K
Du sågar i stockarna så du får platt yta på båda sidor. Säg att det blir 120-150mm stock kvar mellan typ? Då har du ju mått på avståndet mellan plintjärnen när du ska gjuta
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
jag har inget snickare, har ingen erfarenhet.

kan det funka skruva in konstruktionsskruv i de 3st järn?

Fast ja genom gående är mycket bättre.
 
K kniv skrev:
Du sågar i stockarna så du får platt yta på båda sidor. Säg att det blir 120-150mm stock kvar mellan typ? Då har du ju mått på avståndet mellan plintjärnen när du ska gjuta
Ja jag tänkte på det oxå men har en fru som vill ha gran stock från botten till taket. Strukturen ska inte brytas säger chefen hemma 🤣

Första idén var bredare platt järn som är gjuten i plinten, snitt i botten på stocken och i den ska plattjärnen gå in. Sen genom gående muttrar.
 
K
Genomgående mutter? Du menar gängstång. Konstruktionsskruv typ WAF kan nog funka det också, beror helt på hur vridstyv du bygger den i toppen och vad du ska ha för tak på. En pergola har inget tak och är betydligt lättare att bygga sett till vindlaster m.m.

Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha så.
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
K
Om du inte är snickare eller har annan erfarenhet blir det lite konstigt när du värderar plintjärnens bredd till att behöva vara bredare än 40-50mm. Har du pratat med någon snickare om jobbet? Det kan nog ge dig lite matnyttig info även om de inte får jobbet i slutändan
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
fel av mig att döpa det för pergola, det ska vara paviljong. Har lärt mig det nu.

Det ska vara plåttak.
K kniv skrev:
Genomgående mutter? Du menar gängstång. Konstruktionsskruv typ WAF kan nog funka det också, beror helt på hur vridstyv du bygger den i toppen och vad du ska ha för tak på. En pergola har inget tak och är betydligt lättare att bygga sett till vindlaster m.m.

Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha
K kniv skrev:
Genomgående mutter? Du menar gängstång. Konstruktionsskruv typ WAF kan nog funka det också, beror helt på hur vridstyv du bygger den i toppen och vad du ska ha för tak på. En pergola har inget tak och är betydligt lättare att bygga sett till vindlaster m.m.

Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha så.
Ja jag menade gångstång.

Ja stocken ska gå hela vägen ner.

Okej, tack bra tips.
 
K kniv skrev:
Om du inte är snickare eller har annan erfarenhet blir det lite konstigt när du värderar plintjärnens bredd till att behöva vara bredare än 40-50mm. Har du pratat med någon snickare om jobbet? Det kan nog ge dig lite matnyttig info även om de inte får jobbet i slutändan
Det vara bara en tanke. Därför jag gjorde inlägget för att få lite mer tips 🙂

Pratar med snickarna på jobbet vid morgon kaffe, får många bra tips av de.
 
Det jag har sätt på en del enkla äldre byggnader med pålverk på sten är att man borrat i stenen och satt en dymling i stolpen. Skulle jag gjuta nya plintar skulle jag kanske göra liknade men gjuta in en stump armeringsjärn att passa ett hål i pålen.
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.