238 693 läst ·
158 svar
239k läst
158 svar
Perfekt Siliconfog varje gång (handledning)
ja i sak så har du rätt. Går även bra utan. Viktiga är att det är fuktigt och glider. Med diskmedel brukar det glida lite lättare. Men även jag har kört med bara vatten ibland.P placerej skrev:
Ska foga om köket där det sitter marmorskiva, köpte Kiilto Pro marmorvit som jag använde för 10 år sedan när köket installerades. Läser på förpackningen att den INTE är lämplig för marmor/natursten. Det är alltså någon syra i den, men den fungerade galant förra gången utan synliga frätskador. Det står att den är neutralhärdadnde, då ska den väl inte avge syra?
Hittade faktiskt min gamla 10 år gamla tub, det är en skillnad mot min nya. Gamla var Kiilto och den nya Kiilto Pro. Någon av proffsen här som vet om det endast är namnbyte eller en faktiskt skillnad mellan dem?
Vet att det finns marmorsilikon, men vill gärna förgmatcha mot befintlig fog, då jag endast ska byta en sektion och inte all fog, därav använder jag gärna just ovan nämna.
Hittade faktiskt min gamla 10 år gamla tub, det är en skillnad mot min nya. Gamla var Kiilto och den nya Kiilto Pro. Någon av proffsen här som vet om det endast är namnbyte eller en faktiskt skillnad mellan dem?
Vet att det finns marmorsilikon, men vill gärna förgmatcha mot befintlig fog, då jag endast ska byta en sektion och inte all fog, därav använder jag gärna just ovan nämna.
Det stämmer att ättikbaserad silicon kan ge fläckar på porös marmor. Däremot har jag aldrig varit med om att det gett fläckar på polerad marmorbänkskiva. När vi siliconat marmorbänkskiva mot kakel så har vi alltid användt vanlig sanitetssilicon utan ättika.A Appfly skrev:Ska foga om köket där det sitter marmorskiva, köpte Kiilto Pro marmorvit som jag använde för 10 år sedan när köket installerades. Läser på förpackningen att den INTE är lämplig för marmor/natursten. Det är alltså någon syra i den, men den fungerade galant förra gången utan synliga frätskador. Det står att den är neutralhärdadnde, då ska den väl inte avge syra?
Sen kan du kasta din 10 år gamla tub. Även silicon har ett bästa föredatum där den fungerar som bäst ur tuben.
Köp ny Sanitessilicon utan ättika och kör med den färgen du önskar. Mvh =)
Är det möjligt att ”silikona” fogen mellan stänkskydd i marmor och pärlspont? Det går ju inte att täcka nivåskillnaden men så att inte slutet på pärlsponten syns? Ursäkta inblandningen i denna tråd, funderar bara på vad som kan funka för oss? Är så likt fall som i den ursprungliga frågan!
Jo, ny tub är införskaffad, köpte samma som satt där sedan tidigare men noterade flrst efterpt att den inte rekommenderades till marmorI ItWasntMe skrev:Det stämmer att ättikbaserad silicon kan ge fläckar på porös marmor. Däremot har jag aldrig varit med om att det gett fläckar på polerad marmorbänkskiva. När vi siliconat marmorbänkskiva mot kakel så har vi alltid användt vanlig sanitetssilicon utan ättika.
Sen kan du kasta din 10 år gamla tub. Även silicon har ett bästa föredatum där den fungerar som bäst ur tuben.
Köp ny Sanitessilicon utan ättika och kör med den färgen du önskar. Mvh =)
Jag ska testa det här när jag lyckats skrapa bort all silikon från köket som jag förstört. Jag använde tejp. När jag drog bort tejpen så förstördes silikonkanten totalt och det såg förjävligt ut. Jag försökte dra med fingret men då fick jag silikon högt upp på kaklet och stora klumpar i silikonsträngen som inte gick att släta ut. Jag antar att jag skar av silikonsprutan fel så att det blev för stor öppning och så hade jag för lite diskmedel på. Ni som använder tejp hur länge väntade ni innan ni drog bort den? Jag drog bort den direkt när jag var klar. Då tyckte jag det såg bra ut men då jag drog bort tejpen ruggades silikonsträngen upp och då sabbades allt. Nu är köket förstört och käringen är vansinnig på mig. Det här var en härlig självförtroende dödare.Johan Gunverth skrev:
Jag brukar dra bort tejpen direkt. Det är viktigt att inte använda för mycket silikon, för då får man den typen av problem som du fick. Hellre för lite än för mycket. Lägger man för lite kan man alltid lägga på ett lager till när det första har torkat ordentligt.S Stugägarn72 skrev:Jag ska testa det här när jag lyckats skrapa bort all silikon från köket som jag förstört. Jag använde tejp. När jag drog bort tejpen så förstördes silikonkanten totalt och det såg förjävligt ut. Jag försökte dra med fingret men då fick jag silikon högt upp på kaklet och stora klumpar i silikonsträngen som inte gick att släta ut. Jag antar att jag skar av silikonsprutan fel så att det blev för stor öppning och så hade jag för lite diskmedel på. Ni som använder tejp hur länge väntade ni innan ni drog bort den? Jag drog bort den direkt när jag var klar. Då tyckte jag det såg bra ut men då jag drog bort tejpen ruggades silikonsträngen upp och då sabbades allt. Nu är köket förstört och käringen är vansinnig på mig. Det här var en härlig självförtroende dödare.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Visa era perfekta startbrasor!
Ved, Pellets, Flis -
Hur lång tid tar det att lägga fiskbensparkett på 95% perfekt underlag
Golv -
Är Beckers Perfekt och Beckers Perfekt+ samma färg?
Färg, Måla & Tapetsera -
Var skulle den perfekta platsen för laddstationen vara ?
Robotgräsklippare -
Hur rättar jag till ny dörrkarm som hamnade "nästan" perfekt i väggen
Utbyggnad och tillbyggnad