Tjaa-a för mig verkar det som om man numera sätetr in hyllor på konsoler istället för överskåp. Beror på - jag tycker inte det är hygieniskt om man itne diskar allting ofta för det blir ju täckt med en fetthinna i närheten av spisen. Vi har inget vitrinskåp så alla glas, skålar mm porslin förvaras i köket. Rubbet! Och jag tycker om att laga mat å baka och allt det där och då blir det mer av allting automatiskt.
Ergo -> överskåp!

Vi har på en vägg valt att skjuta fram underskåpen och den rostfria arbetsbänken just för att undvika att man tycker att överskåpen skymmer. Jag är förtjust!

Men vi är alla olika och har olika behov. Många har ju vitrinskåp mm i vardagsrummet vilket jag inte har.

Svar på JohanS fråga:

Se vad jag skrev innan ditt inlægg. Danskarnas beredningsyta innehåller VÆLDIGT sællen øverskåp just av anledningen att man støter huvudet i dem hela tiden samt att det blir vældigt kompakt i køket.

Hær har man ju ngt som heter køk/alrum, d v s man har køket i ena ænden av rummet och sedan har man ett større rum dær man har matplats, på så sætt slipper man ju att ha "finmøbler" till matbord i v-rum eftersom allrummet ær ngt utav "finrum" då man har køket avsides.

Tænk dig ett rektangulært rum. på "norra" kortsidan har du skafferi, samt høgskåp før førvaring av porslin etc, bredvid den ugns o micropelaare bredvid dem kylo frys. Sedan har du ca 1.2 m længre "søderut" en lång køks på minst 240 cm med spis i ena sidan o diskho i andra, mellan dem har du beredningsyta. Bænkskivan ær 90 cm bred, mycket plats att tillbereda mat på utan att slå huvudet i øverskåp. Dessutom kan du ha barstolar på motsvarande sida du sjælv står så kan gæster eller andra sitta o prata med dig samtidigt som du lagar mat.

Søder om køksøn har du så plats till långbord/matbord med stolar. I førbindelse med allrummet så har du dørr in till vardagsrummet eller øppen førbindelse hur man nu vill ha det. Du spar plats o samtidigt får du ett køk/allrum dær hela familjen kan umgås. Idag tillbringar vi ju allt mer tid i køket utan att før den skulle laga mat. Så varfør skall køket se ut som det gjorde i gamla dagar, d v s avskilt från resten av huset?

Ænnu en gång rekommenderar jag att gå ut o køp Bo Bedre inredningsmagasin som finns att få fatt i på Pressbyrån i Sverige. Tidningen ær på danska men bilderna talar ju mkt før sig sjælv. Denna månad ær det køksspecial dær man får massor av tips (se æven hemsidan www.bobedre.dk)
ANna

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.