2 955 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Pergola med gran stock stolpar
jag har inget snickare, har ingen erfarenhet.
kan det funka skruva in konstruktionsskruv i de 3st järn?
Fast ja genom gående är mycket bättre.
kan det funka skruva in konstruktionsskruv i de 3st järn?
Fast ja genom gående är mycket bättre.
Ja jag tänkte på det oxå men har en fru som vill ha gran stock från botten till taket. Strukturen ska inte brytas säger chefen hemma 🤣K kniv skrev:
Första idén var bredare platt järn som är gjuten i plinten, snitt i botten på stocken och i den ska plattjärnen gå in. Sen genom gående muttrar.
Genomgående mutter? Du menar gängstång. Konstruktionsskruv typ WAF kan nog funka det också, beror helt på hur vridstyv du bygger den i toppen och vad du ska ha för tak på. En pergola har inget tak och är betydligt lättare att bygga sett till vindlaster m.m.
Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha så.
Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha så.
Om du inte är snickare eller har annan erfarenhet blir det lite konstigt när du värderar plintjärnens bredd till att behöva vara bredare än 40-50mm. Har du pratat med någon snickare om jobbet? Det kan nog ge dig lite matnyttig info även om de inte får jobbet i slutändan
fel av mig att döpa det för pergola, det ska vara paviljong. Har lärt mig det nu.
Det ska vara plåttak.
Ja stocken ska gå hela vägen ner.
Okej, tack bra tips.
Det ska vara plåttak.
K kniv skrev:Genomgående mutter? Du menar gängstång. Konstruktionsskruv typ WAF kan nog funka det också, beror helt på hur vridstyv du bygger den i toppen och vad du ska ha för tak på. En pergola har inget tak och är betydligt lättare att bygga sett till vindlaster m.m.
Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha
Ja jag menade gångstång.K kniv skrev:Genomgående mutter? Du menar gängstång. Konstruktionsskruv typ WAF kan nog funka det också, beror helt på hur vridstyv du bygger den i toppen och vad du ska ha för tak på. En pergola har inget tak och är betydligt lättare att bygga sett till vindlaster m.m.
Du menar alltså att du tänker ha stocken hela vägen ner till plinten? Du lär ha lite luft mellan annars stor risk för röta.
En variant är att behålla dina avkap som man gör för infästningen och sedan skruva på dom som lock med ”urgröpt” för infästningen. Då blir det dolt montage och är inga problem att ha så.
Ja stocken ska gå hela vägen ner.
Okej, tack bra tips.
Det vara bara en tanke. Därför jag gjorde inlägget för att få lite mer tips 🙂K kniv skrev:
Pratar med snickarna på jobbet vid morgon kaffe, får många bra tips av de.
Det jag har sätt på en del enkla äldre byggnader med pålverk på sten är att man borrat i stenen och satt en dymling i stolpen. Skulle jag gjuta nya plintar skulle jag kanske göra liknade men gjuta in en stump armeringsjärn att passa ett hål i pålen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden