D
Jag har en brant slänt som delvis är uppbyggd av en sprängstensmur. Högst upp tänkte jag sätta L-stöd (50 cm höga).

Vad ska jag göra för grundarbete innan jag sätter stöden på plats.

Jag läser lite olika, i vissa beskrivningar ska jag ha dränerande bergkross men i andra gräver du ut och ställer dig stöden på 0-64.

Jag behöver lite guidning:

• Brant slänt med sprängstensmur och gräsyta, omgiven av tallskog. En träaltan till höger med utemöbler under en klarblå himmel med moln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Benders monteringsanvisning:

• Monteringsanvisning från Benders om grundläggning med detaljer om dränerande material, packning och användning av fiberduk.
    Skapa konto
D
Det tycks vara två delar, dels ”grundläggning” och sen en ”bädd”.

D
D Derbyboy skrev:
Det tycks vara två delar, dels ”grundläggning” och sen en ”bädd”.
Sk det inte var Markduk under grundläggningen, dvs man börjar med Markduk och sen makadam?

D
Jag har inget berg men bör vara samma princip.

D
Jag kan dock inte utläsa av beskrivningen om det ska vara

1)Markduk i scaktbotten

X) Markduk i scaktbotten OCH mellan dränerande lagret (8/16) och bädden (0/32)

2) Mellan dränerande lagret (8/16) och bädden (0/32)

Purre
Jag hade övervägt alternativ X iaf.

D
Ok, tack!

Hur mycket ska jag fylla upp på baksida. Av L-stödet? Någon som kan ta en bild på relevant avsnitt i AMA.

Min arbetshypotes är att jag fyller upp 15 cm som paddas.

Stöden är 50 cm höga

• Text som beskriver fyllning och packning enligt AMA 10 CE/4; användning av vibroplatta eller envalsvalt, och krav på tjocklek vid tjälfarligt material.
    Skapa konto
D
  • Text om grundläggningsbädd för byggprojekt, rekommenderar 0,3 m tjock bädd av väldränerat krossmaterial, separeras från undergrunden med fiberduk.
    Skapa konto
D
Kan någon förklara följande stycke i Benders monteringsanvisning:

”Grundläggningen görs av dränerande bergkrossmatrial alternativt naturgrus där största stenstorlek högst får vara 2/3 av lagertjockleken efter packning.”

Kör jag ett lager på 20 cm så får största stenen i grundläggningen vara 2/3 av 20 cm?

Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Kör jag ett lager på 20 cm så får största stenen i grundläggningen vara 2/3 av 20 cm?
Javisst, det utesluter ju i praktiken 0/64 eller 32/64 eftersom det ofta letar sej igenom längre bitar än 64 mm genom en sikt med 64 mm avstånd

16/32 blir mitt förslag om du ska ha ett 2dm tjockt lager dränerande mtrl.

D
Varför inte 8/16?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.