänster sida om stolpen. Ytterligare en stolpe mitt i skulle kunna hjälpa till om du snedstagar den upptill.
Det är viktigt att stolpjärnen är satta så att ett moment kan upptas av skruvparet. Pergolan är stabil i vinkelrät riktning mot huset och för att få stabilitet i andra riktningen är det detta moment som skall upptas av skruvparet. Är järnen vända åt andra hållet är det endast böjstyvheten i plåtarna som skall klara momentet vilket dom är för veka för att klara. Det framgår inte helt tydligt i vilken riktning dom är satta.D Dennis86 skrev:
Hej o tack för svar ! Jag har gjort "en av varje" eftersom plinten längst ut på altanen kunde inte dras annars. (Reglarna i altanen var ivägen för skruvhålen i järnen) .F Forza MoDo skrev:Det är viktigt att stolpjärnen är satta så att ett moment kan upptas av skruvparet. Pergolan är stabil i vinkelrät riktning mot huset och för att få stabilitet i andra riktningen är det detta moment som skall upptas av skruvparet. Är järnen vända åt andra hållet är det endast böjstyvheten i plåtarna som skall klara momentet vilket dom är för veka för att klara. Det framgår inte helt tydligt i vilken riktning dom är satta.
Tack ! Vad har du för stolp i din ?ClasseClas skrev:
Du har mycket vikt högt upp i pergolan så tyngdpunkten ligger högt. Stolparna håller för belastningen men är rätt klena så jag kan förstå att det svajar.
Kolla här och jämför,
[länk]
[bild]
Jag hade en tanke på att sätta ev tunn kabalplast uppe på . Så jag är lite nojjig över stolparna. Men ska testa o göra kraftigare strävor med 70x70 stolp jag har liggandes.
Alt sätta dit två stolp till.
Klä in stolparna hade jag tänkt med.
Jag har 70x70 för att jag byggde om och gjorde pergolan i efterhand. Det är räls undertill på överliggarna för ett markistak som går att köra fram. Syns inte på bilden.D Dennis86 skrev:
I detta läget så blir vikten och hävarmen så stor att plintjärnen inte kommer orka hålla emot. Likaså plintarna måste vara rejält förändrade för att ha en chans. Det ser dem inte ut att vara. Det enda sättet som jag ser det som även nämnts tidigare på här är att sätta ordentliga snedsträvor då det är endast två stolpar som skall styva upp allt.
Husägare
· en bit söder om smygehuk
· 428 inlägg
Rostfri skruv som håller i stolpen i golvregeln? Typ en 6 x 100? Jag tror den är för klen och flexar, råkat ut för det med.. Jag skulle provat byta till vagsbult igenom. Du behöver en extra regel bredvid i sidled med, att stärka upp med. Utöver kommentarerna ovan...
Vart ser du rostfri skruv? Ser inte det på bilderna, ser ut som WAF eller motsvarande sen en random träskruv bredvid. Och plintjärnen har typ franska. Rostfritt är absolut inte lämpligt för konstruktionsförbandP Peter_Bromma skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer