Har nu fått ett första utkast på vårt kök och trots, som jag tycker, minimala ändringar är vi redan uppe i 30.000 kr mer än budgeterat... Den största smällen kom väl med takhöjden på 2.60, något jag inte hade en tanke på... Det enda jag kollade i leveransdeklarationen var att man kunde välja på kontinentalhöjd eller takanslutning.
Fy 17, just nu verkar det som om jag inte alls får det kök jag hoppats på!
 
Finns ju andra leverantörer att titta på...

Eller har du redan beställt köket och åker på extrakostnader?
 
Vårt Tibrokök fullhöjdskåp med takhöjd 260 landar på ca 90.000 då ingår ett vitrinskåp på 160 också, i samma fullhöjd. Ingår inte bänkskivor och vitvaror, bara snickerierna, handtag o spottar.
 
Ja - vi trodde vi skulle klara vårat kök under hundratusen inklusive allt d v s ny vvs och el å golv å skåp och allt - men - det var nog närmare 170 000 till sist. Skåpen är inte det dyra faktiskt - alltså den rena förvaringen, det är allt det andra man kan plocka på sig :-) men så är vi nöjda också. Vet av erfarenhet att det är itne så bra att ta något annat än det man fastnat för.

Vi har också högt i tak och ville ha skåp hela vägen upp MEN vi valde att skjuta skåpen upp i taket istället så att avstånder udnerskåp överskåp är högre hos oss än standard. Nej vi är itne två meter långa men Ikea har en bra pall :-)
så det ger sig :-)
Börjar Du mecka med specialanpassade skåp så är det dyrt.
En annan fördel med å skjuta upp dem itaket är att man behöver itne använda anslutningslist om man inte vill.

Och ge inte upp - vi sparde mellan 30 och 40 tusen på att itne köpa vitvaror, diskbänkar och stenskivor via köksfirman - diskbänken hade de 2,5 gångers påslag på - ena hörndiskbänken la de på 50 % och stenskivorna skall vi inte ens nämna!
Vitvarorna med. Det innebär ju extra jobb att ta på sigdet men man spar pengur!!!
 
Gummigum skrev:
Börjar Du mecka med specialanpassade skåp så är det dyrt.
Det MÅSTE faktiskt inte bli så vansinnigt mycket dyrare med specialanpassade skåp. Ta in ett kostnadsförslag från någon annan och kolla vad de tar. Att behöva stå på en pall varje gång man ska ta ut något ur skåpen tycker inte jag låter optimalt. Har bekanta som använde garderobsttommar till sitt kök, (de har HÖGT i tak, närmare 4 meter har jag för mig, det är en gammal skola) och sedan specialanpassade luckor. Det blev jättebra utseendemässigt och klart billigare än att ha två köksstommar ovanpå varandra som var alternativet. Förslaget kom ifrån snickaren som gjorde luckorna.
 
Jag är också en hempulare. Det går sakta men blir inte så dyrt. Bor i ett småhus i Stockholm. Rev köket i maj. Eljobb på vinden, vvs-jobb i nedervåningen (f.d. källaren, sou-terränghus med vattenburen värme i golvet). Hustrun har tröttnat på matlagning i micro så trycket på hempularen har ökat. Kyl och spis ganska nýa, fönstren byttes i fjol. Har väntat på IKEA´s köksveckor, men de satsade på sovrumsdito i stället, så i morgon åker jag och köper Faktum i björk för ca 18 kkr.
har hittills lagt ner ca 20 kkr. Sen tillkommer en smal diskmasskin för ca 5 kkr.
En extra pryl för ca 1 kkr har jag lyxat till med. Det är en utsug för brödsmulor som monteras vid golvet i en skåpsockel. Den kräver dock en sop som sopar fram smulorna till någon dm ifrån sugen.
 
:o Detta forum är en ständig källa till kunskap - och till förvåning!

Det är bara att hålla med Göran - det går bra för Sverige! Annars - hur i helsike har folk annars råd att lägga sådana enorma summor på heminredning? Flera hundra tusen kronor på ett kök? Och även om man har råd - vore det inte roligare att t.ex. lägga pengarna på lyxresor för hela familjen - flera år i rad? Eller gå ut och äta på restaurang, sisådär 1000 gånger?

Nä, nä jag vet, smaken är som baken och alla lägger sina egna pengar på vad man vill ;) Jag kände bara att jag var tvungen att lufta mina åsikter...

Gummigum skrev:
vi sparde mellan 30 och 40 tusen på att itne köpa vitvaror, diskbänkar och stenskivor via köksfirman
- Jag tänkte att hela vår köksrenovering skulle stanna på sisådär 20 tusen. Nu är vi inte färdiga än, så vi får ju se hur det går, men så hemskt mycket mer kan jag inte tänka mig att det blir.

Resten av årets sparpengar får gå till en Italienresa. :)
 
HansG skrev:
Jag är också en hempulare. Det går sakta men blir inte så dyrt. Bor i ett småhus i Stockholm. Rev köket i maj. Eljobb på vinden, vvs-jobb i nedervåningen (f.d. källaren, sou-terränghus med vattenburen värme i golvet). Hustrun har tröttnat på matlagning i micro så trycket på hempularen har ökat. Kyl och spis ganska nýa, fönstren byttes i fjol. Har väntat på IKEA´s köksveckor, men de satsade på sovrumsdito i stället, så i morgon åker jag och köper Faktum i björk för ca 18 kkr.
har hittills lagt ner ca 20 kkr. Sen tillkommer en smal diskmasskin för ca 5 kkr.
En extra pryl för ca 1 kkr har jag lyxat till med. Det är en utsug för brödsmulor som monteras vid golvet i en skåpsockel. Den kräver dock en sop som sopar fram smulorna till någon dm ifrån sugen.
ang. köksveckor så skvallrar en annan tråd här i forumet om att dessa börjar nästa vecka!?

 
Sophia skrev:
Det MÅSTE faktiskt inte bli så vansinnigt mycket dyrare med specialanpassade skåp. Ta in ett kostnadsförslag från någon annan och kolla vad de tar. Att behöva stå på en pall varje gång man ska ta ut något ur skåpen tycker inte jag låter optimalt. Har bekanta som använde garderobsttommar till sitt kök, (de har HÖGT i tak, närmare 4 meter har jag för mig, det är en gammal skola) och sedan specialanpassade luckor. Det blev jättebra utseendemässigt och klart billigare än att ha två köksstommar ovanpå varandra som var alternativet. Förslaget kom ifrån snickaren som gjorde luckorna.
Helt rätt, dessutom så är snickarbyggt kök inte så snuskdyrt som man kan tro, det man ska försöka se är mellanskillnaden, det kan låta dyrt med 110´för ett kök men anta att ett motsvarande IKEA kostar 65´då är ju mellanskillnaden "bara" 45´och i sammanhanget tycker jag att det definitivt kan vara värt pengarna för att få det som man vill ha det utan massa passbitar, vita skåpsinredningar och dylika tråkigheter.......
 
Sara_B skrev:
:o Detta forum är en ständig källa till kunskap - och till förvåning!

Det är bara att hålla med Göran - det går bra för Sverige! Annars - hur i helsike har folk annars råd att lägga sådana enorma summor på heminredning? Flera hundra tusen kronor på ett kök? Och även om man har råd - vore det inte roligare att t.ex. lägga pengarna på lyxresor för hela familjen - flera år i rad?
:) banker lånar inte ut till resor :) men i kök och bad kan man investera sin huslån. Producenter och säljare presenterar fint utbudet/ modetränder som är dyra och myyyycket frestande ;D. Har genomlidit hela planeringsprocessen :'(. Det var svårt att gå från det man vill ha till det man har råd att få.
Vi har renoverat = fått nya vitvaror, ordentlig ekplankgolv och ny diskbänk+ bänkskivor för ca 50kkr. Nästan lika mycket som pappskallen räknat ut som "mellanskillnad" på köksmöbler ;). Maten från mitt nya kök blev inte alls bättre ;D
gaia
 
Vi har oxå 2,60 i kök och kvänum skall ha 160 000 kr med std luckor från trivselhus för vårat kök vi gick till Ikea och ritade upp ett snarlikt kök där för ca 40 000 kr

Gissa vad vi valde
 
pappskallen skrev:
Helt rätt, dessutom så är snickarbyggt kök inte så snuskdyrt som man kan tro, det man ska försöka se är mellanskillnaden, det kan låta dyrt med 110´för ett kök men anta att ett motsvarande IKEA kostar 65´då är ju mellanskillnaden "bara" 45´och i sammanhanget tycker jag att det definitivt kan vara värt pengarna för att få det som man vill ha det utan massa passbitar, vita skåpsinredningar och dylika tråkigheter.......
och inte att förglömma trä i lådorna istället för plast (nu menar jag inte besticklådorna)...
 
Det som jag finner väldans konstigt här är att man sällan redovisar alla kostnader runt ett nytt kök.
Med nytt menar jag reparationsgips, helt ny el, helt nytt vatten å avlopp, vi fick ny elcentral med, nytt golv - rubbet. Misstänker att många inte tar med sådant elelr bara tar med kostnader för skåp. Renoverar man 'allt' så kostar det.

Kan ju nämna att bara köksinredningen ifårn Ikea till vårat kök skulle ha landat på närmare 30 000 exklusive vitvaror. Bara som en jämförande faktor när alla säger att Ikea är billigt å man lägger ner ett smärre antal tusenlappar.
Vill framhäva att det också är en himla skillnad på hur mkt skåp man stoppar in i ett kök plus andra funktioner/grejer.

På ett annat Forum så vart jag rekommenderad Lidhult som hyfsad i pris och bra. Personen där hade renoverat sitt kök för 30 000 kr (nej ingen tappad etta!!). Vi tassade dit - vårt kök ifrån Lidhult skulle gå på nästan 215 000 exklusive el, golv, nytt avlopp, stenskivor, armaturer, blandare och montering. Och vad det kostat ifrån Kvänum skule  jag inte ens vilja drömma om!



Jaaa-a det är svårt att göra en jämförelse! Vi har inte samma förutsättningar eller samma size på köken eller vad vi vill ha i våra kök.

Köksfirmorna vi talade med sade att det köket vi köpt är normalstort till lite större.
 
Tja, vi betalade ca 100.000 för ett visningskök från Ballingslöv 2002.
Eklucka och köksö modell stor.
Vanlig laminatbänkskiva med ekprofilerad kant.
Endast 2 vitrinluckor, men resten fullhöjd.

sedan tillkom ca 45.000:- för vitvarorna (svarta H-Q)

Sedan nytt ekgolv, 40 kvm à 290:-/kvm.
Tapeter, ny el osv...

Det blev inte så billigt trots 30% rabatt på köksinredningen...

och sist med inte minst alla hantverkarkostnader för murning runt vedspis, plåtarna av koppar på golvet vid spisen mm

Över 250.000:- landade det på inkl avdragen rabatt.
Men snyggt blev det ;D
 
Till trådstartarens fråga, dyrt...

Varfør vælja så mycket køksinredning??? Verkar ju som du bygger nytt, så varfør itne sætta in ett skafferi med dørr (dær du dessutom kan ha som kallførråd) dær du kan sætta in allt vad heter matråvaror utom det som skall frysas eller kylas. Vælj sedan en lång køksø dær du har vask i ena sidan och spishæll på nadra, i mitten har du tillberedningsplats på minst 120 cm, vælj bænkskiva på 90 cm så har du en bardisk på andra sidan o kan "prata med gæster o samtidigt undgå att køra huvudet i øverskåpen hela tiden (varfør skall vi svenskar ALLTID ha fullt med øverskåp??? Bor nu i Danmark o dær har man i princip helt valt bort øverskåp just før att kunna arbeta bættre). På motsatta sidan av øn (som iofs blir minst 240 cm ) har du så skafferiet i hørnet, sedan høgskåp 60 bred med utdragslådor før porslin, sedan ugnspelare, samt kyl o frys, blir garaneterat billigare att gøra detta istællet før att køpa køksinredning tills plånboken bløder... :-)
tips, gå in på www.bobedre.dk och titta så ser du vad som snart kommer till sverige, modet alltså! :-)
anna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.