Hej

Vill bygga över uteköket. Fyra stolpar och tak.


Har gran stockar, vill inte gräva ner i marken, vill gjuta plintgrund och ha gran stolpar på plintarna.

Undrar hur ska man fästa runda gran stockar på plinten/betong grunden?

Har lite idéer men vill ha flera tips 😊

Tack i för hand 😊
 
Redigerat:
En pergola har per definition inte ett tak.
 
  • Gilla
tommysotis99
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En pergola har per definition inte ett tak.
Tack för upplysningen 😝 vad ska man kalla detta konstruktion för då? Kanske paviljong?
 
K
Du sätter plintjärn i plintarna och sen sågar du ut på stockarna så det blir raka snitt mot plintjärnen. Borra hål och sätt i gängstång med mutter.
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
K kniv skrev:
Du sätter plintjärn i plintarna och sen sågar du ut på stockarna så det blir raka snitt mot plintjärnen. Borra hål och sätt i gängstång med mutter.
Tack för din tips, jag var oxå inne på det. Hittar dock endast plintjärn i ca 40-50mm bredd. Stockar jag har är ca 200-300mm i diameter.

jag tänkte gjuta in plintjärn, göra snitt i mitten på stocken och skjuta in stocken på denna plint och fästa med 2st gängstång genom stocken och järnet. Men vill har minst 100-150mm bred plintjärn ☺️
 
Leta efter u-balkar eller plattjärn så kan du välja dimensioner helt själv..
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Leta efter u-balkar eller plattjärn så kan du välja dimensioner helt
Mmm jag får göra det 😊
 
Men kul att bolla med idéer 👍 tack
 
Jag tror inte jag ska välja de, känns för klent att fästa gran stockar på de
 
N
Man kan ju sätta flera. Men det kanske går att hitta grövre järn.
 
  • Gilla
Pierre Thomasson och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Man kan ju sätta flera. Men det kanske går att hitta grövre järn.
Jag letar för fullt, tror får bli en egen lösning av järn
 
K
Dojan och Maja Dojan och Maja skrev:
Tack för din tips, jag var oxå inne på det. Hittar dock endast plintjärn i ca 40-50mm bredd. Stockar jag har är ca 200-300mm i diameter.

jag tänkte gjuta in plintjärn, göra snitt i mitten på stocken och skjuta in stocken på denna plint och fästa med 2st gängstång genom stocken och järnet. Men vill har minst 100-150mm bred plintjärn ☺️
Varför skulle inte plintjärn på 50mm bredd duga?! Om du är orolig kan du ju sätta fyra per stock istället för två.
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
K kniv skrev:
Varför skulle inte plintjärn på 50mm bredd duga?! Om du är orolig kan du ju sätta fyra per stock istället för två.
Det kändes bara klent.

När jag ska gjuta in de, gjuter jag in på dimension på stocken? Så plintjärn hämtar på ytterkanten på stocken?

Jag kanske kan gjuta tre stycken så det blir en triangel format runt stocken 🧐
 
K
Hur ska du fästa dom i stocken? Med tre stycken kan du ju inte ha genomgående gängstång. Låter som mycket magkänsla och lite mindre erfarenhet..?
 
  • Gilla
Dojan och Maja
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.