1 368 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
pensionssparande
Vet inte om jag la det här under rätt forumdel, flytta gärna om det blev fel...
Regeringen har ju sagt att privat pensionssparande ska sänkas till 200/mån 2015 och slopas till 2016
(skattefria delen alltså)
Har en liten del spara hos länsförsäkringar idag, vet inte exakt hur mycket men förmodligen mindre än ett basbelopp. Någon som vet om man kan flytta dom pengarna till tex isk ? Man får förmodligen skatta en del men det känns lite som att om man inte kommer spara mer där så kommer det bara att ligga och kosta förvaltningskostader och tillslut är allt borta
Vad händer med pensionssparandet om det kommer att slopas?
Regeringen har ju sagt att privat pensionssparande ska sänkas till 200/mån 2015 och slopas till 2016
(skattefria delen alltså)
Har en liten del spara hos länsförsäkringar idag, vet inte exakt hur mycket men förmodligen mindre än ett basbelopp. Någon som vet om man kan flytta dom pengarna till tex isk ? Man får förmodligen skatta en del men det känns lite som att om man inte kommer spara mer där så kommer det bara att ligga och kosta förvaltningskostader och tillslut är allt borta
Vad händer med pensionssparandet om det kommer att slopas?
Du få ju fortsätta spara hur mycket du vill.. Dock får du inte göra avdrag i deklarationen.
Du kan avsluta den du redan har. Kan ju bli avgifter om du har otur,
Köp aktier i svenska investmentbolag alt gratisfonder är mitt tips
Du kan avsluta den du redan har. Kan ju bli avgifter om du har otur,
Köp aktier i svenska investmentbolag alt gratisfonder är mitt tips
Avgifterna brukar väl vara i procent på sparat belopp? Hade det inte varit lönsamt att ha pengarna i försäkringen borde du inte ha betalat in en enda krona i den. Ta det lugnt och låt pengarna ligga kvar där de är.
Tjänar man mindre än ca 36 000:- per månad före skatt så är det ändå ingen större vits med det nuvarande avdragsgilla pensionssparandet. Tjänar man mer än så kan man även i fortsättningen göra en deal med sin arbetsgivare om att växla lön mot inbetalning till en företagsägd pensionsförsäkring. Det är mer förmånligt än det avdragsgilla pensionssparandet som ska avskaffas.
Tjänar man mindre än ca 36 000:- per månad före skatt så är det ändå ingen större vits med det nuvarande avdragsgilla pensionssparandet. Tjänar man mer än så kan man även i fortsättningen göra en deal med sin arbetsgivare om att växla lön mot inbetalning till en företagsägd pensionsförsäkring. Det är mer förmånligt än det avdragsgilla pensionssparandet som ska avskaffas.
Kan vara stora avgifter om man har "fel" bolag..
Allt som är belagt med avgifter innebär att ditt sparande krymper..
Egen aktiedepå är helt klart bäst!
Allt som är belagt med avgifter innebär att ditt sparande krymper..
Egen aktiedepå är helt klart bäst!
Det är två saker som jag inte vet hur det ligger till med.
1. Om man idag sparar 2000 i månaden men bara får dra av på skatten för 1000/mån, får man ända skatta på hela beloppet när man plockar ut sin pension?
2. Om man fortsätter spara tex. 1000/mån i samma pensionssparande och det då snart inte är avdragsgillt hur får man skatta när man tar ut sin pension då?
1. Om man idag sparar 2000 i månaden men bara får dra av på skatten för 1000/mån, får man ända skatta på hela beloppet när man plockar ut sin pension?
2. Om man fortsätter spara tex. 1000/mån i samma pensionssparande och det då snart inte är avdragsgillt hur får man skatta när man tar ut sin pension då?
Du skattar när du tar ut din pension oberoende om du fått göra avdrag eller ej.
Fördelen med att spara tidigare/idag och med avdrag var framför allt om du hade högre marginalskatt och vid uttag av pension hade lägre skattenivå.
Fördelen med att spara tidigare/idag och med avdrag var framför allt om du hade högre marginalskatt och vid uttag av pension hade lägre skattenivå.
Klicka här för att svara