Hej på er!
Jag är i färd med att renovera ett rum och hade tänkt att gipsa innertaket. Taket består idag av råspont spikad i takstolarna (cc 120). Planen är att sätta glespanel (28x70) för att möjliggöra eldragning - men jag känner mig plötsligt lite osäker på vilken riktning som är lämpligast att sätta den i. Bör den gå vinkelrätt mot takstolarna (det vill säga längs med befintlig råspont)? Eller vinkelrätt mot råsponten? Spontant känns det förra mer lämpligt eftersom varje panelbräda då kan skruvas i takstolarna. Spelar det någon roll?
Jag är i färd med att renovera ett rum och hade tänkt att gipsa innertaket. Taket består idag av råspont spikad i takstolarna (cc 120). Planen är att sätta glespanel (28x70) för att möjliggöra eldragning - men jag känner mig plötsligt lite osäker på vilken riktning som är lämpligast att sätta den i. Bör den gå vinkelrätt mot takstolarna (det vill säga längs med befintlig råspont)? Eller vinkelrätt mot råsponten? Spontant känns det förra mer lämpligt eftersom varje panelbräda då kan skruvas i takstolarna. Spelar det någon roll?
När du sätter glespanel för gips i tak så ska glespanelen gå i samma riktning som gipskivorna så att alla långskarvar löper utmed glespanelen. Normalt sätter man dessa i takstolarna så i ditt fall är det då i samma riktning som råsponten.Ge mig ett rep skrev:
Hej på er!
Jag är i färd med att renovera ett rum och hade tänkt att gipsa innertaket. Taket består idag av råspont spikad i takstolarna (cc 120). Planen är att sätta glespanel (28x70) för att möjliggöra eldragning - men jag känner mig plötsligt lite osäker på vilken riktning som är lämpligast att sätta den i. Bör den gå vinkelrätt mot takstolarna (det vill säga längs med befintlig råspont)? Eller vinkelrätt mot råsponten? Spontant känns det förra mer lämpligt eftersom varje panelbräda då kan skruvas i takstolarna. Spelar det någon roll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är lite oklart hur ditt tak ser ut. Är det alltså isolering ovanför råsponten?
Yes, det är isolering (kutterspån) ovan.Cruzze skrev:
När du sätter glespanel för gips i tak så ska glespanelen gå i samma riktning som gipskivorna så att alla långskarvar löper utmed glespanelen. Normalt sätter man dessa i takstolarna så i ditt fall är det då i samma riktning som råsponten.
[bild]
Men det är lite oklart hur ditt tak ser ut. Är det alltså isolering ovanför råsponten?
Ok. Men eftersom du har alternativet att lägga glespanelen åt andra hållet (alltså fästa vinkelrätt mot råsponten) så kan du ju räkna på var skarvarna kommer att hamna. Att slippa skarva kortsidor är ju skönt, så att om ditt tak är smalare än 240 så kan du ju lägga hela gipsskivor parallellt med takstolarna och slippa skarva kortsidor.Ge mig ett rep skrev:
Klicka här för att svara