Hej, jag har planer på en ganska stor pergola (12x5m), förankrad med långsidan i husvägg. Då 5m fritt spann gör att dimensionerna blir ganska grova för att undvika deformation, slog det mig att det skulle kunna gå att bygga med takstolar istället för att få en smäckrare design. T.ex. en variant med fackverks- eller saxtakstol. Det blir mindre dimensioner och kanske t.o.m. billigare (iaf än limträbalkar). Spikplåtar blir inte så snyggt, så det behöver undvikas eller målas över med täckande färg. Ev använda wire i fackverket kanske också kan gå, för takstolens syfte är inte att bära yttre last utan endast sin egenvikt.
I mitt fall cc1.2m skulle ge 10 takstolar som sedan även kan bindas samman med ribbor i små dimensioner.
Har lite svårt att se designen framför mig dock, skulle behöva rita upp det i 3D för att se hur det blir.
Är det någon som gjort liknande själv som vill dela med sig av hur det gick?
Om jag går ner i dimension på detta vis kanske risken för att virket slår sig och blir snett och vint med tiden?
Träkonstruktion av en saxtakstol klar att användas för en pergola, synliga stålförstärkningar vid sammanfogningarna.
Träkonstruktion av en fackverkstakstol med metallförbindningar, avsedd för byggprojekt.

Redigerat:
Med fem meter mellan upplagen och endast virkets egenvikt att ta hänsyn till bör det gå utmärkt att bygga en pergola av vanligt sågat virke.

Ja så är det kanske. Funderade initialt på att använda 45x170 på 5m längd, plus två rader kortlingar men det ser rätt trist ut. Och kollar man Svenskt trä blir dimensionerna helt andra med dessa mått, begriper inte varför egentligen.

Pergola är rätt trist i vårat svenska klimat, ska du inte bygga ett ordentligt tak istället?

K
Pulpettakstolar hade ju varit betydligt snyggare att använda, om du nu vill använda takstolar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.